وقتی همه دنیا در مقابل «تراریخته»‌ها می‌ایستند
 وقتی همه دنیا در مقابل «تراریخته»‌ها می‌ایستند

 






 
ممنوعیت محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی ؛
در نگاه اول این پیشرفت بسیار مفید بود که بشر توانست تولید محصولات کشاورزی را بوسیله بذرهای تراریخته افزایش دهد و ادعا کند گامی در جهت کاهش گرسنگی بردارد؛ اما...
گروه جامعه "فرهنگ نیوز" ؛ با پیشرفت علم در زمینه ژنتیک و دسترسی به ماهیت ذرات که‌‌ همان ژن محصول است بشر توانست تغییرات مورد نظر خود را در ژن بذرهای محصولات کشاورزی ایجاد نماید تا جایی که بتواند گیاهی را که هرگز در شرایط عادی نمی‌تواند در زمین شور کاشت شود تولید کند. به این محصولات تراریخته گفته می‌شود.
در نگاه اول این پیشرفت بسیار مفید بود از آنجا که بشر توانست تولید محصولات کشاورزی را بوسیله بذرهای تراریخته افزایش دهد و ادعا کند گامی در جهت کاهش گرسنگی بردارد.
اما بنابر اظهار کارشناسان تغذیه همین محصولات خود قاتل جان انسان‌ها می‌شوند و خطارت فراوانی را به بار می‌آوردند.
در کشور ما تولید انبوه چنین محصولاتی ممنوع بوده، اما در چند سال اخیر بسیار از این محصولات نام برده می‌شود و همین طور دولت در حال تلاش است تا در برنامه ششم توسعه این بحث را قانونی کند، اما نکته مهم اینجاست که ما زمانی داریم به سمت محصولات تراریخته می‌رویم که بسیاری از کشورهای دنیا این محصولات را در کشورشان ممنوع کرده‌اند!
در ذیل فهرستی از کشورهایی که به قوانینی در مورد ممنوعیت و یا محدودیت تولید این محصولات برداشته‌اند می آید:

فرانسه

دولت فرانسه از اواخر سال ۲۰۱۰ به‌روی محصولات تراریخته‌ای که شامل کمتر از ۰. ۱ درصد دستکاری ژنتیکی شده بود، برچسب تراریختگی اعمال کرده است.

انگلستان

مطابق قوانین کشور انگلستان هیچ محصول تراریخته‌ای نباید به‌صورت تجاری کشت شود و کشت آن‌ها فقط باید زیر‌نظر دولت این کشور انجام شود؛ ضمن اینکه در این کشور قانون اجباری «برچسب‌گذاری» برای تمامی محصولات تراریخته با دقت اجرا می‌شود.

آلمان

دولت آلمان هنوز از سلامت برخی از محصولات تراریخته اطمینان حاصل نکرده است؛ اختلافات کشورهای اروپایی بر سر سلامت محصولات تراریخته، کشور آلمان را مجاب کرد تا مطابق قانون بیوتکنولوژی خود از سال ۲۰۰۸ به‌روی محصولات تراریخته، برچسب تراریختگی اعمال کند.

روسیه

مسئله اصلی حال حاضر در کشور روسیه این است که اگر تولید محصولات ارگانیک در این کشور متوقف شود مردم برای خرید محصولات تراریخته اطمینان ندارند چرا که هنوز دولت و مردم روسیه از سلامت این محصولات اطمینان حاصل نکرده‌اند.

اسپانیا

در ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۹ بیش از ۸ هزار نفر از مردمان ایالت ساراگوسای اسپانیا خواستار لغو قانون کشت محصولات تراریخته شدند؛ در دوم جولای سال ۲۰۰۹ رأی‌گیری در مجلس ایالت کاتالونیای اسپانیا مبنی بر لغو قانون کشت تراریخته انجام گرفت.

پرتغال

سازمانهای مردم‌نهاد حوزه محصولات کشاورزی کشور پرتغال از‌‌ همان ابتدا با کشت محصولات تراریخته مخالفت می‌کردند و معتقد بودند که سلامت یا عدم سلامت این محصولات باید تأیید شود و اطلاعات آن در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

یونان

با وجود اینکه مردم و کشاورزان یونانی خواستار ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در کشور هستند اما دولت یونان هنوز به محدودیت و عدم‌کشت آن‌ها در این کشور رضایت نداده است. ۹۳ درصد مردم این کشور خواستار ممنوعیت کشت این محصولات در کشور خود هستند.

