عوارض جانبی پنتوپرازول

موارد مصرف پنتوپرازول

پنتوپرازول در درمان زخم های خوش خیم معده و دوازدهه، زخم های وابسته به هلیکوباکتری پیلوری، سندروم زولینگر- الیسون، کاهش اسید معده در جراحی و پیشگیری کوتاه مدت بازگشت محتویات معده و درمان بیماری به کار برده می شود.

این دارو می تواند در درمان سوء هاضمه و بیماری رفلکس٬ همچنین در پیشگیری و درمان زخم های مرتبط با NSAIDs استفاده شود.

در افرادی که نیاز به مصرف مزمن NSAID دارند بعد از بهبود زخم مقدار مصرف امپرازول کاهش نمی یابد زیرا امکان پیشرفت زخم بدون علائم وجود دارد.

این دارو ممکن است علائم سرطان معده را بپوشاند و در افراد پرخطر باید قبل از شروع درمان بیمار از نظر بدخیمی معده بررسی شود.

این دارو می تواند در کاهش تخریب مکمل های آنزیم های پانکراسی در بیماران مبتلا به سیستیک فیبروزیس به کار رود.

مقدار بالای این دارو برای کنترل ترشح اسید معده در سندرم زولینگر - الیسون به کار می رود.

مصرف وریدی پنتوپرازول به همرا درمان اندوسکوپیک خونریزی ناشی از زخم های گوارشی شدید٬ ریسک خونریزی مجدد و نیاز به جراحی را کاهش می دهد.
 

مکانیسم اثر پنتوپرازول

این دارو با مهار پمپK+/H+/ATPase باعث مهار تولید اسید در معده می گردد.

مهار کننده های پمپ پروتون ترشح اسید معده را از طریق مهار سیستم آنزیمی هیدروژن - پتاسیم آدنوزین تری فسفات در سلول های مخاطی معده مهار می کنند.

مانند دیگر داروهای مختلف در بازار، پنتوپرازول نیز می تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد.

پنتوپرازول دارویی بوده که توسط تعدادی از پزشکان برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پنتوپرازول سدیم برای مقابله با تولید اسید در معده تجویز می شود. بیماری رفلکس معده - مری (GERD)، زخم معده، زخم روده ی کوچک مانند ورم مخاط روده ی بزرگ، برخی از بیماری هایی بوده که با استفاده از پنتوپرازول درمان می شود. اما، این دارو دارای عوارض جانبی نیز می باشد. به ندرت افراد از عوارض جانبی این دارو رنج می برند، اما افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، بیشتر در معرض آسیب عوارض جانبی این دارو می باشند. مطابق با تحقیقات انجام شده، کمتر از 1 درصد از بیماران از عوارض جانبی احتمالی پنتوپرازول رنج می برند. اجازه دهید تعدادی از عوارض جانبی این دارو را مورد بررسی قرار دهیم.

پنتوپرازول سدیم برای مقابله با اسید تولید شده در معده تجویز می شود. GERD و رفلکس معده، زخم معده و روده ی کوچک و ورم روده برخی از بیماری هایی هستند که با استفاده از پنتوپرازول درمان می شوند.
 

تداخلات دارویی پنتوپرازول

*مشخصات کلی تداخلات:
- قلیایی کننده محیط معده
 

تداخلات رده X (پرهیز):

آکالابروتینیب، سفوروکسیم، داکومیتینیب، داساتینیب، دلاویردین، ارلوتینیب، نلفیناویر، نراتینیب، پازوپانیب، پکسیدارتینیب، ریلپیویرین، ولپاتاسویر
 

کاهش اثرات داروها توسط پنتوپرازول:

آکالابروتینیب، آتازاناویر، مشتقات بیس‌فسفونات، بوسوتینیب، کپسیتابین، سفدیتورن، سفپودوکسیم، سفوروکسیم، کلوپیدوگرل، سیستئامین (سیستمیک)، داکومیتینیب، داساتینیب، دلاویردین، داکسی‌سایکلین، ارلوتینیب، جفیتینیب، ایندیناویر، ترکیبات آهن، ایتراکونازول، کتوکونازول (سیستمیک)، لدیپاسویر، مزالامین، مولتی ویتامین/ مینرال (حاوی آ، دی، ای، کا، فولات و آهن)، مایکوفنولات، نلفیناویر، نراتینیب، نیلوتینیب، پازوپانیب، پکسیدارتینیب، پوساکونازول، ریلپیویرین، ریوسیگوات، ریزدرونات، سکرتین، سلپرکاتینیب، سورافنیب، ولپاتاسویر
 

کاهش اثرات پنتوپرازول توسط داروها:

لوماکافتور و ایواکافتور، تیپراناویر
 

افزایش اثرات داروها توسط پنتوپرازول:

آمفتامین، دکس متیل‌فنیدات، دکستروآمفتامین، ایتراکونازول، متوترکسات، متیل‌فنیدات، رالتگراویر، ریزدرونات، ساکوییناویر، وریکونازول
 

افزایش اثرات پنتوپرازول توسط داروها:

کتوکونازول (سیستمیک)، وریکونازول
 

تداخل با غذا:

درمان طولانی‌مدت (2 سال یا بیشتر) ممکن است منجر به نقص در جذب غذایی ویتامین B 12 و کمبود ویتامین B 12 شود.
 

