وظایف شگفت انگیز سمت راست مغز که احتمالاً نمی‏دانستید
هر کسی می‏ داند که مغز انسان به دو بخش تقسیم می ‏شود که عبارتند از : سمت راست و سمت چپ. بسیار جالب و شگفت انگیز است که بدانید هر دو سمت مغز به طور متفاوت کار می ‏کنند تا بدن را در جریان نگه دارند.
 
تا به امروز به طور گسترده شناخته شده است که مغز یک نهاد دو پارلمانی در سیستم بدن انسان است. نهاد دو پارلمانی یعنی این که دو اتاق در مغز وجود دارد که عمل می ‏کنند و به وظایف و محرک‏ های مختلف پاسخ می ‏دهند.

تست‏ های خیلی زیادی این روزها وجود دارند که یک سری سوالات را از شما می‏پرسند و بر اساس پاسخ‏ هایتان به شما می‏ گویند که آیا راست مغز هستید و یا چپ مغز. بنابراین اگر نتایج به شما گفتند که راست مغز هستید یعنی این که مغز شما یک سری کارهای ویژه را بهتر انجام می‏ دهد و تمایلی به انجام نوع ویژه از کارهایی را دارد که بیشتر مشخصه ‏ی نیمکره ‏ی راست مغز هستند.

این تست ‏ها غالباً توسط معلمان و کارفرمایانی که به دنبال شناخت بهتر دانش آموزان و یا کارمندان خود هستند، به کار برده می ‏شود تا دقیقاً بدانند که چگونه با دانش آموزان و یا کارمندان‏شان سر و کار داشته باشند و چه نوع کارهایی برای آنها مناسب ‏تر است.


طبیعت دو پارلمانی مغز :

نیمکره ‏ی راست و چپ تقریباً از هم جدا هستند و به وسیله ‏ی جسم پنبه ‏ای به هم متصل و مرتبط می‏ شوند. تصور کنید آنها مثل دو پردازنده ‏ی کامپیوتر هستند که توسط LAN به هم متصل شده ‏اند. هر دو بخش برای یک بدنه کار می‏کنند و به کارهای یکسان و مشابه ی که شما در حال تلاش برای انجام آنها هستید، کمک می‏ کنند. اما چیزی که فرق دارد و متفاوت است، روشی است که هر نیمکره به کار می ‏برد تا کار را به انجام برساند. به طور خلاصه، نیمکره‏ ی‏ چپ مغز با جنبه‏ ی کلامی تفکر اما نیمکره‏ ی راست آن با جنبه‏ی غیر کلامی تفکر سر و کار دارد.

تفکر و اندیشه ‏ی‏ کلامی به معنای نزدیک شدن منطقی به سمت هدف با استفاده از واقعیات و جزئیات، درک کامل، عمل گرایی و هم چنین ایمنی است. نیمکره ‏ی راست مغز با کار در سطح عاطفی و احساسی برخورد می‏ کند. حساس و باهوش و اغلب فانتزی و وهم محور است اما یک نزدیکی به ریسک پذیری دارد. در مقاله «نیمکره راست مغز شما فعالتر است یا نیمکره چپ؟» شما می توانید آشنا شوید که شما راست مغزید یا چپ مغز؛ امتحانش ضرری ندارد :)


وظایف نیمکره‏ راست مغز :

به نظر شما نیمکره راست مغز چه وظایفی دارد؟ با راسخون همراه باشد تا بیشتر راجع به کار نیمکره راست مغز آشنا شوید.
 
وظیفه‏ ی کنترل :
گفته می ‏شود اولین وظیفه ‏ی نیمکره‏ ی راست مغز، کنترل سمت چپ بدن است. افراد راست مغز عموماً تمایل دارند بیشتر با دست چپ خود کار بکنند و به طور طبیعی و غیر ارادی ابتدا پای چپ خود را به هنگام راه رفتن، به سمت جلو حرکت می‏ دهند. اما ممکن است این موضوع همیشه صادق و درست نباشد. به طور مشابه اگر شما چپ مغز هستید، تمایل دارید از سمت راست بدن خود بیشتر استفاده بکنید.
 
