کلم بروکلی و خواص آن
کلم بروکلی و خواص آن
کلم بروکلی و خواص آن
منبع:راسخون
در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار می آید و نه تنها به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
تحقیقات 20سال اخیر نشان می دهد که مقدار زیاد کلم بروکلی در رژیم غذایی افرادباعث کم شدن خطر ابتلا به سر طان های مثانه حنجره،مری،ریه،پروستات،سینه وروده بزرگ می شود.خاصیت ضد سرطانی آن به دلیل وجود مقادیر فراوان ایندول،گلوکز زینولات ،بتا کاروتن وویتامین Cاست.کلم بروکلی یا گل کلم سبز از خانواده کلم و منبع بسیار خوبی از ویتامینCدر مواد غذایی می تواند از بروز سرطان های دستگاه گوارش،سرما خوردگی و بیماری های وابسته به آن پیشگیری کند.همچنین ویتامین Cدر جذب کلسیم و آهن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
محققان در یافته اند که مواد موجود در کلم بروکلی و فلفل قرمز ،بدون ایجاد اختلالی در ساز و کار سلول های طبیعی ،سلول های سرطانی را در نوع سرطان تخمدان و لوزالمعده از بین می برد.
به گفته دانشمندان ،اگر چه کلم بروکلی و گوجه فرنگی هردو دشمن سرطان هستند،اما اگر این دو سبزی با هم ترکیب شود وبه عنوان بخشی از رژیم غذایی با هم خورده شوند،در کاهش ابتلا به سرطان پروستات بسیار مؤثرند .
این محققان اظهار می کنند وقتی کلم بروکلی و گوجه فرنگی با هم خورده می شوند تأثیرات بیشتری دارندوشاید این به دلیل ترکیب فعال کننده های بیوشیمایی باشد که در هر دو سبزی وجود دارد و می توانند به روشهای مختلف اثرات ضد سرطانی داشته باشد.به گفته این دانشمندان مردان سالمندی که به سرطان پروستات مبتلا هستند ودر انتظار شیمی و اشعه درمانی هستند باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند.این دانشمندان به مردان توصیه می کنند که روزانه یک چهارم فنجان کلم بروکلی ودو پنجم فنجان گوجه فرنگی تازه مصرف کنند.

مشخصات کلم بروکلی تازه :

هنگام خرید بروکلی باید به ساقه های ایستاده با رنگ سبز دقت شود و از خرید آن با رنگ زرد خودداری کنید .می توانید آن را به مدت 3روز در یخچال نگهداری کنید.از کلم بروکلی می توان به صورت خام در سالاد استفاده کرد.در صورت تمایل آن را به صورت پخته (به مدت 8تا12 دقیقه آن را بجوشانید)همراه با آبلیمو در کنار خوراک گوشت ،مرغ،ماهی ویا در سوپ استفاده کنید.

گیلاس و آلبالو:

گیلاس علامت جوانی ونشاط است.برای این که ارزش این میوه را بدانیم ،کافی است بدانیم که تمام قسمت های این میوه یعنی قسمت اصلی ،هسته ،دم ،برگ وساقه آن درطب وصنعت کاربرد دارند.در دستگاه گوارش،مجاری ادرار ،همانند یک عامل تخلیه کننده و تصفیه کننده عمل می کند و سنگها را از بین می برد.بیماریهای دیابت و التهاب مفاصل کاربرد فراوان دارد،زیرا میوه ای است کم نشاسته و قند موجود در آن برای بیماران مبتلا به دیابت زیانبار نیست.گیلاس همچنین نوعی مسکن سیستم عصبی است،جوشانده دم گیلاس برای دفع سنگهای مثانه و تمیز کردن مجاری ادراری در طب گیاهی کاربرد فراوان دارد.
آلبالو و گیلاس دارای ویتامین های آ-ب-د-ث و فلزاتی مانند کلسیم و آهن می باشد و برای کسانی که عطش فراوان دارند بسیار مفید و موثرند.آلبالو تسکین دهنده تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش و التهاب فراوان دارند.آلبالو و گیلاس دوست معده و کبد بوده وسینه رانرم ،معده را ضد عفونی ویبوست رابرطرف می کند.همچنین اسهال خونی را شفا می دهد.
گیلاس ترش خون را کم وادرار را زیاد می کند وبرای مبتلایان به نقرس ،رماتیسم ودرد مفاصل مفید است .هسته آلبالو ضد اسهال و قابض خونی وضد فشار خون است.گوشت آلبالو به عنوان ماسک برای باز شدن رنگ رخساره و چهره موثر بوده وبرای کسانی که چربی زیادی در شکم و خارش پوستی دارند سودمند است.
همچنین آلبالو اشتها آور خوبی است وبرای مبتلا یان به مرض چاقی یک غذای ایده آل به شمار می رود.مبتلایان به چاقی و کسانی که می خواهند لاغر شوند بهتر است قبل از غذا آن را میل کنند.
دم کرده گیلاس ادرار را زیاد می کند و جوشانده برگ آن را در شیر ملین (نرم کننده )است.صمغ درخت گیلاس قلب را جلا می دهد وبرای در مان سرفه بهتر است صمغ رابگیرید وبا آب سرد میل کنید.

