تفسير البرهان فى تفسير القرآن
تفسير البرهان فى تفسير القرآن
تفسير البرهان فى تفسير القرآن

نويسنده:سيد محمد على ايازى

معرفى اجمالى :

نام معروف : البرهان فى تفسير القرآن
مؤلف : سيد هاشم حسينى بحرانى
تولد: 1107ه.ق
مذهب : اثنى عشرى
زبان : عربى
تاريخ تأليف : 1095ه.ق
تعداد مجلدات : 4جلد
مشخصات نشر: انتشارات چاپخانه آفتاب تهران 1375ه. ق
نويسنده :
سيد هاشم بحرانى نويسندهء تفسير البرهان از علماى بحرين و از محدثين پر تلاش شيعه در قرن دوازدهم است . سيد هاشم بحرانى علاوه بر تفسير مذكور كتب ديگرى نيز تأليف كرده است . از جمله : معالم الزلفى فى احوال النشاءة الاخرى و مدينة المعجزات فى نص على ائقه الهداة.

معرفى كلى :

كتاب برهان از جمله تفاسير روايى است كه مؤلف آن بدون اينكه به جرح و تعديل روايات بپردازد آنها را ازكتب قديمى جمع آورى كرده و در تفسير آيات آورده است .
نگرش اخبارى سبب شده است تا ايشان اهتمام فوق العاده اى بر گردآورى روايات داشته باشد.
مراجع بحرانى در اين تفسير عبارتنداز; تفسير عياشى , تفسير منصوب به على بن ابراهيم قمى و تفسيرمنسوب به امام حسن عسكرى (ع ) .

روش تفسير:

روش تفسيرى مفسر در اين كتاب روش تفسير روايى است يعنى ايشان در تلاش است تا آيات قرآن رابوسيله روايات اهل بيت تفسير نمايد و به همين دليل تفسير ايشان را بايد يك تفسير روايى دانست .
در حقيقت تفسير بحرانى را نمى توان تفسير ناميد; بلكه اين كتاب را بايد مجموعه اى حديثى درباب روايات مربوط به قرآن دانست كه پژوهشگران حديث شناسى مى توانند از آن استفاده كنند. زيرا اين كتاب نه در صددتوضيح و تشريح آيه مى باشد و نه نقد و بررسى و ارزيابى روايات .

مشخصات نشر:

چاپ اول اين تفسير در چاپخانه آفتاب در سال 1375ه ق منتشر گرديد و چاپ دوم اين كتاب براساس افستى از همان چاپ اول توسط مؤسسه اسماعيليان و دارالهادى در قم منتشر شد.
منبع: كتاب آشنايى با تفاسير


نسخه چاپی