دیدنیهای شیراز
دیدنیهای شیراز
دیدنیهای شیراز

تخت جمشید

در ارتفاعات کوه سنگی رحمت، درنزدیکی فلات مرودشت، بقایای کاخ تخت جمشید از شکوه وعظمتی برخوردارند. احداث این کاخها درزمان داریوش اول ( ۵۲۱ قبل ازمیلاد ( آغاز شد وتقریبأ ۱۵۰ سال به طول انجامید. تخت جمشید به عنوان یک میراث جهانی، توسط یونسکو به ثبت رسیده است.
ورودی آن شامل ۲ پلکان می باشد که شامل ۱۱۰ پله کوتاه وعریض می باشد. دربالای پلکان ورودی اصلی قرار دارد که به دروازه بزرگ معروف است که در جلوی آن دو مجسمه گاونر قرار دارد که دارای سر انسان ویک جفت بال هستند. این بنا ۲ خروجی دارد که یکی از آنها به جنوب و دیگری به شرق راه دارد.
خروجی جنوبی به کاخ آپادانا می رسد. تخت جمشید در فضایی به وسعت ۱۲۵ هزار مترمربع بنا شده است و شامل قسمتهای اصلی زیر می باشد: تالارپذیرایی رسمی و کاخها، کاخهای کوچکتر و خصوصی، خزانه سلطنتی، قلعه خصوصی و استحکامات خاص.

نقش رستم

در حدود چهار کیلومتر از کوه حاجی آباد در شمال تخت جمشید، بناهای تاریخی متعلق به شاهان ایلامی و هخامنشی و ساسانی وجود دارند که به خاطر عظمت و بلندی شان نقش رستم نامیده می شوند. در قله این کوه، چهار مقبره قرار دارند که تصور می شود مقبره های خرگز، داریوش اول و داریوش دوم هخامنشی باشند.
در اولین قسمت برجسته کاری که در قسمت پایینی کوه تراشیده شده، «نارسی» پسر شاپور اول در حال دریافت حلقه پادشاهی که نماد آناهیتاست می باشد، در این کنده کاری، مدل لباس، تاج، آرایش مو، جواهرات و نوارهایی که به قوزک پا بسته شده اند، به زیبایی نشان داده می شوند.
کنده کاری دوم که در زیر مقبره داریوش کبیر واقع گردیده، شامل دو صحنه می باشد که به وسیله یک خط باریک نسبی از هم مجزا گشته اند و هر دوی آنها شباهتهایی به هم دارند، چنانکه صحنه بالایی، بهرام دوم ( ۲۹۳ - ۲۷۶ پس از میلاد ) را در یکی از نبردها با دشمنانش نشان می دهد.
سومین برجسته کاری شامل عظیم ترین و مجلل ترین کنده کاری دوره ساسانی در نقش رستم می باشد و طرح آن پیروزی شاپور اول ( ۲۷۱ - ۲۴۲ پس از میلاد ) بر امپراتور روم، والریان است، در این کنده کاری شاپور اول در حال راندن اسبش، غرق در جلال و شکوه و امپراتور رم به حال تعظیم در پشت سر وی است.
چهارمین برجسته کاری، پیروزی هرمز دوم، شاه ساسانی ( ۳۱۰ - ۳۰۲ پس از میلاد ) را نشان می دهد که دشمنش را شکست داده است. پنجمین برجسته کاری، پیروزی بهرام دوم و ششمین، همراهی وی را با افراد دربار و وزیرانش نشان می دهد.
هفتمین برجسته کاری که یکی از کهن ترین آنهاست، آرتاگزرگس ( ۲۴۲ - ۲۲۶ پس از میلاد ) را نمایش می دهد که در حال دریافت حلقه پادشاهی از اهورا مزدا است.

پاسارگاد

پاسارگاد در ۱۳۵ کیلومتری راه اصلی شیراز به اصفهان و در عمق ۳ کیلومتری دشت مرغاب و در مجاورت روسای آبادی بنام مادر سلیمان قرار دارد. کاخ های پاسارگاد ۲۵۰۰ سال پیش به دستور کوروش کبیر بنا شده است. آرامگاه کوروش کاخ اختصاصی کوروش نقش انسان بالدار کاخ بار عام کوروش کاخ تشریفات و ساختمان مذهبی (آتشکده) است

آپادانا

آپادانا قدیمی ترین و بزرگترین کاخ تخت جمشید است به دستور داریوظ بنا شده از طریق راه پله ای به کاخ تچر یا کاخ آیینه ارتباط دارد. این کاخ اختصاصی داریوش بوده است. کاخ هدیش با کاخ اختصاصی خشایار شاه بر بالاترین نقطه تخت جمشید ساخته شده است. این کاخ توسط دو پلکان با کاخ ملکه در ارتباط است.