فواید مصرف گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی از بهترین مواد غذایی موجود است .گوجه فرنگی رسیده و قرمز منبع غنی ویتامین cو ماده ای به نام لیکوپن است.در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شدمشخص شده افرادی که در طول هفته بیشتر از 10عددگوجه فرنگی مصرف می کنند ،ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان پروستات در آنها به میزان 50درصد کم می شود؛همچنین مصرف این مقدار گوجه فرنگی بطور قابل ملاحظه ای احتمال ابتلا به سرطان مری ،معده ،روده ولوزالمعده راکم می کند.خوشبختانه با پختن گوجه فرنگی خاصیت ضد سرطانی در آن کم نمی شود،پس سعی کنید چه به صورت پخته و چه به صورت خام حتی آب گوجه فرنگی را بیشتر مصرف کنید تا از فواید بیشمار آن بهره مند شوید.

ریحان:

من ریحان هستم ،مرا ریحان می نامند ،به معنی گل و سبزه
من مقوی معده ،ضد نفخ ،ضد عفونی کننده دهان و دستگاه گوارش ،ادرارآور و ضد تشنج می باشم .به علت داشتن سبزینه واسانس مخصوص که خود مخلوط از چند اسانس است،بوی پیاز و سیر رااز دهان می برم وروی همین اصل است که یک پای ثابت سینی نان و کباب شده ام و چون به کباب بازاری پیاز زیاد می زنند ،و مقداری با آن می خورند،ناگزیر نیز مقداری از سبزی من را تناول می نمایند تا بوی پیاز برطرف شود .ومن دماغ را باز می کنم عصاره من با شیر برای درمان زکام و سینه درد و سرفه به کار می رود.
مزمزه جوشانده غلیظ و جویدن خود من جهت رفع آفت دهان و بو کردن من برای رفع سردرد مفید است .من میکروب های اسهال ووبا را می کشم.بوی من پشه و مگس را فرار می دهد .چند شاخه از من در باغچه منزل خود بکارید و به این ترتیب با حشرات مزاحم مزبور مبارزه نمایید .خوردن بذر من مقاومت بدن رادر برابر سموم زیاد می کند .من دارای ویتامین kبوده و برای خون دماغ وبواسیر سودمند می باشم.

انجیر:

انجیر تنها یک میوه خوشمزه و لذیذ نیست ،بلکه غذای نرم و لطیف ودارویی سودمند و بی ضرر می باشد ،قدرت غذایی این میوه بیش از سایر میوه ها و خواص دارویی آن بیش از تصور می باشد.
ازقدیم در جنگلهای آفریقا ،آسیا و آمریکا به عمل می آمده ،انواع و اقسام ریز ودرشت ،بی دانه ،زرد و قرمز ،صورتی و بنفش را دارویی می دانستند .انجیر به مقدار فراوان دارای ویتامین آ-ب-ث و مواد معدنی مانند آهن،برم،منگنز،آهک،گوگردو کمی آرسنیک می باشدو همچنین دارای مواد چربی و از همه بیشتر مواد قندی بوده و گوگرد در آن باعث زیاد شدن موواز ریزش آن جلوگیری می کند و سوخته میوه آن با روغن ،خضابی است برای موهای سفید که آنها را مشکی می نماید.بوی بد دهان رااز بین می برد.
این میوه دارای دو نوع می باشد :دیررس وزود رس که در جاهای سر دسیر دیرتر و اگر خیلی سرد باشد اصلا نمی رسد و میوه آن تا رسیدن تابستان کال می ماند .مردم این میوه های نارس را دیو انجیر نام گذاشته اند،خوردن دیو انجیر به علت داشتن شیرا به فراوان نا مرغوب و خطرناک می باشد.
اگر انجیر راپس از چیدن درروی سبد یا پارچه سوراخ دار در برابر تابش نور خورشید قرار دهند ،قند آن زیادتر شده که به میزان 30تا 40درصد می رسد،این میوه سهل هضم می باشد که اگر قبل از غذا میل شود موجب باز شدن دستگاه گوارش می شود و اشتها را تحریک و محیط رابرای هضم و دفع غذا آماده می سازد و سبب تخلیه کامل شکم خواهد شد.مربا و کمپوت این میوه بهترین غذا برای مبتلایان به یبوست می باشد،از جوشانده آن درشیر ،شربتی به دست آمده که نرم کننده سینه و معده بوده و مزمزه کردن آن لثه ها را محکم و غرغره آن سینه و گلو رانرم و دردهای کهنه آنها را شفا می بخشد.افرادی که از لاغر ی رنج می برند و می خواهند کمی چاق شوند چهل روز ناشتا آن را تناول کنند.
از دیگر خصوصیات این میوه ،تازه آن چون خنک محسوب می شود حرارات و تشنگی را تسکین می دهد،عرق را زیاد کرده سموم چربی را با عرق بیرون می برد،همچنین خوردن آن با گردو مقاومت بدن را در برابر سموم بالا می برد و همراه باپسته و بادام جهت تقویت نیروی قدرت تفکر و تعقل سود بخش می باشد و اگر میوه خشک انجیر را بو داده و بکوبند گردی به نام انجیره معروف است و برای سیاه سرفه و ذات الریه و سینه دردمفید می باشد.

گلابی میوه شادابی:

این میوه حاوی ویتامین های cوE،کلسیم،آهن،منیزیم وروی است.چون گلابی میوه ای آبدار و حاوی ویتامین cمی باشد در زیبایی پوست بسیار مؤثر است.

خواص درمانی گلابی:

قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد ،میوه ،برگ و پوست درخت آن است.گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.
گلابی دارای دانه های بسیار ریزی (به خصوص در نزدیکی هسته)است که دارای پوسته ای از جنس سلولز بوده و در دستگاه گوارش هضم نمی شود .ازاین رو با عبور از دستگاه گوارش ،معده وروده را پاک و کلیه مواد زاید باقیمانده در شکم را دفع می کند.
پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد ،از نظر ویتامین ها غنی تر است.به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ،بنابراین نباید هنگام خوردن ،پوست آن را جدا کنید.
گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است.تانن و پتاسیم آن،اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند،به همین جهت افراد مبتلا به نقرس ،آرتروز و روماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.
ماده مهم دیگر که در گلابی موجود است ،عنصر بوراست که با افزایش جذب کلسیم از بروز پوکی استخوان (به خصوص در زنان یائسه )جلوگیری می کند.گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و بخصوص اگر کمی گس هم باشد برای سینه بهتر است.
مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس ازبیماریهایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می دهد،شاید به همین دلیل است که برای بیماران ،کمپوت گلابی می بریم.در دوران نقاهت بیماریهایی چون سل،کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.
گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است،چرا که قند آن باعث افزایش قندخون بیمار نخواهد شد،شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی (بوعلی سینا)گلابی یا کمپوت آن را برای بیشتر بیماران ،مجاز دانسته و آن راشاه میوه خوانده است.
گلابی ترشح بزاق دهان را افزایش می دهد،در نتیجه باعث تسهیل عمل هضم در دستگاه گوارش می شود.