اتریش

بسیاری از دانشمندان حوزه کشاورزی اتریش اظهار داشته‌اند: «نمی‌توانیم تضمین کنیم که «محصولات تراریخته» هیچ آسیبی به مردم نمی‌رساند و نمی‌دانیم که چه تأثیراتی به‌روی بدن انسان می‌گذارد». این موضوع موجب اجرای قانون «برچسب‌گذاری تراریخته» در اتریش شد.

ایرلند
با انجام آزمایشهای متعدد روی محصولات تراریخته توسط دانشمندان و کار‌شناسان کشور ایرلند، سال گذشته واردات و توزیع این محصولات به‌طور کامل در این کشور ممنوع شد، همچنین دولت ایرلند قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای کشت داخلی این محصولات اعمال کرد.

ایتالیا

در اکتبر سال ۲۰۱۵ مسئولان کشور ایتالیا از اتحادیه اروپا درخواست کردند که کشت این محصولات را به‌طور کامل در این کشور ممنوع کند؛ ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو این اتحادیه خواستار ممنوعیت کامل محصولات تراریخته در کشور خود هستند.

هلند

هلند از اتحادیه اروپا درخواست ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در کشور خود را کرده است؛ فشار مردم و طرفداران محیط زیست برای ممنوعیت این محصولات باعث شد تا دولت هلند واردات و کشت تجاری این محصولات در کشور خود را ممنوع کند.

صربستان

انتخاباتی میان مردم صربستان برگزار و مشخص شد که مردم این کشور خواستار ممنوعیت کامل «محصولات تراریخته» هستند؛ صربستان نامه درخواست ممنوعیت کامل کشت این محصولات را به اتحادیه اروپا فرستاده است.

لهستان

در اوایل سال ۲۰۱۵ کشاورزان لهستانی به‌نشانه اعتراض به کشت محصولات تراریخته با تراکتورهای خود به خیابان‌ها آمدند و خواستار ممنوعیت این محصولات شدند؛ سرانجام در سال ۲۰۱۵ لهستان چهاردهمین کشور اروپایی بود که واردات و کشت این محصولات را ممنوع کرد.

لوکزامبورگ

کشور لوکزامبورگ از سال ۲۰۱۳ قانون برچسب تراریختگی را برای تمامی این محصولات اعمال می‌کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۵ کشت و تولید این محصولات را به‌طور کامل ممنوع کرد.

دانمارک

دانمارک پس از آزمایشهای فراوان روی محصولات تراریخته به‌ویژه محصولات شرکت مونسانتو در سال ۲۰۱۵ کشت و واردات آن‌ها را به‌طور کامل ممنوع کرد؛ شرکت آمریکایی مونسانتو از دانمارک درخواست کرد نتایج تحقیقات روی محصولات این شرکت پنهان بماند.

فنلاند

فشارهای رسانه‌های فنلاندی و ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در بسیاری از کشورهای اروپایی موجب شد تا سطح کشت محصولات تراریخته در فنلاند از سال ۲۰۰۸ کاهش یابد.

چک

کشت و واردات محصولات تراریخته در کشور چک از سال ۲۰۰۹ روند کاهشی شدیدی داشته‌ است اما هنوز قانونی مبنی بر ممنوعیت آن‌ها وجود ندارد؛ تنها کمتر از ۰. ۱ درصد کشت جهانی محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

مجارستان

کشور مجارستان مطابق قانونی در سال ۲۰۱۵ کشت محصولات تراریخته در این کشور را به‌مدت ۱۰ سال ممنوع کرد؛ اخیراً مردم این کشور بیش از هزاران هکتار از زمینهای کشت محصولات شرکت مونسانتو در این کشور را به آتش کشیدند.

