دیدنیهای کرمانشاه
دیدنیهای کرمانشاه
دیدنیهای کرمانشاه

استان کرمانشاه در مغرب ایران از شمال به استان کردستان از جنوب به استانهای لرستان و ایلام از مغرب به کشور عراق و از مشرق به استان همدان محدود می گردد. وسعت استان کرمانشاه با مساحتی بالغ بر ۲۴۵۰۰ کیلومتر مربع در غرب کشور ایران به شکل مستطیل بوده و ارتفاع متوسط آن ۱۲۰۰ متر از سطح دریا می باشد.

طاق بستان

در فاصله ۹ کیلومتری شهر کرمانشاه، روستای طاق بستان با نشانه هایی باقیمانده از دوره ساسانی ( ۶۵۱ - ۲۶۶ پس ازمیلاد ) واقع شده است. یکی ازاین نشانه ها، تاجگذاری شاهان ساسانی است که بر روی تخته سنگها نشان داده شده است.
درسمت چپ که مهمانی آرتاگزرخز یعنی دوّمین تاجگذاری قرار دارد، دو طاق وجود دارد که یکی کوچکتر و دیگری بزرگتراست ومتعلق به دوره ساسانیان می باشد.
اولین طاق که کوچکترمی باشد، درزمان سلطنت شاپور درکوه تراشیده شده است وشامل دو سنگتراشی، برجسته کاری و دوکتیبه به زبان پهلوی - ساسانی می باشد. براساس آنچه درکتیبه ها ذکر شده هر دوتصویر متعلق به شاپوردوم هستند.
طاق کوچکتراز اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه دوکتیبه ازاتفاقها وحوادث سالم ودست نخورده باقی مانده اند وبه عنوان معرف طاق عمل می کنند. طاق بزرگتر که دارای نشانه های بیشترو کنده کاریهای ظریف وزیبا است، توجه بسیاری از تاریخ دانان را به خود جلب کرده است. دهانه طاق بزرگتر ۷/۴ متر، عمق آن ۷/۱۷ متروارتفاع آن ۹ متر می باشد. طاق بزرگترمربوط به زمان خسروپرویز است.
این مجموعه بسیار کهن شامل دو طاق بزرگ و کوچک و یک صفحه حجاری شده در دل کوه است. نقوش طاق بزرگ دو فرشته بالدار حلقه به دست و خسرو پرویز را سوار بر اسب نشان می دهد. نقش طاق کوچکتر متعلق به شاپور دوم و سوم است و دو کتیبه به خط و زبان پهلوی دارد.

مجسمه هرکول

در پائین کتیبه بیستون مجسمه ای قرار دارد که بر پشت آن به خط و زبان یونانی قدیم کتیبه ای حجاری شده است. این مجسمه در حدود ۱۵۳ سال پیش از میلاد، مصادف با اواسط سلطنت مهرداد اول اشکانی ساخته شده است.

بیستون

نقوش تاریخی بیستون کرمانشاه در ارتفاع ۴۰ متری کوهی در کنار جاده همدان- کرمانشاه نقوشی قدیمی از دوره هخامنشی باقی مانده است که در آن داریوش با قامتی بلند و چهره ای جذاب در حالت ایستاده نشان داده شده است.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا کنگاور این بنای سنگی که به دو شیوه معماری ایرانی و یونانی بر صفحه ای سنگی و بسیار بزرگ ساخته شده است. متعلق به ۲۰۰ سال پیش از میلاد بوده و چند سر ستون سنگی و مدور از آن باقی مانده است.

غار آب قوری

این غار در دامنه غربی کوه شاهو در شهرستان پاوه قرار دارد و از بزرگترین غارهای آبی آسیا و طولانی ترین غار ایران است.

صنایع دستی و سوغاتی ها

استان کرمانشاه دارای صنایع دستی و مهم و مشهوری است که از جمله می توان به گیوه بافی، پرده بافی، قلم زنی بر روی مس با استفاده از طرحهای متنوع موح باقی و قالی بافی اشاره کرد.
شیرینی های محلی استان عباتند از نان برنجی، نان شکری از جمله سوغات هایی مورد توجه توریست های خارجی است.


نسخه چاپی