احساسات و شهودها :
افراد راست مغز پیروی از غریزه و یا حس ششم خود را ترجیح می‏ دهند. آنها عموماً خود را با الگوهای منطقی آزار نمی‏ دهند و اذیت نمی‏ کنند و ترجیح می‏ دهند به حدس و گمان اعتماد کنند. این امر باعث می‏ شود که افراد راست مغز اغلب اوقات فراتر از حدود فکر کنند چون آنها این توانایی را دارند که به روش غیر مرسوم فکر کنند. از طرف دیگر، فرد چپ مغز تمایل دارد از الگوی منطقی و عقلانی صرف نظر از این که چه چیزی را باور دارد، پیروی بکند.
 
دیدگاه کل نگرانه :
شخصیت راست مغز تمایل دارد که به روش کل نگرانه به چیزها بنگرد به جای این که به جزئیات ریز توجه کند. او این توانایی را دارد که تصویر بزرگ‏تر و معنای بزرگ‏تر چیزها را درک و تحسین کند. فرد چپ مغز جزئیات ریزتر را خواهد دید و آنها را آنالیز و تحلیل خواهد کرد.
 
ژست گرفتن :
ویژگی بسیار رایج دیگر افراد راست مغز این است که با کلمات خیلی خوب نیستند و دوست دارند به ژست برای تأکید بر نکات خود وابسته باشند. آنها به خوبی افراد چپ مغز، ارتباط برقرار نمی‏کنند. افراد چپ مغز دوست دارند نسبتاً خوب و به حالت ظریف ارتباط برقرار کنند و نیاز به ژست گرفتن به هنگام صحبت کردن را احساس نمی‏کنند.
 
ترکیب کردن :
افراد راست مغز در احساس، باهوش‏تر و حساس‏تر هستند و دوست دارند به این گوش دهند که مردم حرف خود را چگونه می‏گویند به جای این که دقیقاً چه چیزی می‏گویند. این امر درک بهتری از وضعیت و شرایط را به افراد راست مغز می‏دهد چون می‏توانند بگویند که افراد چه زمانی در حال پنهان کردن چیزی هستند. افراد چپ مغز تمایل دارند به واقعیات وفادار و متعهد بمانند و فقط با چیزی کار کنند که گفته می‏شود و نه با چیزی که اشاره می‏شود.
 
تخیلات و صنایع بدیعی :
وظیفه ‏ی بسیار رایج دیگر نیمکره‏ی راست مغز این است که در خلق تصاویر بهتر است. فرد راست مغز، افراد و وقایع را برحسب تصویری که از آنها در ذهن خود دارد، به یاد خواهد آورد. هم چنین آنها ارتباطات و پیوستگی‏هایی بین تصاویر نامربوط ایجاد می‏کنند. مثلاً فرض کنید آنها تصور می‏کنند کسی که می‏شناسند شبیه اسب است. بنابراین وقتی آنها اسبی را می‏بینند، به آن فرد فکر می‏کنند و برعکس! افراد راست مغز حافظه‏ی بصری قوی‏تری از افراد چپ مغز دارند. هم چنین آنها بسیار بسیار تخیلی‏ هستند.
 
مهارت‏های سازمانی :
هم چنین، سمت راست مغز به خاطر فقدان مهارت‏های سازمانی خود بدنام است و این ویژگی به نحوی باعث شده است که افراد راست مغز از این موضوع تأثیر بپذیرند. هم چنین آنها مشهور و معروف هستند به این که در کشف و تشخیص الگوهای منطقی بین چیزها و یا وقایع خیلی خوب نیستند.
جالب است ذکر کنیم، برخی افراد وجود دارند که می‏توانند ویژگی‏ها و خصوصیاتی از هر دو افراد راست مغز و هم چنین چپ مغز را از خود نشان دهند. این افراد به صورت تمام مغز شناخته می‏شوند. اگر تمایل دارید بیشتر درباره تفاوت های نیمکره چپ و نیمکره راست مغز بدانید به این مقاله مراجعه کنید.

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
نسخه چاپی