توصیه:

بهتر است گلابی کاملاً رسیده مصرف شود تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد .بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد نوشیده نشود،زیرا در افراد ایجادنفخ می کند.
افرادی که یبوست دارند ،سعی کنند بلافاصله پس از خوردن 1تا 2عددگلابی،یک لیوان آب ولرم بنوشندتا خاصیت ملین بودن آن قوی تر شود.آب گلابی و آب به را اگر با هم مخلوط کنید و بنوشید ،تقویت کننده بسیار خوبی خواهد شد.فیبر موجود در گلابی ،لاینین(LININ)نام دارد که غیر قابل حل ودر کاهش کلسترول مؤثر است .در یک عدد گلابی متوسط ،حدود 4گرم فیبر وجود دارد ،بنابراین اگر دو عدد گلابی در روز خورده شود در حدود 32در صد فیبر مورد نیاز روزانه بدن انسان تأمین می شود.توجه شود که قسمت عمده فیبر گلابی در پوست وبلافاصله زیر پوست آن قرار دارد و اگر با پوست خورده شود از تمام فیبر آن استفاده می شود؛همچنین از آن جا که طبق معمول موادی که برای استخوان ها مفیدند ،برای مغز نیز نافع اند،گلابی از این امر مستثنا نیست و از میوه هایی است که برای حافظه و تمرکز مفید است .در گلابی ازاین متوسط حدود 3 میلی گرم عنصر بور (رنگ طلایی )وجود دارد و اگر پنج وعده در روز از میوه ها وسبزی هایی مانند گلابی خورده شود به طور تقریبی مقدار بور مورد نیاز بدن انسان تأمین می شود .هر100گرم گلابی از لحاظ تغذیه ای دارای نیم گرم پروتئین ،نیم گرم چربی ،14گرم گلوسید ،یک ونیم گرم فیبر می باشد.
متخصصان گیاهان دارویی معتقدند که استفاده ازخاکشیر یخ زده با شربت آبلیمو برای جلو گیری از گزمازدگی مؤثر است .با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و بیماریهای این فصل که مهمترین آن گرمازدگی و اسهال است ،مصرف خاکشیر یخ زده از ابتلا به ناخوشی خانواده ها پیشگیری کند.خاکشیر دارای ماده ای ضد میکروبی است که در هوای سرد،پایدار و فعال می شود،بنابراین برای جلوگیری از اسهال و بروز تأثیر خنکی باید خاکشیر به شکل یخ زده ویا همراه یخ مصرف شود،در غیر این صورت ملین و اسهال آوراست.

تره:

تره حاوی مقدار زیادی ویتامین Cونیز ویتامین B1وB2است،جوشانده آن دردفع ذرات و رسوبات ادراری بسیار مؤثر است ،به همین دلیل مصرف آن در مبتلا یان به روماتیسم و نقرس رواج دارد؛همچنین مصرف جوشانده و شربت آن در موارد گرفتگی صدا ،زکام ،سرفه،برونشیت ،و کلیه اختلالات حاد دستگاه تنفسی مؤثر است.
خوردن تره بعد از غذا،مانع ترش کردن می شود .تره دفع کننده قولنج ،برطرف کننده گیر معده ،شست و شو دهنده ریه و نافع کبد و تقویت کننده کمر و جهاز هاضمه است .مهمترین خواص درمانی تره عبارتند از :
درمان خون بواسیر -خوردن حدود 20گرم آب تره ،قاطع خون بواسیر است.
درمان سردی و سموم و کم خونی -مخلوطی از آب تره به مقدار 20 گرم مخلوط با عسل ،دفع کننده کلیه سردی هاست و حتی کلیه سموم را برطرف می کندو درمان کامل کم خونی است.
درمان سرفه وسینه درد-تهیه خوراکی از تره و جوجه آب پز ،برای سرفه و درد وناراحتی سینه مفید است.
درمان جوشهای سرخ خارش دار و زگیل -ضماد ترکیبی از تره و سماق مرهمی بسیار مفید است.
درمان ناراحتی طحال-خدمت حضرت موسی بن جعفر (ع)از مریض شدن شخصی شکایت بردند،حضرت پرسید مرض او چیست؟عرض کردند،از طحال ناراحتی دارد.آن بزرگوار فرمود:"سه روز به او تره بخورانید"!به دستور امام به او تره دادند،خون او بند آمد و بیماری اش بهبودی یافت.
زیان های تره-تره به موجب داشتن سلولز ،تولید نفخ می کند وبرای اشخاصی که مبتلا به بیماریهای روده ای هستند،چندان مفید نیست.

