فايده نوشيدن شير پس از ورزش
فايده نوشيدن شير پس از ورزش
فايده نوشيدن شير پس از ورزش

پژوهشگران كانادايي اعلام كردند نوشيدن دو ليوان شير پس از ورزش، به سوزاندن بيشتر چربي و افزايش حجم ماهيچه اي كمك مي كند.
محققان دانشگاه مك مستر در هميلتون ايالت اونتاريو، 56 مرد 18 تا 30 سال را طي يك دوره 12 هفته اي بررسي كردند. براي اين افراد برنامه ورزشي بلند كردن وزنه، طي پنج روز در هفته ارايه شد.شركت
كنندگان در اين مطالعه به سه گروه تقسيم شدند:
گروه اول) پس از ورزش، دو ليوان شير كم چربي مصرف كردند.
گروه دوم) پس از ورزش، نوشيدني سويا (با همان ميزان پروتئين و انرژي موجود در شير) مصرف كردند.
گروه سوم) پس از ورزش، نوشيدني كربوهيدراتي مصرف كردند.
بعد از 12 هفته معلوم شد گروهي كه شير نوشيده بودند، حدود يك كيلوگرم چربي و گروهي كه كربوهيدرات مصرف كرده بودند، نيم كيلوگرم چربي از دست داده بودند. اين در حالي است آنهايي كه نوشيدني سويا خورده بودند، چربي از دست نداده بودند.
در عين حال گروهي كه شير نوشيده بودند، در مقايسه با آنهايي كه سويا مصرف كرده بودند 40 درصد يا 1135 گرم به حجم ماهيچه اي خود افزوده بودند.
علاوه بر اين گروهي که شير مصرف کرده بودند، 36 درصد يا 1500 گرم حجم ماهيچه اي بيشتر نسبت به گروه مصرف کننده نوشيدني كربوهيدرات پيدا کرده بودند.

فايده نوشيدن شير پس از ورزش

شیر ضد سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان از آثار منفی مصرف نکردن شیر است. شیر حاوی کلسیم است و در برابر سرطان روده بزرگ، نقش محافظتی ایفا می کند.
دیواره عضلانی روده بزرگ بر اثر کمبود کلسیم به مرور زمان تخریب می شودو به این ترتیب فرد به این سرطان مبتلا می شود. ویتامین، پروتئین، اسید لینولئینک کنژوگه و اسید بوتیریک از دیگر مواد معدنی است که مانع تخریب این دیواره می شود. پوکی استخوان نیز از عوارض منفی مصرف نکردن شیر است که در پزشکی با عنوان اسئتوپروز شناخته می شود.


نسخه چاپی