آیا استرس می‌تواند باعث کهیر شود؟
  آیا استرس می‌تواند باعث کهیر شود؟

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

کهیر نیز مانند خارش به عنوان یکی از آلرژی‌های پوستی شناخته می‌شود که توسط تاول‌های قرمز خارش‌دار روی پوست شناخته می‌شود. این مشکل به دلیل یک واکنش آلرژیک به برخی مواد غذایی یا داروها ایجاد می‌شود. اما آیا کهیر می‌تواند به دلیل استرس ایجاد شود؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را بخوانید.
کهیر که به عنوان خارش نیز در اصطلاحات پزشکی شناخته می‌شود یک نوع حساسیت پوستی است. شخصی که از کهیر رنج می‌برد دارای تاول‌هایی است که بسیار خارش‌دار هستند. علایم کهیر سخت از بین می‌روند و ورم و خارش ممکن است بسیار شدید باشد. کهیر به عنوان یک واکنش آرژیک به برخی مواد، معمولا غذاها یا داروها ایجاد می‌شود. زمانی که یک ماده آلرژی‌زا با پوست تماس پیدا می‌کند، بدن هیستامین را آزاد و وارد جریان خون می‌کند که منجر به تورم، خارش و قرمزی می‌شود. بسیاری از مواد مانند انواع آجیل، سخت پوستان، لبنیات و محصولات تخم مرغ و همچنین برخی داروها، گرده‌ها و گزش حشرات می‌توانند باعث کهیر شوند. ماده‌ای که سبب ایجاد کهیر در یک فرد می‌شود ممکن است بر شخص دیگر تاثیرگذار نباشد.
علایم کهیر در عرض یک یا دو ساعت از بین می‌روند و یا ممکن است چند هفته طول بکشد تا تاول و خارش فروکش کنند. همچنین دور ماندن از موادی که می‌توانند باعث کهیر شوند نیز یک روش هوشمندانه برای اجتناب از ابتلا به این بیماری است. هنوز هم برخی عوامل دیگر نیز هستند که باید در نظر گرفته شوند. درست مانند استرس که منجر به سردرد می‌شود، مطالعات نشان داده‌اند که استرس عاطفی حاد و اضطراب نیز می‌توانند منجر به ایجاد کهیر روی پوست شوند.
کهیر ناشی از استرس
هنگامی که یک شخص از کهیر رنج می‌برد، اولین چیزی که باید به آن توجه کند این است که چه نوع غذایی خورده یا به تازگی چه دارویی مصرف کرده است که توانسته به کهیر منجر شود. اما عامل دیگری نیز وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این عامل استرس یا اضطراب است. استرس مزمن و عصبانیت می‌توانند یک حمله کهیری را ایجاد کنند. هنگامی که شما تحت یک استرس مزمن یا اضطراب هستید، بدن شما مقدار زیادی هورمون‌های استرس کورتیزول و آدرنالین ترشح می‌کند. این امر به مبرازه و مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کند. آزاد شدن این هورمون‌ها چیز بدی نیست. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر بدن شما به صورت دائمی در موقعیت استرس‌زا باشد و این هورمون‌ها را به طور مداوم وارد جریان خون کند؟ این امر منجر به عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود. این هورمون‌ها با سلول‌های ماست پوست ترکیب می‌شوند تا هیستامین تولید کنند. بدن شما ممکن است به استرس ثابت با تولید هیستامین بیشتر و بیشتر واکنش نشان دهد که در نهایت منجر به ایجاد کهیر می‌گردد. سطح بالای کورتیزول در بدن نه تنها باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی مانند کهیر می‌شود بلکه می‌تواند بهبود آن‌را نیز به تاخیر بیاندازد.
چگونه کهیر ناشی از استرس را درمان کنیم
بهترین راه خلاص شدن از کهیر ناشی از استرس یادگیری برخی تکنیک‌های تمدد اعصاب است که به کاهش استرس کمک می‌کنند. شناخت الگوهای استرس، قهمیدن اینکه چه چیزی منجر به آن شده و داشتن یک روش موثر مدیریت استرس برای مقابله با کهیر ضروری است. یوگا، مدیتیشن، نفس عمیق و ریتمیک می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند. داروهای آنتی‌هیستامین و همچنین استفاده از لوسیون کالامین و شیر منیزی به کاهش ورم و خارش که معمولا با کهیر همراه هستند کمک خواهد کرد.
ارزیابی اینکه آیا ایجاد شدن کهیر ناشی از استرس است یا واکنش آلرژیک به برخی مواد غذایی و داروها، کار خیلی سختی است. کهیر ناشی از استرس چیزی جز هشدار بدن نیست که شخص باید آرام بگیرد و استراحت کند. بهترین درمان کهیر ناشی از استرس به رسمیت شناختن عوامل استرس‌زایی است که استرس ایجاد می‌کنند و پرورش دادن تکنیک‌های مقابله‌ای است که استرس را کاهش داده یا کلا از بین می‌برند.

 

نسخه چاپی