3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008

3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 1) 3دي ماه سال1358هجري شمسي: درآستانه سالگرد ولادت حضرت عيسي مسيح(ع) پيامبربزرگ مسيحيان جهان حضرت امام خميني(ره) پيامي به اين مناسبت ارسال داشتند. رهبرو بنيانگذارجمهوري اسلامي ايران خطاب به مسيحيان جهان فرمودند: چه خوب است و بجاست كه ناقوسها را به فرمان خداوند و بدستورعيسي مسيح به نفع ملتهاي مستضعف به صدا درآوردند.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 2) 3دي ماه سال1365هجري شمسي: عمليات كربلاي چهار با رمز محمد رسول الله(ص) درمنطقه عملياتي غرب اروند رود آغازشد. عمليات كربلاي چهار با هدف انهدام نيروهاي دشمن بعثي درمنطقه مورد نظر ازطرف نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام شد. دلاور مردان سپاه اسلام ضمن موفقيّت دراجراي عمليات و پاك كردن منطقه عملياتي ازلوث وجود دشمن تعداد كثيري ازآنان را به هلاكت رسانده يا به اسارت گرفتند.
3) درگذشت استاد "شيخ حبيب‏اللَّه ذوالفنون" منجم و شاعر معاصر (1326ش): استاد حبيب‏اللَّه ذوالفنون تهراني عراقي در سال 1239 ش (1278 ق) در سلطان آباد اراك به دنيا آمد. او به مدت بيست سال، بدون آن كه استاد معيني داشته باشد به تحصيل علوم مختلف پرداخت. ذوالفنون سپس به نجف رفت و مدت ده سال به فراگيري زبان عربي و علوم ديني به ويژه تفسير قرآن، همت گماشت. استاد ذوالفنون درنجف به مجلس درس استاداني همچون ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، محمد فاضل شرابياني، حاج ميرزا حسين ميرزا خليل و سيد مرتضي كشميري پيوست. وي سپس به ايران بازگشت و يك چند در بوشهر و شيراز و اصفهان گذراند تا اينكه در اصفهان از حوزه درس بزرگاني چون ميرزا جهانگير خان قشقايي، آقا ميرزا حسن كرمانشاهي و آخوند ملافتحعلي اراكي بهره‏مند گرديد. استاد ذوالفنون سپس به تهران كوچيد و تا پايان عمر در اين شهر به سر برد. وي چندي در دارُالمعلّمين مركزي و مدرسه عالي سپهسالار، علوم رياضي را تدريس كرد و آثاري را نيز از خود به يادگار گذاشت كه حركت قَمَر و ديوان اشعار از آن جمله‏اند. ذوالفنون عراقي مُنجّمي فاضل و مُستخرج تقويم بود و تقويم استخراجي ذوالفنون تا چندين سال در سالنامه پارس، چاپ و منتشر مي‏شد. وي در حكمت الهي، فقه، ادب، تفسير، رياضيات و هيئت و نجوم، استاد بود و آن‏ها را تدريس مي‏كرد. او همچنين به دو زبان فارسي و عربي شعر مي‏سرود. استاد ذوالفنون عراقي سرانجام در سوم دي ماه 1326 ش برابر يازدهم صفر 1367 ق در 87 سالگي درگذشت و در جوار امامزاده عبداللَّه در شهر ري به خاك سپرده شد.
4) درگذشت "سيدمحمدصادق طباطبايي" از رجال مشروطه (1340ش): سيدمحمدصادق فرزند سيدمحمد طباطبايي يكي از دو رهبر مشروطيت، در سال 1262 ش (1300 ق) در تهران متولد شد و تحصيلات خود را در نجف اشرف ادامه داد. او در اوايل سلطنت مظفرالدين شاه قاجار به تهران آمد و مدرسه الاسلام را تأسيس كرد. سيدصادق در كنار پدر و ساير مراجع فعاليت زيادي براي نهضت مشروطه نمود. او در دوره استبداد صغير به مشهد و سپس به اروپا تبعيد شد و بعدها در سه دور به مجلس راه يافت. سيدصادق طباطبايي در سال 1303 ش سفير كبير ايران در تركيه گرديد ولي از سال 1306 تا 1320 ش انزوا و گوشه‏گيري اختيار كرد. او در دوره چهاردهم مجلس نيز به وكالت رسيد و با اكثريت ضعيفي رييس مجلس گرديد. سيد محمدصادق در مجلس در مقابل سيد حسن مدرس فعاليت مي‏كرد و از دوستان نزديك رضاخان به شمار مي‏آمد. وي نقش مؤثري در روي كار آمدن رضا خان به نخست وزيري داشت و پس از آن كه به سفارت ايران در تركيه رفت، عبا و عمامه را به كت و شلوار و كروات تبديل نمود. او در طول فعاليت‏هاي سياسي خود، پست‏هاي متعددي اشغال كرد و در دوران سلطنت رضاخان، روابط حسنه‏اي با او داشت. طباطبايي در سال 1332 ش سناتور انتخابي تهران شد و سرانجام در سوم دي ماه 1340 ش در 78 سالگي درگذشت.
