آشنایی با تفسير ملا صدرا
آشنایی با تفسير ملا صدرا
آشنایی با تفسير ملا صدرا

نويسنده: آيةالله رضا استادى
این تفسیر نام خاصى ندارد. اين تفسير هم مربوط به قرن يازدهم است. چاپ يك جلدى بزرگ قديم و هفت جلدى جديد دارد. البته اين تفسير كامل نيست و فقط تفسير چند سوره است: حديد - يس - جمعه - واقعه - أعلى - الطارق - الزلزال - فاتحه - بقره - سجده كه همه يك جا چاپ شده و قسمتى هم جدا جدا چاپ شده است.
نمونه: قوله سبحانه: «ولنذيقنهم من العذاب الاذنى دون العذاب الاكبر لعلهم يرجعون» اختلف المفسرون فى ماهو المراد من العذاب الادنى فقيل هو المصائب و المحن عن أبى بن كعب و ابن عباس و الحسن، و قيل هو الاسر و القتل عن ابن مسعود و قتادة، و قالوا ما مهنوا به من السنة و الجوع عن مقاتل، و قيل هو الحدود عن عكرمة. (پس اينطور نيست كه به تركيب و لغت و شأن نزول و اقوال مفسران توجه نداشته باشد) و سپس اين عنوان را دارد: «مشكاة فيه مصباح» در ذيل اين عنوان مطلب مورد نظر خود را دنبال كرده است .
نمونه ديگر: (ص 178): «آمنوا بالله و رسوله و انفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه والذين آمنوا منكم و انفقوا لهم اجركبير» ما از آيه استفاده مى‏كنيم كه منظور انفاق مالى است. ايشان هم مسأله انفاق مالى را مطرح مى‏كند و اقوال مفسران را نقل مى‏كند و بعد مى‏فرمايد: «مكاشفة» .
در مكاشفه مى‏فرمايد: «اعلم أن هذا الحكم كما يشمل النعم الخارجية كذلك يشمل النعم الداخلية من الاعضاءو الحواس و القوى».
انفاق اعم از مال است. شامل انفاق اعضاء و جوارح و حواس باطنى هم مى‏شود. بايد هستى خود را در راه خداشناسى خرج كنيد. از ظاهر آيه استفاده نمى‏شود كه عقل و چشم و قواى باطنى‏ات را به كار ببر و انفاق كن تا خدا را بشناسى. اين نمى‏تواند ترجمه و استظهار از آيه باشد. بله درست است كه همانگونه كه پول نعمت است، عقل و چشم و... نعمت است. اما آيا اين را مى‏گويد؟
به ذهن مى‏آيد اين همان سخن ملا محسن فيض (ره) است ولى در دائره وسيعترى، مرحوم فيض (ره) مى‏فرمود ما گرفتار لفظ نيستيم. الفاظ داراى روح و قالب هستند و ما معنى اعم كلمه را مى‏گيريم. و ملاصدرا (ره) از اين هم وسيع‏تر گرفته است .
نمونه ديگر - ص 194): «من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا...» قرى‏ء فيضعفه... قرائت را مى‏گويد و بعد مى‏فرمايد: و قد شبه تعالى الانفاق فى سبيله بالقرض الحسن فيضاعفه له أى يؤتيه الله... بعد در ذيل عنوان «مكاشفة» مى‏گويد: القرض الحسن عند اهل الله و العرفاء ان ينفق الانسان فى طريق معرفة الله و سبيل ملكوته و التفكر فى آيات جبروته مواده الدماغية و أرواحه النفسانية...
اين حرف خوبى است كه انسان علاوه بر پول، چشم و عقل و... را به خدا قرض دهد. ولى معلوم نيست آيه اين را بفرمايد. آيه قرض مالى را مى‏گويد: يعنى صدقه كه قرض الحسنه است .
سبك تفسيرى او را چنين مى‏توان گفت كه: از نظر تفسير، مثل ساير تفاسير است و بعد هم در ذيل عنوانهايى از قبيل «مكاشفه» و «مشكوة فيه مصباح» مطالب عرفانى و فلسفى دارد.
ملاصدرا به تفسير غرائب القرآن نيشابورى هم خيلى توجه داشته و گاهى عباراتى را از آن نقل مى‏كند.
امتياز و سبكش همين است كه بعد از تمام شدن تفسير آيه به طور معمول، مطالبى عرفانى هم نقل مى‏كند.
اشكالى كه مى‏گيرند اينكه اين مطالب مستفاد از آيات نيست .
ممكن است كسى در دفاع از ايشان بگويد اين مطالب جزء تفسير آيه نيست و او نمى‏خواسته اينها را به عنوان تفسير مطرح كند.
البته شايد جاهايى از عبارات شاهد باشد كه نمى‏خواسته آيه را تفسير كند ولى حرف مستشكل اين است كه وقتى مطلبى را ذيل آيه مى‏آورد ظاهر اين است كه مى‏خواهد بگويد از آيه اين مطلب را مى‏فهمم.
ملاصدرا (ره) در اين تفسير و نيز شرح اصول كافى مطالب ارزنده‏اى دارد كه در خيلى موارد مفيد و كارساز است هم براى نويسندگان و هم براى سخنرانان.
در شرح احاديثش واقعاً مطالب ارزنده‏اى دارد كه شايد به ذهن كسى نيامده باشد، خواه معنى حديث باشد يا نباشد ولى بعنوان يك مطلب مستقل، ارزنده است .
مرحوم آقاى شعرانى (ره) در «شرح اصول كافى» ملاصالح مازندرانى (ره)، تذكر مى‏دهد كه در اين شرح مطالب ارزنده‏اى را از ملاصدرا (ره) گرفته و مرحوم مجلسى (ره) نيز در مرآة العقول، از شرح ملاصدرا(ره) استفاده كرده است .
منبع: آشنايى با تفاسير و مفسران


نسخه چاپی