کنگر:

اسم من کنگر است.در من املاح بسیاری موجود است،ترشحات غددرا زیاد می کنم ،هضم غذا را آسان می کنم و جراحات روده را التیام می دهم وبرای آنهایی که به مرض پوستی گرفتارند مراتوصیه کنید .من انواع مختلفی دارم،ولی خواص ما تقریباً یکسان است.من دارای هورمونهای گیاهی بوده و ترشحات غدد را تقویت می نمایم .من دارای ویتامین های AوBوEهستم.شهرت من در تقویت غرایز جنسی است.من ضد نفخ و ادرار آور بوده و از اسهال جلوگیری می کنم ،به درمان مرض قند کمک می نمایم،کلیه و مثانه راگرم می کنم ،زخم ریه و جراحت روده را التیام می دهم .ضماد من از ریزش مو جلوگیری می نماید وبرای سوختگی نیز مفید هستم.

بادمجان،هم غذا است و هم دارو:

درباره بادمجان که معمولاً مصارف متعددی در طبخ غذا و انواع ترشی ها دارد،گفتنی ها و شنیدنی های قابل ذکر است ،دراین مطلب برخی خواص غذایی ،درمانی و موارد منع مصرف آن آمده است.
بادمجان ملین و ادرار آور است .حاوی ویتامین A،فسفر و کلسیم است. تخم آن برای سرماخوردگی ،زکام و تنگی نفس بسیار مفید است صورت را شفاف می کند و ازابتلا به بیماریهای پیسی (مرضی که بر اثر آن لکه های سفیدی روی پوست بدن ظاهر می شود)جلو گیری می کند.
آب صاف شده بادمجان پخته و له شده ،در صورتی که با روغن زیتون جوشیده شود وروی لک پیسی مرتباً مالیده شود ،رنگ پوست را به حالت طبیعی برمی گرداند.در رفع سنگ های ادراری مؤثر است.بادمجانی که در سرکه جوشانده شده باشدبرای تبخال مفید است .قرار دادن بادمجان پخته و له شده روی زگیل برای چند شب پی در پی و چرب کردن آن با روغن زیتون پس از شست و شو (صبح ها)در از بین بردن زگیل بسیار موثر است.

موارد منع مصرف بادمجان

از مصرف بادمجان نارس بپرهیزد،زیرا دارای ماده ای سمی به نام «سولاتین»است.
افرادی که از درد پهلو رنج می برند،نباید بادمجان بخورند ،زیرا دردشان شدیدتر می شود.
غذاهایی که در تهیه آن ها از بادمجان استفاده می شود:میرزا قاسمی،حلیم بادمجان،ته چین،یتیمچه،کوکوی بادمجان،خورش بادمجان،دلمه بادمجان.

توصیه هایی برای مصرف درست سیب:

1-چون قسمت عمده مواد مفید سیب در پوست و زیر پوست آن قرار داردو این مواد غذایی به هضم آن کمک بزرگی می کند،توصیه می شود که تا حد امکان سیب با پوست آن خورده شود.
2-آب سیب صددرصد خواص خود سیب را ندارد،لذا برای استفاده کامل از خواص سیب باید خود سیب خورده شود.
3-تو جه داشته باشید موادی که در سیب و آب سیب تازه موجوداست در کمپوت و آب سیب پاکتی وجود ندارد.
4-پوست سیب مقدار زیادی ویتامین Aدارد،از این رو باید سیب با پوست و دانه هایش آب گرفته شود.
5-اگر می خواهیدسیب سالم بمانددر آبی که سیب را می شوییدچند قطره آب لیمو بیفزایید.
6-خوردن سیب ترش حافظه را ضعیف می کند،همچنین سیب ترش برای مبتلایان به اسهال خونی خوب نیست و اعصاب را کمی ضعیف می کند،از این رو بهتر است از سیب های شیرین استفاده نمایید.
7-کسانی که در معده احساس سنگینی می کنند پس از خوردن سیب خام و ترش بخصوص نباید آب سرد بنوشند و همچنین نباید بعد از آن غذای ترش بخورند.
8-برای هضم آسان سیب بهتر است آن را خوب جویده و صورت خمیر نرمی در آوریدو سپس آن را میل کنید.
9-سیب سرخ شیرین نسبت به سیب های دیگر خواص بیشتری دارد،از این رو در مصرف سیب ،اولویت اول را به سیب سرخ بدهید.