هشدارهای پنتوپرازول

این دارو باید در بیماران مبتلا یا دارای سابقه ابتلای به بیماری مزمن کبدی، با احتیاط مصرف گردد.

مصرف طولانی مدت پنتوپرازول ممکن است باعث کمبود ذخیره منیزیم و ویتامین ب ۱۲ شود، همچنین مصرف طولانی مدت پنتوپرازول بیش از یک سال پوکی استخوان را تشدید می کند

عوارض جانبی پنتوپرازول
 

عوارض جانبی پنتوپرازول

برخی از رایج ترین عوارض جانبی مشاهده شده ی پنتوپرازول تهوع، سردرد، استفراغ و بی خوابی می باشد.

همراه با این عوارض، عملکرد نادرست کبد نیز یکی دیگر از عوارض جانبی مشاهده شده ی پنتوپرازول می باشد.

در برخی موارد، افزایش سطح خون نتیجه ی اثر پنتوپرازول می باشد.

واکنش های آلرژیک مختلف مانند خارش پوست، تب و لرز نیز به طور معمول مشاهده می شود.

برخی از افراد در اثر استفاده از پنتوپرازول مبتلا به درد شکم می شوند.

در برخی موارد، افراد از اسهال و تهوع رنج می برند.

آروغ زدن بیش از حد و نفخ شکم نیز ممکن است در اثر استفاده از این دارو مشاهده شود.

این دارو شرایط روحی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش اضطراب می گردد.

درد مفاصل، درد کمر، درد گردن و قفسه ی سیته نیز برخی از عوارض جانبی این دارو می باشد.

برخی از مردم ممکن است از عفونت های دستگاه ادراری و عفونت دستگاه تنفسی رنج ببرند.

گلو درد، سوزش و التهاب بینی، مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، یبوست، درد معده و اسهال نیز دیگر عوارض جانبی مصرف پنتوپرازول می باشد.

برخی عوارض جانبی کمتر مشاهده شده، علائم شبیه سرماخوردگی و میگرن می باشد.

همراه با همه ی عوارض جانبی فوق الذکر، برونشیت و سرفه نیز در برخی از افراد مشاهده می شود.

مشکلات تنفسی مانند مشکل در تنفس، تنگی قفسه ی سینه و نامنظم بودن ضربان قلب می تواند عواقب مصرف پنتوپرازول باشد.

تغییرات در پوست مانند تغییر رنگ به زرد، نازک شدن پوست، ظهور تاول، ظهور کبودی غیر معمول نیز مشاهده شده است. رنگ چشم برخی از افراد ممکن است تمایل به زرد شدن پیدا کند. برخی از مردم نیز ممکن است از تار شدن دید رنج ببرند.

در چند مورد، افراد احساس ضعف و خستگی و کاهش انرژی و قدرت می کنند. رنگ تیره ی ادرار نیز در برخی از مردم به دلیل تاثیر پنتوپرازول مشاهده می شود.
تورم دهان، دست ها، پاها و لب ها نیز می تواند دیگر عوارض جانبی استفاده از پنتوپرازول باشد.
 

سایر عواض جانبی شدید پنتوپرازول

نقرس، آرتروز، سینه درد، نارسایی قلب، آب سیاه چشم، کم خونی، گواتر، هپاتیت، سرگیجه، وزوز گوش (زنگ زدن گوش)، فشار خون بالا و یرقان

احتمال کمی وجود دارد که افراد از هر کدام از این عوارض جانبی رنج ببرند. عمدتا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و یا آن هایی که از بیماری های مزمن رنج می برند، افرادی هستند که عمدتا به عوارض جانبی پنتوپرازول مبتلا می شوند. در صورتی که هر کدام از عوارض جانبی بالا را مشاهده کردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد، بیماری های دیگر با عوارض جانبی پنتوپرازول اشتباه گرفته می شوند. به منظور اجتناب از این موضوع، تشخیص مناسب بیماری باید صورت پذیرد، به طوری که درمان مناسب بتواند به کار گرفته شود. به منظور دور ماندن از عوارض جانبی پنتوپرازول و سالم و شاد ماندن، باید از دوزهای مناسب پنتوپرازول استفاده کرد.


مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع: سایت دارویاب

نسخه چاپی