مصارف پتاسیم نیترات
مصارف پتاسیم نیترات

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 

پتاسیم نیترات یک ترکیب ساخته شده از پتاسیم، نیتروژن و اکسیژن می باشد. این مقاله مصارف مختلف این ترکیب را به ما معرفی می کند.
پتاسیم نیترات یک ماده ی معدنی طبیعی بوده که حاوی سه عنصر اصلی شیمیایی می باشد. این عناصر شامل پتاسیم (یک فلز نرم و روشن)، نیتروژن (یک گاز بی رنگ و بی بو) و اکسیژن می باشد. ترکیب این عناصر تشکیل پتاسیم نیترات می دهد. این ترکیب به عنوان پوسته ی نازک سفید بر روی تخته سنگ ها، در غارها و انواع خاک هایی که غنی از ماده ی آلی هستند، تشکیل می شود. پتاسیم نیترات به میزان فراوان در هند، اسپانیا، مصر و ایتالیا یافت می شود.
پتاسیم نیترات در آب گرم قابل حل بوده و تا حدی در آب سرد نیز به میزان کمی حل می شود. هنگامی که این ترکیب حرارت می بیند یا تجزیه می شود، اکسیژن آزاد می کند. پتاسیم نیترات یک عامل اکسید کننده ی قوی بوده که با دیگر ترکیبات آلی واکنش داده و سوخته و منفجر می شود. نقطه ی ذوب این ترکیب 334 درجه سانتی گراد و نقطه ی جوش آن 400 درجه سانتی گراد می باشد.

مصارف کود

وسیع ترین کاربرد این ترکیب استفاده از آن ها به عنوان کود می باشد. این ترکیب حاوی همه ی مواد غذایی ماکرو مورد نیاز برای رشد گیاهان می باشد. پتاسیم برای رشد محصول ضروری بوده و نیتروژن به محصول کمک کرده تا به جای به تاخیر انداختن رشد، به بلوغ کامل برسند.

نگهدارنده ی غذایی

استفاده از پتاسیم نیترات به عنوان نگهدارنده های غذایی به طور معمول در قرون وسطی دیده شده است. امروزه، این ترکیب در بسیاری از فرایندها مانند تیمار گوشت، تولید آب نمک و نمک دار کردن و پرس کردن گوشت گاو مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد منفجره

بر اساس تاریخ اختراع ترقه در چین باستان، چین به صورت تصادفی یکی از بزرگترین اختراعات همه ی دوران خود را کشف کرد. مخلوط 15 درصد کربن، 10 درصد سولفور و 75 درصد پتاسیم نیترات منجر به تولید "برف چینی " شد. این پودر سیاه رنگ در حال حاضر معمولاً به عنوان باروت شناخته می شود. از این ماده در ساخت مواد آتش بازی، نارنجک ها، بمب ها و غیره استفاده می شود. این ماده به عنوان یک جزء برای سوخت موشک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
در طول سال های اولیهی کشف باروت، مواد خاصی با دقت به صورت دستی مخلوط شده و به قطعات کوچک شکسته می شدند. امروزه، زغال چوب و سولفور با استفاده از عمل آسیاب با توپ های فولادی دوار در یک استوانهی توخالی مخلوط می شوند. پتاسیم نیترات به صورت جداگانه پودر شده و ترکیب شده و همراه با مواد دیگر به صورت پودر در می آید. سپس، این ترکیب درون ظروفی پرس شده و دوباره شکسته شده و به دانه هایی با اندازه ی استاندارد تبدیل می شود. دانه ها در سیلندرهای چوبی قرار داده می شود تا لبه های آن ها صاف گردد. به منظور ارائه ی یک فیلم مقاوم در برابر رطوبت و کاهندهی اصطعکاک به این ترکیب گرافیت اضافه می گردد.

سیگار

پتاسیم نیترات اغلب در طول تولید سیگار به عنوان یک جزء مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب به سوختن یکنواخت تنباکو کمک می کند (هشدار: سیگار برای سلامتی مضر است).

کاربردهای دیگر

پتاسیم نیترات به عنوان یک ماده ی ادرار آور در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوان یک جزء در خمیر دندان نیز کاربرد داشته و باعث حساسیت کمتر دندان ها به درد توسط تداخل با انتقال سیگنال درد در اعصاب دندان می گردد. این ماده به داروهای کمر درد و درد مفاصل نیز اضافه می گردد. همچنین به منظور تولید شیشه ی نوری، شیشه های صنعتی با درجات بالا و غیره نیز کاربرد دارد. پتاسیم نیترات به طور گسترده در فلزکاری به عنوان یک شار مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از این دارو در میان مردان به دلیل اینکه ادعاهایی وجود دارد که پتاسیم نیترات تقویت کننده ی غرایز جنسی می باشد، محبوب می باشد. این ترکیب به دلیل کاربردهای متنوعی که دارد، یکی از مفیدترین ترکیبات بر روی زمین می باشد.

 

نسخه چاپی