کدو:

کدو انواع مختلفی دارد مانند کدو مسمایی ،کدو حلوایی ،کدو ی سبز خورشتی و...سبزی های این خانواده حاوی آلفا وبتا کاروتن و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامینCوEاست.کدو مدر و ملین است و دارای مقدار قابل ملاحظه ای فیبر است که به رفع یبوست کمک می کند .کدو حلوایی دارای مواد خنک کننده بوده و در بهبود اگزما،اسهال خونی و رفع احتباس آب و همچنین در تنظیم قند خون مؤثر است و باعث تحریک عمل لوزالمعده می شود،به همین دلیل به افراد دیابتی توصیه می شود.در طب چین از انواع مختلف کدو برای از بین بردن و خروج کرم های دستگاه گوارش استفاده می شود.کدو حلوایی حاوی رنگدانه لیکوپن است و دانه های آن نیز غنی از آهن ،روی و سلنیوم هستند.کدو با تأمین آنتی اکسیدان ها ،بتا کاروتن ،ویتامین CوEدر پیشگیری از مشکلات چشمی از قبیل آب مروارید ،سر ماخوردگی و آنفلوآنزامفیداست.لیکوپن،ویتامین CوEو بتا کاروتن موجود در انواع کدو می تواند در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مفید باشند.این مواد می توانند با کاهش سطح کلسترول بدLDLخون در پیشگیری از صدمه بردیواره عروق مؤثر باشند ونیز در کاهش خطر سرطان پروستات مؤثر است.
کدو کلا به دو گروه پایه زمستانی و تابستانی تقسیم می شود کدوی تابستانی میوه نارس کدو با پوستی نازک و حساس است که قبل از رسیدن و بلوغ کامل برداشت می شود .90گرم کدوی تابستانی پخته شامل موارد ذیل است :انرژی 18 کیلو کالری ،آب 0/094،فیبر 1گرم،کربوهیدرات 4گرم،پروتئین2گرم،کلسیم24 میلی گرم،پتاسیم173میلی گرم،منیزیم22 میلی گرم،فسفر35میلی گرم،ویتامین 26Aواحد،ویتامین 5Cمیلی گرم،ویتامین 0/1B6میلی گرم ،فولات 18میکروگرم.
کدوی زمستانی بعد از رسیدن از بوته گیاه بریده و بعد برداشت می گردد و دارای پوست ضخیم و گوشت زرد یا نارنجی است.103گرم کدوی زمستانی شامل موارد ذیل است :انرژی 40کیلو کالری ،آب0/089،فیبر 3گرم،چربی 1گرم،کربو هیدرات 9گرم،پروتئین1گرم،کلسیم 14میلی گرم،پتاسیم448 میلی گرم،منیزیم8 میلی گرم،فسفر21 میلی گرم،ویتامین 265Aواحد،ویتامین10Cمیلی گرم،تیامین0/1میلی گرم،نیاسین1میلی گرم،ویتامین 0/1B6میلی گرم،فولات 29 میکرو گرم.

زردچوبه:

زرد چوبه از نظر طب قدیم ایرانی گرم و خشک است .زرد چوبه مقوی معده و بادشکن است.در گذشته برای درمان بیماری های کبدی و کیسه صفرا به کار رفته است.رنگ زرد و بوی معطر آن سبب می شود که برای رنگ کردن و معطر کردن غذا و نیز در صنعت برای رنگ کردن پارچه و مواد دیگر از آن استفاده شود.
از آثار مهم زرد چوبه اثر صفرا آوری و تحریک ترشح پانکراس آن را می توان نام برد.تحقیقات روی اسانس زرد چوبه نشان داده است که دارای اثر صفراآورو حل و دفع سنگ مثانه می باشد.این گیاه همچنین موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود.
کورکومین cUrcomin"مهم ترین ماده مؤثر زرد چوبه ،دارای خواص ضد سموم کبد ،ضد ورم،ضد سرطان وضد عفونت است.از آثار دیگر کورکومین که به تازگی تأیید شده است ،خواص ضد موتاژن ،ضد ایدزو ضد اکسیدان آن می باشد.ماده دیگر زرد چوبه به نام ar-Turmerone"دارای خاصیت ضد سم مار بوده وقادر به خنثی کردن بسیاری از سموم مارهاست.
تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که زرد چوبه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی از سرطان جلوگیری می کند.
همچنین ماده کورکومین آن از ایجاد پلاک های آمیلوئید در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.تحقیقات دیگری نیز نشان داده اند که زرد چوبه ممکن است از آرتریت روما توئید(به علت خاصیت ضد تورم )و پوکی استخوان پیشگیری کند وبه همین منظوردر برخی کشورها به صورت دارو مصرف می شود.

