غلظت مولار
غلظت مولار

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

غلظت مولار چیست؟ نحوه ی محاسبه ی آن به چه صورت است؟ برای یافتن جواب همه ی این سوالات مقاله ی زیر را بخوانید.
در شیمی، و همچنین در همه ی علوم، ضروری است که بتوان مقدار چیزها را از طریق آزمایش به دست آورد. هنگامی که شما در کلاس آزمایشگاه شیمی فیزیک اول قرار می گیرید، متوجه می شوید که این یک علمی بوده که اهمیت زیادی به دقت می دهد. به منظور توانایی انجام موفقیت آمیز واکنش های شیمیایی، ضروری است که مواد شیمیایی واکنش دهنده در نسبت های درستی مخلوط گردد. از بسیاری از پارامترهایی که در یک محلول شیمیایی مشخص شده، یکی از مهم ترین آن ها غلظت مولی می باشد.
مول یک واحد برای تعیین مقدار یک ماده ی شیمیایی درست مانند کیلو می باشد که یک واحد برای تعیین جرم هر ماده می باشد. یک مول از هر ماده ی شیمیایی، وزن مولکولی آن ماده می باشد که به طور مستقیم در واحد گرم بیان می گردد.
یک مول از هر ماده ی محلول، دقیقا حاوی 1023 ×023/6 مولکول می باشد. بنابراین یک مول از یک ماده دقیقا تعیین کننده ی تعداد مولکول هایی است که شما در واکنش شیمیایی خود استفاده می کنید.

تعریف

غلظت مولار یا مولاریته ی یک ماده ی شیمیایی خاص در محلول می تواند به صورت تعداد مول های حل شده در واحد حجم محلول تعریف شود. به عبارت دیگر، این تعریف بیان می کند که چند مول از هر املاح در واحد حجم حلال آن وجود دارد. واحد استفاده شده برای غلظت مولار، مول بر لیتر می باشد.

فرمول

در این جا شما باید به منظور محاسبه ی دقیق غلظت مولار، فرمول مولاریته ی محلول را به خاطر بیاورید یا قادر به استنباط آن باشید.
غلظت مولار = (تعداد مول ها در املاح) / حجم محلول) = n/v= (جرم املاح در گرم) / (حجم محلول در لیتر × جرم مولار املاح در گرم).
فرمول بالا می تواند برای محاسبه ی غلظت مولار یون ها و مولکول ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محاسبه

برای انجام محاسبه، شما نیاز به دانستن دو پارامتر دارید. یکی از آن ها تعداد مول های املاح و دومی حجم محلول می باشد. به منظور توانایی جهت محاسبه ی مول های یک ماده یا املاح، ابتدا باید وزن مولکولی آن را توسط استخراج مقادیر وزن اتمی اتم های تشکیل دهنده ی آن محاسبه کنید.
جرم مولار املاح، وزن مولکولی املاح بیان شده در گرم می باشد. این مقاله نحوه ی محاسبه ی جرم مولار را توضیح می دهد.
هنگامی که شما جرم مولی را بدانید، محاسبه ی تعداد مول ها ساده خواهد بود. تعداد مول ها توسط تقسیم جرم کل املاح به جرم مولی به دست می آید. به منظور به دست آوردن غلظت مولار، تعداد مول ها را به حجم محلول در لیتر تقسیم کنید.

مثال حل شده

فرض کنید که حدود 117 گرم سدیم کلرید (نمک طعام) در دو لیتر آب مقطر (حجم) حل شده است. غلظت مولار نمک در محلول آب چقدر است؟
ابتدا، شما نیاز به دانستن وزن مولکولی سدیم کلرید دارید، که مجموع وزن اتمی سدیم و کلر می باشد. با نگاهی به جدول تناوبی عناصر، در می یابید که وزن اتمی سدیم و کلر به ترتیب 23 و 5/35 می باشد. بنابراین وزن مولکولی سدیم کلرید (23 + 5/35) = 5/58 می باشد. بنابراین جرم مولار سدیم کلرید برابر با 5/58 می باشد.
از این رو تعداد مول های سدیم کلرید در 117 گرم از نمک طعام (5/58/117) برابر با 2 مول می باشد. بنابراین غلظت مولار 117 گرم سدیم کلرید برابر با:
غلظت مولار = n/v = (2 مول از سدیم کلرید) / (2 لیتر از آب) = 1 مول بر لیتر.
به طور خلاصه، غلظت مولار پارامتری است که به ما می گوید رقت یک ماده ی شیمیایی در محلول خود چه اندازه می باشد. محاسبه تمرینی برای ساکارز، نمک طعام یا هر ماده ی شیمیایی دیگری، به منظور تسلط بر روش محاسبه می باشد، و شما نیاز به استفاده از آن به طور منظم در طول دوره ی آزمایش خود دارید.

 

نسخه چاپی