5) ترور ناكام برادر "جواد پاك‏آيين" ديپلمات ايراني در بغداد (1370ش)
6) راه‏اندازي اولين مركز اطلاعات راديو نجوم ايران (1374 ش)
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 7) روز مباهله پیامبر اسلام ( صلی الله علیه واله) با مسيحيان نجران(10 ق): در اين روز، رسول بزرگوار اسلام حضرت محمد(ص) تصميم گرفت تا با بزرگان مسيحيان نجران به مباهله بپردازد. در مباهله، طرفين، همديگر را نفرين مي‏كنند و براي طرفي كه راستگو نيست درخواست عذاب مي‏نمايند. هنگامي كه سران هيأت نمايندگي مسيحيان نجران، پيامبر اسلام را به همراهِ تنها چهار نفر از اهلِ بيتش شامل امام علي(ع) حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسين(ع) مشاهده كردند، باتعجب دريافتند كه پيامبر به استجابت دعاي خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد، از اين رو اسقُف نجران از رسول اكرم تقاضاي مصالحه و بخشش كرد و اين جريان، حقانيت اسلام و منزلت اهل‏بيت پيامبر را به روشني آشكار ساخت.
8) 24ذيحجه سال1229هجري قمري: دولت روسيه تزاري پس ازتجاوزات مكرر به مرزهاي ايران به دولت موقت ايران اخطارداد كه مورگان شوستِراِمريكايي را ازايران اخراج كند. روسيه همچنين اعلام كرد كه مخارج جنگهاي روسيه با ايران به عهده دولت ايران است و درصورت مخالفت مقدمات ايراني با درخواست آنان، قواي روسيه ازقزوين بطرف تهران حركت خواهند كرد. اما نمايندگان مجلس شوراي ملي زنهاره يا اولتيماتوم روسيه را رد كردند و پس ازآن مردم نيزبه مبارزه با بيگانگان پرداختند. سرانجام به علت نداشتن سياست مشخص و صحيح و خود باختگي گروهي سرسپرده مقاومت مردم درهم شكسته شد و آزاديخواهاني چون ثقة الاسلام تبريزي بدست روسها شهيد شدند .
9) 24ذيحجه سال1331هجري قمري: شَمسُ العُلماء عَبدُ الرَّب آبادي يكي ازچهارمؤلف كتب نامه دانشوران درگذشت. عبدُ الرّب آبادي درپايان دوره تحصيل درادامه دارُ التأليف به عنوان يكي ازچهارمؤلف نامه دانشوران مشغول بكارشد. «مَطلَعُ الشَّمس» ازديگرآثاروي بشمارمي‎رود.
10) انگشتر بخشي حضرت اميرالمؤمنين(ع) در حال ركوع نماز
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 11) قيام سربداران خراسان به رهبري "شيخ حسن جوري" در نيشابور(737 ق): همزمان با حكومت مغول و پس از قتل عام‏هاي وسيعِ چنگيز و هلاكو، مردي روحاني به نام شيخ خليفه مازندراني، درصدد سازماندهي مردمي عليه مغولان برآمد. او در مسجد جامع سبزوار خانه كرده و در آن جا به وعظ و ارشاد پرداخت. رفته رفته، مردم به دورش گرد آمده و نسبت به اوضاع مسلمين آگاه گرديدند. روحاني نماهاي درباري به واهمه افتاده و فتوا به قتل وي دادند. سرانجام سعيد مغول دستور قتل او را صادر كرد و او را در مسجد، شهيد كردند. شيخ حسن جوري شاگرد وي، راه شيخ خليفه را دنبال كرد. او با اعلام بسيج عمومي، مردم مسلمان را سازماندهي كرده و مبارزه‏ي مخفي را آغاز نمود. يك بار فرياد برآورد: حاكم مغول زنانتان را مي‏طلبد چه پاسخي مي‏دهيد؟ مردم گفتند: ما سربردار مي‏نهيم و اين ننگ را نمي‏پذيريم. و از اين زمان بود كه اين قيام به سربداران مشهور شد. سرانجام براي نخستين بار، نهضتي در سراسر خراسان بر بنياد تشيع علوي عليه استعمار خارجي و استبداد داخلي صورت گرفت و به پيروزي رسيد.