زردآلو:

زرد آلومیوه ای است با ارزش که100گرم آن با داشتن 10-12گرم کربو هیدرات ،47کیلو کالری انرژی ایجاد می کند.نارس آن در دیر هضم و نفاخ است وبرای کسانی که معده ضعیف و حساس دارند مناسب نیست.میوه رسیده و کاملا نرم آن خوش طعم و شیرین است.
در100گرم زرد آلوی بدون هسته مواد زیر موجود است:پروتئین 1گرم،کلسیم14 میلی گرم،فسفر19میلی گرم،سدیم 1 میلی گرم،پتاسیم294میلی گرم،آهن 0/5میلی گرم،ویتامین 2700Aواحد،ویتامین 0/03B1میلی گرم،ویتامین 0/04B12میلی گرم،ویتامین 0/6B2میلی گرم،ویتامین 10Cمیلی گرم،اسید سالسیلیک5/1گرم.
این میوه سر شار از ویتامین های AوCو آهن است.مواد مغذی موجود در زرد آلو از چشم ها وقلب حفاظت می کنند وفیبر موجود در آن برضد بیماری ها مبارزه می کند.
زرد آلو هویج میوه هاست.هیچ میوه دیگری به این اندازه دارای بتاکاروتن نیست .اخیراً ثابت شده است که تعداد زیادی کاروتنوئید،کورسیتن ومقدار زیادی اسید سالیسیلیک در زرد آلو وجود دارد.این مواد متعلق به گروه بزرگی از مواد بیو اکتیو ها هستند ؛اینها موادی هستند که از مواد غذایی مواد درمانی می سازند.
زرد آلومنبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A)است.زرد آلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند ،حاوی بتا کاروتن بیشتری هستند.مواد غذایی حاوی بتا کاروتن باعث کاهش خطر بروز بیمار ی های قلبی ،سکته ،آب مروارید و بعضی از سرطان ها می شوند.مقادیر بالای بتاکاروتن موجود در زرد آلو باعث می شود غذای مفید ی برای حفظ سلامت قلب باشد؛این ماده به عنوان آنتی اکسیدان ،از اکسید اسیون LDLکلسترول و بروزبیماری قلبی جلوگیری می کنند.بتا کاروتن در بدن به ویتامین Aتبدیل می شود ،پس می توان گفت زرد آلو منبع غنی ویتامین A است که در حفظ بینایی چشم مؤثراست وبه عنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول های توسط رادیکال های آزاد را می گیرد.رادیکالها های آزاد ،عدسی چشم را تخریب می کنند و باعث بروز آب مروارید می شوند.بتاکاروتن زرد آلو مانع پینه بستن و خشک شدن پوست می شودوپوست را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.کاروتن در پوست به عنوان محافظ پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش عمل می کند .اسید سالیسیلیک موجود در آن ضد باکتری و عفونت است.
زرد آلو حاوی فیبرهای محلول در آب است .مطالعات نشان می دهد مصرف فیبرهای محلول باعث حفظ قند خون در مقدار طبیعی و کاهش کلسترول خون می شود.فبیر موجود در زرد آلو از بروز یبوست و بیماری های روده ای جلوگیری می کند .برگه زرد آلو سرشار از پتاسیم است .مصرف مواد غنی ازپتاسیم باعث تنظیم فشار خون می شود.
زرد آلو ی رسیده به علت دارا بودن ویتامین های گروه Bبرای درمان بیماریهای عصبی و روحی ،بی خوابی ،خستگی شدید،گیجی،فراموشی و...مفید است.
میوه و هسته شیرین زرد آلو به علت دارا بودن ویتامین cبرای تقویت بدن،رفع اختلال در رشد کودکان ،جلو گیری از خونریزی لثه مؤثر است وبه علت داشتن آهن درخون سازی مؤثر می باشد.زرد آلو به علت داشتن مقداری اسید سالیسیلیک،برای درد مفاصل و روماتیسم مفید است.


نسخه چاپی