حافظیه شیراز

حافظ درسال ۱۳۲۶ میلادی درشیراز متولد شد. اینطور که روایت می شود وی همه قرآن را از حفظ داشته است و به خاطرهمین لقب حافظ یعنی حفظ کننده رابه وی داده اند.
او و فردوسی به عنوان معروف ترین ومشهورترین شاعران ایران شناخته شده اند. دیوان اوشامل ۶۹۳ شعر می باشد که ۵۷۳ تای آن غزل است. بسیاری افراد این اثر فروتنانه وی را بزرگترین شاهکار فارسی می دانند.
مقبره او درشیرازبازدید کننده های بسیاری دارد که وی را می ستایند وحتی می توان آن رابه عنوان یک مکان مذهبی محسوب داشت. حافظ بیشترعمرش را درشیراز سپری کرد ودرباغ مصلا در کنار رود رکن آباد به خاک سپرده شد، مکانی که دراغلب شعرهایش از آن تجلیل می کند.
حافظیه نام مجموعه آرامگاهی شاعر برجسته ایرانی، حافظ شیرازی است. مجموعه حافظیه در شهر شیراز قرار دارد.

باغ ارم

باغ ارم که باغ بسیارمعروف وزیبایی می باشد، درشهر شیراز واقع شده است. مکان آن نزدیک خاکریز رودخانه« کوشک »است که سابقآ درحاشیه شمال غرب شهر قرار داشت، اما هم اکنون درقسمت شهرنشین می باشد.
درحال حاضرباغ وعمارت ارم همچون بسیاری ازباغهای معروف دیگرشیراز، چندان قدیمی به نظرنمی رسند، چرا که دارای زیربناهای قدیمی بسیارخوبی هستند. زیباییهای باغ شاه بسیاربی نظیراست چنانکه «فرصت شیرازی» که شاعرآن زمان بوده دراشعارش باغ ارم را به خاطرداشتن گلهای زیبا، هوای تازه ودرختان سرو که مشهورترین آنها درختی بنام سروناز می باشد، ستوده است.
پس از کودتای سال ۱۳۳۲ شمسی واسیرشدن برادران قشقایی که مالکان باغ ارم بودند، دولت آنرا مصادره کرد وبه دانشگاه پهلوی که بعدها دانشگاه شیرازنام گرفت بخشید. درطول این مدت دیوارهای گلی سابق را با نرده های آهنی جایگزین کردند.
باغ ارم درقسمت مرکزی شهر شیراز ودر کنار خیابان ارم واقع شده است.
این باغ را رئیس ایل قشقائی بنام «محمد علی خان قشقائی» درقرن هجدهم ساخته است وهفتاد وپنج سال بعد، نصیرالملک آنرا خرید. این باغ با داشتن معماری زیبا، نقاشی ها، کنده کاریها و کاشیکاریها، دارای زیبایی و جلال بی نظیری است.

حمام و مسجد وکیل

این حمام در نزدیکی مسجد وکیل واقع گردیده است. حمام وکیل به خاطر تغییراتی که در حمامهای عمومی به وجود آمده، شکل اصلی خود را از دست داده است. این بنای تاریخی مربوط به دوره زندیان می باشد.
بازار وکیل در دروازه شاهزاده و نزدیک مسجد وکیل قرار دارد. این بازار۵ ورودی و ۲ ردیف حجره دارد که درجهت شمال به جنوب و شرق به غرب به صورت ستونی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. این بازار نمایانگر یک معماری زیبا، با راهروهای سرپوشیده عریض وسقفهای بلند درامتداد آن می باشد ونیز دریچه هایی در این راهرو تعبیه شده که محلی برای جریان یافتن هوا و ورود نور می باشد.