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 12) درگذشت آيت‏اللَّه "شيخ مرتضي آشتياني" رئيس حوزه‏ي علميه‏ي مشهد(1365 ق): آيت‏اللَّه شيخ مرتضي آشتياني پس از فراگرفتن مقدمات و سطوح، در نجف اشرف اقامت گزيد و از درس خارج ميرزا حبيب اللَّه رشتي و مرحوم آخوند خراساني بهره‏مند شد تا به مدارج عاليه‏ي اجتهاد و فقاهت رسيد. سپس به ايران مراجعت نمود و در تهران به تدريس و اقامه‏ي جماعت مشغول شد. ايشان در سال 1340 قمري به مشهد مقدس رفت و به تدريس و اقامه‏ي جماعت و اصلاح امور مردم پرداخت. اين عالم رباني سرانجام در 84 سالگي به رحمت ايزدي پيوست و در پايين پاي مبارك حضرت امام رضا(ع) مدفون گرديد. آيت اللَّه آشتياني به لحاظ اخلاص به اهل بيت، زبانزد خاص و عام بود به طوري كه تمام مواليد و وفيات اهل‏بيت را برپا نموده و با وجود كهولت سن از مردم پذيرايى و گاه خود مديحه خواني مي‏نمود. ايشان داراي مكاشفات و رؤياهاي صادقه نيز بوده است. هم‏چنين جزو علماي با نفوذ ايران بوده و در جنبش مشروطيت شركت داشت و در حرم حضرت عبدالعظيم متحصن گرديد. ميرزا محمود آشتياني، حكيم و فقيه معاصر و اسماعيل آشتياني، نقاش بزرگ، از فرزندان اويند.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 13) رحلت آيت اللَّه "حاج شيخ رضا مدني كاشاني" مرجع و عالم برجسته‏ي ديني(1412ق): آيت اللَّه رضا مدني كاشاني در محرم 1321 ق در كاشان به دنيا آمد. پس از فراگيري مقدمات در كاشان، از محضردرس آيت اللَّه حايري يزدي در قم استفاده نمود. ايشان هم مباحثه‏اي آيات عظام امام خميني، محمدتقي خوانساري، مرعشي نجفي، گلپايگاني و كمالوند بود. آيت‏اللَّه مدني كاشاني از سال 1352 ق به كاشان بازگشت و تا آخر عمر مسؤوليت حوزه‏ي علميه‏ي كاشان رابه عهده داشت و به تدريس و تأليف همت مي‏نمود. از ايشان آثار و تأليفات متعددي به عربي و فارسي بر جاي مانده كه براهين الحج در چهار جلد از آن جمله است.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 14) 23 دسامبر سال 1521 ميلادي: براي نخستين بار در تاريخ ، انجيل كتاب مقدس مسحيان جهان به زباني غير از لاتين ترجمه شد . گفتني است لاتين زبان مذهبي اروپائيان بشمار مي رفت. در اين روز مارتين لوتر بنيانگذار مذهب پروتستان كتاب عهد جديد را به زبان آلماني ترجمه كرد .اين امر نخستين گام براي پايه گذاري فرقه پروتستان محسوب مي شد.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 15) 23 دسامبر سال 1878 ميلادي : فونوگراف يا گرامافون از عجيب‎ترين پديده‎هاي فني قرن نوزدهم ميلادي توسط توماس اديسون مخترع اِمريكايي اختراع شد. گرامافون استوانه‎اي با پوشش قلع بود. اديسون كه از ده سالگي شروع به مطالعه وتحقيق درعلوم فيزيك و شيمي كرده بود، در31 سالگي موفق به اختراع گرامافون شد. قابل توجه است كه ده سال بعد اميل برلينر صفحه و قابِ صفحه را براي تكثير صفحات موسيقي اختراع كرد و دستگاه گرامافون اديسون را كامل نمود. گرامافوني كه به اين ترتيب ساخته شد هم اكنون در موزه صنعتي نيويورك نگهداري مي شود.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 16) 23دسامبرسال1932ميلادي: لاستيك مصنوعي ساخته شد. علت اصلي ساختن اين ماده كاهش توليدات كائوچو و افزايش مصرف لاستيك طبيعي درصنايع بويژه بعد ازجنگ جهاني اول بود. اما سرانجام پس ازگذشت13سال ازپايان جنگ جهاني اول و تلاش پيگيردانشمندان براي بدست آوردن اين ماده ميِل شيميدان انگليسي موفق به كشف لاستيك شد. لاستيك مصنوعي ازحيث خواص فيزيكي با لاستيك معمولي كه ازشيره درخت كائوچو بدست مي‎آيد تفاوتي ندارد و امروزه ازمواد پرمصرف دنيا بشمارمي رود.