سوئیس

کشور سوئیس به‌دلیل اینکه از سلامت محصولات تراریخته اطمینان حاصل نکرده بود، قانونی در سال ۱۹۹۵ تصویب کرد که به‌روی تمامی این محصولات برچسب تراریختگی اعمال شود؛ در حال حاضر کشت و واردات این محصولات تا سال ۲۰۲۱ در کشور سوئیس ممنوع شده است.

بلژیک

پس از اعتراضات پیاپی کار‌شناسان و کشاورزان بلژیکی پس از سال ۲۰۰۴ به‌مدت دو سال میزان کشت محصولات تراریخته در این کشور به صفر رسید و برای دو سال هیچ محصول تراریخته‌ای در این کشور کشت نشد؛ کشت این محصولات در حال حاضر در والوینا در جنوب بلژیک ممنوع است.

قبرس

پس از تصویب قانون جدید اتحادیه اروپا مبنی بر مختار بودن کشور‌ها در ممنوعیت یا عدم‌ممنوعیت کشت محصولات تراریخته، کشور قبرس کشت این محصولات را ممنوع کرد و وزیر کشاورزی این کشور گفت: هدف ما عاری‌شدن کشور قبرس از هرگونه محصول تراریخته‌ است.

بلغارستان

مسئولان بلغارستان مطابق قانونی در سال ۲۰۱۰ کشت و واردات محصولات تراریخته را ممنوع کردند؛ مطابق یک نظرسنجی‌ از مردم بلغارستان، مسئولان اتحادیه اروپا متوجه شدند که نزدیک به ۹۷ درصد مردم بلغارستان خواستار ممنوعیت محصولات تراریخته در کشور خود هستند.

اسلوونی

وزیر کشاورزی اسلوونی در نامه‌ای به اتحادیه اروپا نوشت: دولت اسلوونی خواستار ممنوعیت محصولات تراریخته و نابودی تمامی مناطق کشت این محصولات است؛ این ممنوعیت شامل کشت داخلی و واردات این محصولات به‌ویژه محصولات شرکت مونسانتو می‌شود.

کرواسی

مسئولان کشور کرواسی در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند تا زمانی که از سلامت محصولات تراریخته اطمینان کافی حاصل نکرده‌اند، کشت و واردات آن‌ها را ممنوع کنند، لذا از این سال تاکنون تمامی شهر‌ها و بخشهای این کشور از کشت محصولات تراریخته خودداری کرد‌ه‌اند.

سوئد

کشور سوئد از معدود کشورهای اروپایی است که هنوز کشت و واردات این محصولات را به‌طور کامل ممنوع نکرده است، البته میزان این محصولات نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش یافته و نقاط محدودی به کشت این محصولات اختصاص دارد.

رومانی

در یک نظرسنجی که از مردم کشور رومانی درباره کشت محصولات تراریخته به عمل آمد، ۸۱. ۵ درصد مردم این کشور خواستار ممنوعیت این محصولات در سراسر کشور شدند و تنها ۹. ۶ درصد مردم با کشت این محصولات در کشور مشکلی نداشتند.

مالت

پس از تصویب قانونی در اتحادیه اروپا مبنی بر مختار بودن کشور‌ها در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت محصولات تراریخته، مسئولان کشور مالت به اتحادیه درخواستی ارسال کردند که مطابق آن خواستار ممنوعیت کامل کشت و واردات این محصولات در کشور خود شدند.

لیتوانی

وزیر کشاورزی لیتوانی اعلام کرد: سلامت محصولات تراریخته به هیچ وجه ثابت شده نیست؛ در سال ۲۰۱۵ مسئولان کشور لیتوانی به ممنوعیت کامل محصولات تراریخته رضایت دادند.

لتونی

کشت و واردات محصولات تراریخته از سال ۲۰۱۵ در کشور لتونی ممنوع شد؛ کمپینهای ضد تراریخته کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۵ اظهار کردند: «این محصولات از نظر اقتصادی و صنعتی بسیار به‌صرفه است و در این شکی وجود ندارد، اما سلامت انسان را تهدید می‌کند.
حال باید دید با وجود اینکه همه دنیا در مقابل این محصولات ایستاده‌اند و از خطرات آن می‌گویند؛ چه تصمیمی در کشور برای مقابله با این محصولات گرفته می‌شود.

منبع مقاله : تسنیم نیوز

 

نسخه چاپی