محل دقیق قلب انسان کجاست؟
قلب یکی از اندام‌های حیاتی بدن انسان است. ما اغلب پزشکانی را می‌بینیم که توصیه‌هایی به ما در مورد حفظ مناسب سلامت قلب با تحت کنترل نگه داشتن فشار خون، داشتن تغذیه‌ی مناسب، حفظ وزن مناسب و غیره می‌کنند. در این مقاله در نظر داریم تا بیشتر درباره محل قلب در بدن صحبت کنیم.
 

مروری بر قلب انسان :

قلب انسان، یک اندام کوچک است و شکل آن چیزی شبیه گلابی وارونه است. اندازه‌ی آن تقریباً به اندازه‌ی مشت فرد است. وزن قلب انسان می‌تواند چیزی بین 200 تا 400 گرم باشد. قلب انسان به چهار اتاقک یا بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از : دو بطن (بخش‌های پایین‌تر) و دو دهلیز (بخش‌های بالاتر). قلب با پمپ کردن خون بدون اکسیژن به ریه‌ها و تأمین خون اکسیژن دار از ریه‌ها برای بخش‌های دیگر بدن، نقش مهمی در گردش خون ایفا می‌کند. اگر نگاهی به شکل قلب بیندازید، درخواهید یافت که گذرگاه‌های مختلفی مثل دریچه‌ی سه لختی، دریچه‌ی میترال، دریچه‌ی آئورتی و دریچه‌ی ریوی وجود دارند که از طریق آنها خون برای تصفیه و خالص سازی جریان می‌یابد.

محل دقیق قلب انسان کجاست؟

قلب در کجای بدن قرار دارد؟

قلب شما به اندازه مشت گره کرده شماست. در قسمت جلو و وسط سینه ، پشت و کمی در سمت چپ استخوان سینه شما قرار دارد. عضله ای 10.5 اونسی است که خون را به تمام قسمتهای بدن پمپاژ می کند تا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد آن را تأمین کند.

به عبارت ساده، اگر دوست دارید که بدانید محل و موقعیت دقیق قلب انسان کجاست به خاطر بسپارید که در بخش بالایی بدن و سمت چپ سینه قرار گرفته است. آن تقریباً کمی سمت چپ و یا وسط سینه، درشت پشت جناغ سینه و در مقابل ستون مهره‌ای قرار گرفته است. به طور خلاصه آن جلوی ستون مهره‌ها در پشت و پشت جناغ سینه در سینه قرار گرفته است. در نتیجه به طور علمی می‌توان گفت که قلب در زیر جناغ، مرکز قفسه‌ی سینه و بالای معده قرار گرفته است. اگر نگاهی به آناتومی قلب انسان و بدن انسان بیندازید درخواهید یافت که قلب بین دو ریه قرار گرفته است. هم چنین دانستن محل و موقعیت قلب انسان به شناخت و درک مناسب سیستم گردش خون و عملکرد ریه‌ها کمک خواهد کرد.

در 99 درصد موارد، قلب در سمت چپ سینه قرار گرفته است. اما در برخی موارد نادر، قلب را می‌توان در سمت راست سینه نیز یافت. این وضعیت به dextrocardia یا طرف راست قلب مشهور است. دکسترو کاردیا بعداً به دو نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از : دکسترو کاردیا محبوس جنینی و دکستروکاردیا با محل معکوس. در نوع اول، قلب در انتهای سمت راست سینه در وضعیت مشابه همان طور که در سمت چپ یافت می‌شود، قرار دارد. اما در نوع دیگر، یعنی نوع دکسترو کاردیا با محل معکوس، قلب در سمت راست و به صورت تصویر آینه‌ای ساختار قلب در سمت چپ است. علاوه بر محل غیر طبیعی قلب، نقایص و عیوب متعدد و دیگری نیز وجود دارد که در این افراد یافت می‌شود. اما باید خاطر نشان کرد که امکان این که قلب در سمت راست بدن قرار گیرد بسیار نادر است.

قلب می‌تپد و یا 72 بار در دقیقه پمپ می‌کند که به عنوان ضربان قلب نرمال شناخته می‌شود. ضربان قلب سریع غیر عادی مثلاً بیش از 100 ضربان در دقیقه به عنوان tachycardia یا تپش قلب شناخته می‌شود. در مقابل، ضربان قلب آرام غیر عادی به عنوان bradycardia و یا کندکاری قلب شناخته می‌شود. ضربان قلب و یا تپش آن را می‌تواند در سینه، گردن و گلو احساس کرد.

در نهایت این که به خاطر داشته باشید داشتن تغذیه‌ی مناسب، ورزش کردن به طور منظم و حفظ سبک زندگی سالم و مناسب، به دور نگه داشتن بیماری‌های قلبی کمک خواهد کرد. پس مراقب قلب‌تان باشید!

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

نسخه چاپی