نصیرالملک

این مسجد در انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. سازنده این مسجد، نصیرالملک، یکی ازنخبگان شیرازبود. این مسجد به خاطر کاشی کاریها ومعماریش بسیاربی نظیراست. کاراحداث این مسجد درسال ۱۲۹۳ هجری شمسی آغاز گردید ودر سال ۱۳۰۵ هجری شمسی توسط محمد حسن معمار و محمد رضا کاشی پز شیرازی به پایان رسید.

باغ دلگشا

در دروازه جنوبی آرامگاه سعدی در شیراز و پایین تر ازقلعه نادر، باغی بزرگ قرار دارد که به دلگشا معروف است. این باغ ازتعدادی زمین وسیع تشکیل شده که درحاشیه خیابان بوستان واقع شده اند وبه مقبره سعدی راه دارند. جنس دیوارهای باغ از گل ومدخل ورودی ازآجر است.
از دروازه ورودی باغ تا ساختمان که درمرکز آن قرار گرفته، یک آبنما ویک خیابان سیمانی وجود دارد. چهار خیابان بدین گونه در اطراف ساختمان ساخته شده اند که به دیوارهای باغ ختم می گردند. درکنار برخی از این خیابانها، درختان سرو وکاج به چشم می خورند ودر قسمتهای دیگر باغ نیز درختهای پرتقال، نخل وگردو کاشته اند.
این بنا را بر روی یک سکو ساخته اند و قسمت پایین تر دیوارها را با سنگ صاف و مصطح پوشانیده اند. این بنا دارای سه طبقه می باشد وایوان آن با کاشیکاریهای براق تزیین گردیده است. درهای برخی از اتاقها بسیار قدیمی هستند.
در طبقه اول یک حوض هشت وجهی قرار دارد که دارای کاشیکاریهای آبی است. سقف ساختمان یک گنبد ساده است و درمحل دریچه هوا قراردارد. دراین بنا چهار اتاق سلطنتی نیز وجود دارد.

مدرسۀ خان

این بنای تاریخی در شهر شیراز واقع شده است. این بنا را به دستور « الله وردی خان » و پسرش در دوره شاه عباس ساختند. این مکان که سابقأ یک مدرسه مذهبی بود تا به حال چندین بار مرمت گردیده است.

شاه چراغ

به حضرت احمد بن موسی الرضا (علیه السلام) لقبی است که شیراز بردادر امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) داده اند. شاه چراغ مهمترین زیارتگاه شهر شیراز است. حرم مطهر حضرت شاه چراغ مزین ب آئینه کاری نوشته های گچ بری و درهای نقره ای است.

آرامگاه سعدی

شاعر نویسنده خدواند سخن و ادب پارسی در قرون گذشته چندین بار تغییر شکل داده و بازسازی شده است. در زیر محوطه بنای جدیدی که در سال ۳۳۰۱ شمسی اففتتاح شده چشمه آب زلالی در جریان است که از طریق پلکانی که در شمال غربی از ایوان ساخته شده می توان به درون آن راه یافت.

دروازه قرآن

دروازه قرآن بنای اولیه این دوره متعلق به دوره دیاله است

مسجد جامع عتیق

قدیمی ترین مسجدی است که از نقطه نظر سبک هنری با مساجد دیگر فرق دارد. قدمت تاریخی این مسجد را به سال ۲۸۱ هجری (زمان عمرو لیث صفاری) نسبت می دهند. مهمترین سردرب این مسجد سردر شمالی است که بر روی دو ستون طرفین آن نام دوزاده امام دوی کاشی نگاشته شده است. ارزش این بنا به دلیل مقرنس کاری بی نظیرش است.

صنایع دستی و سوغاتی ها

ریسندگی، فلز کاری، خاتم کاری، قالی بافی، حصیربافی، منبت کاری، کنده کاری، ظروف سفالگری،گیوه دوزی، نمدمالی،؟ خراطی، چرم سازی، سنگ تراشی و شیشه گری. مهمترین محصول صادراتی و سوغاتی خرما، انجیر، آبلیمو، مسقطی، قالی گلیم، گبه، انواع ترشی جات، عرقیات سفید آب، کیسه حمام، حناء، لارستان انجیر و زعفران، استهبار انار مهارلو مسقطی لارستان سفیدآب صنایع دستی و گیوه استهبان خرمای جهرم و آبلیموی جهرم.


نسخه چاپی