ته چين گوشت و سبزيجات، كشك و بادمجان
ته چين گوشت و سبزيجات، كشك و بادمجان
ته چين گوشت و سبزيجات، كشك و بادمجان

نويسنده:اشرف پورمند

تهيه دو نوع غذا بدون نياز به فر!

ته چين گوشت و سبزيجات، كشك و بادمجان

اين غذا در رديف غذاهاى اصلى ايرانى است و مى توان آن را براى يك وعده اصلى يعنى ناهار يا شام در نظر گرفت. همان طور كه از نام اين غذا پيداست تخم مرغ و برنج از مواد ضرورى اين نوع از ته چين است و در عين حال نيازى هم به فر ندارد.
مواد لازم: گوشت:۲۵۰ گرم، برنج: ۳ پيمانه، سبزى خرد شده (تره، جعفرى و شويد): سه پيمانه، تخم مرغ: ۵ عدد، ماست چكيده: يك پيمانه و زعفران هم يك قاشق چايخورى.
شيوه پخت: گوشت تقريبا قيمه شده را با يك عدد پياز و كمى نمك و فلفل مى پزيم به طورى كه پس از پخت يك استكان كوچك آب داشته باشد. برنج را هم جداگانه آبكش مى كنيم. زعفران را در كمى آب جوش حل كرده سپس تخم مرغ ها را در آن شكسته و ماست و سبزى را هم مى افزاييم و در نهايت مقدارى از برنج را نيز به مخلوط اضافه مى كنيم. كف تابه را با كمى روغن چرب مى كنيم و با شعله ملايم حرارت مى دهيم. وقتى تابه داغ شد ابتدا كمى از مخلوط را كف تابه ريخته و گوشت پخته شده را روى آن مى چينيم و سپس بقيه مواد ونهايتا بقيه برنج را ريخته و مقدارى آب گوشت باقيمانده را روى تمام مواد مى ريزيم و سپس با شعله كم اجاق گاز مى گذاريم خوب دم بكشد. زمانى كه مواد خود را كاملا گرفت مى توانيد تابه را روى گاز برگردانيد( با اين تاكيد كه قبل از برگرداندن تابه داخل در را با مقدار كمى كره چرب كنيد) اكنون با باز كردن در تابه ميزان برشته شدن غذا را بررسى كنيد اگر كمتر از ميزان دلخواه شماست دوباره آن را به طرف قبل برگردانيد و بدين ترتيب مى توانيد ميزان برشته شدن هر دو طرف را در حد دلخواه تعيين كنيد. در تهيه اين غذا هرچه زمان دم كشيدن بيشتر باشد ته ديگ ضخيم تر و خوش مزه تر خواهد شد.

كشك و بادمجان خوشمزه

اين غذا به مهارت زيادى نياز ندارد و مواد لازم آن در دسترس همه است حتى شما به عنوان همسرى كه غروب خسته از سركار به خانه برمى گرديد! كافى است چند عدد بادمجان شيرين و چند عدد پياز و مشتى گردو به همراه كشك در خانه داشته باشيد.
مواد لازم:(براى ۳ نفر) بادمجان: ۶ عدد، پياز: ۴ عدد، نعناداغ: ۲ قاشق غذاخورى، مغز گردو: نصف ليوان و كشك: يك ليوان.
شيوه پخت: نخست آستين همت را بالا بزنيد و براى شروع بادمجان ها را پوست كنده و به صورت عمودى برش بدهيد و سپس آنها را نيم ساعت در آب و نمك قرار دهيد. پيازها را به صورت خلالى خرد كرده و در روغن سرخ نكنيد بلكه كافى است كمى تفت بدهيد تا طلايى شود. نعنا را در باقيمانده روغن پياز تفت بدهيد و كنارى بگذاريد. بادمجان ها را سرخ كرده و سپس مقدارى آب روى آن بريزيد تا ۱۵ دقيقه به آرامى بپزد و نرم شود، آن گاه آب اضافى آن را گرفته و با گوشت كوب بادمجان ها را له كنيد بعد پياز، نعنا داغ، گردو و كشك و نمك و فلفل را بيفزاييد.
آش كشك و بادمجان شما آماده است اكنون مى توانيد پيش بند آشپزى تان را باز كنيد و غذا را در ظرفى خوش رنگ بكشيد و با مقدارى پياز داغ، كشك و نعنا تزيين نماييد.


نسخه چاپی