17) اعدام ژنرال "هيدْكي تويو" نخست‏وزير ژاپن در زمان جنگ جهاني دوم (1948م): كشور ژاپن ازسال‏هاي قبل از جنگ جهاني دوم با حمله به سرزمين‏هاي اطراف، برخي از آن مناطق را به اشغال خود درآورد؛ با اين وجود در دو سال اول جنگ جهاني دوم از ورود رسمي به صحنه جنگ پرهيز مي‏كرد و حتي در 13 آوريل 1941م با شوروي پيمان عدم تجاوز امضا نمود. با اين حال بسياري از سران حكومتي و نيز نظاميان اين كشور خواهان ورود به صحنه اصلي جنگ و استفاده از فرصت به دست آمده براي گسترش حاكميت خود در منطقه جنوب شرقي آسيا بودند. در اكتبر 1941م، با استعفاي نخست‏وزير وقت ژاپن، ژنرال هيدْكي تويو نظامي برجسته اين كشور جانشين وي شد و در حالي كه براي ورود رسمي به جنگ ترديدهايى وجود داشت، وي از رهبران مدافع جنگ به شمار مي‏رفت، ضمن آن كه در اين مقطع، ژاپن به طور كلي تحت حاكميت نظاميان قرار گرفته بود. دو ماه بعد در هفتم دسامبر 1941م، به دستور تويو و با حمله بمب افكن‏ها و جنگنده‏هاي ژاپن به پايگاه دريايى امريكا در بندر پرلْ هارْبورْ، ژاپن رسماً در جبهه متحدين وارد شد و سپس مناطق وسيعي در منطقه آسياي جنوب شرقي از جمله تايلند، مالزي، سنگاپور، هنگ‏كنگ، فيليپين و اندونزي را به اشغال خود درآورد. هم‏چنين در اين زمان بود كه كاميكازه‏ها كه با عمليات انتحاري خود، كشتي‏هاي امريكايى و اهداف ديگر را نابود مي‏كردند، به پيشنهاد تويو پديد آمدند. در نيمه‏هاي جنگ دوم جهاني، ژنرال تويو استعفا كرد ولي ژاپن هم‏چنان به جنگ خود ادامه داد. با بمباران هسته‏اي هيروشيما و ناكازاكي و تسليم ژاپن، محاكمه رهبران نظامي اصلي ژاپن آغاز شد و پس از محاكمه‏اي طولاني، سرانجام ژنرال تويو و شش تن ديگر از فرماندهان نظامي ژاپن در روز 23 دسامبر 1948م در توكيو به دار آويخته شدند. پس از اعدام، اجساد اين هفت تن را سوزاندند و خاكستر آن را به آب‏هاي اقيانوس ريختند.
3 دی 1387 / 24 ذی الحجه 1429 / 23 دسامبر 2008 18) روز ملي "ژاپن" : كشور جزيره‏اي ژاپن، در غرب اقيانوس آرام و شرق قاره آسيا واقع است و با 377/819 كيلومتر مربع مساحت در همسايگي آبي چين و كره قرار گرفته است. جمعيت ژاپن نزديك به 127 ميليون نفر است كه بيشتر آن‏ها نژاد ژاپني داشته و به زبان ژاپني صحبت مي‏كنند. پايتخت ژاپن توكيو مي‏باشد و از شهرهاي مهم اين كشور مي‏توان از يوكوهاما، هيروشيما اوزاكا و ناگويا نام بُرد. با توجه به رشد منفي جمعيت در ژاپن پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025م در حدود 121 ميليون نفر خواهد بود. نظام سياسي مجمع الجزاير ژاپن مشروطه سلطنتي است و امپراتور با اين كه به عنوان يك مقام ارشد از احترام زيادي برخوردار است اما در امور سياسي مداخله نمي‏كند. بيش از 90% از مردم ژاپن بودايى و پيرو آيين شينتو (مذهب ملي ژاپن) هستند. واحد پول ژاپن "ين" مي‏باشد و 23 دسامبر سال‏روز تولد امپراتور، روز ملّي ژاپن نام گرفته است. ژاپن از نظر اقتصادي يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. اين كشور تا قرن نوزدهم كشوري عقب‏مانده و منزوي بود و از آن زمان راه ارتباط مردم اين سرزمين با جهان خارج گشوده شد. از آن هنگام به بعد ژاپن به تدريج مراحل پيشرفت را طي نموده و به يك كشور توسعه يافته و قدرت‏مند تبديل شد.


نسخه چاپی