کتابِ«منهج الرشاد»
کتابِ«منهج الرشاد»
کتابِ«منهج الرشاد»

اولين كتابي كه در رد وهابيت نوشته شد .
رساله «منهج الرشاد لمن اراد السداد» شيخ «جعفر كاشف الغطا» اولين كتابي است كه در رد وهابيت نوشته شد.
به گزارش ايكنا، شيخ مؤلفات بسياري ندارد، اما آنچه نوشته، بسيار ارزنده است: مهمترين و عالي ترين كتاب وي، «كشف الغطا» است كه در عبادات است تا آخر باب جهاد و در آخر نيز كتاب وقف را بر آن افزوده است.
شيخ جعفر اين كتاب را در سفر تأليف كرده و از كتابهاي فقهي، به جز قواعد علامه همراه نداشته است. ديگر كتابهاي او عبارتند از: شرح قواعد علامه؛ كتاب الطهارة كه خيلي مفصل است و در آن اقوال دانشمندان نيز در باب طهارت بررسي شده است؛ بغيةالطالب، در طهارت و نماز؛ العقائد الجعفرية في اصول الدين؛ غايةالمامول في علم الاصول؛ شرح الهداية للطباطبائي؛ الحق في تصويب المجتهدين و تخطئةالاخباريين كه كتابي است استدلالي در رد اخباريين و اظهار حق اصوليين.
اما رساله «منهج الرشاد لمن اراد السداد» شيخ شايد اولين كتابي است كه در رد وهابيان نوشته شده است. اين كتاب در رد وهابيت و در پاسخ به نامه شيخ سعود، رهبر وهابيان، با استناد به آيات و روايات تحت اين عناوين نگارش يافته است: انواع و اقسام كفر، معني عبادت، ذبح و قرباني براي خدا، نذر براي غيرخدا، قسم خوردن به غيرخدا، استغاثه، توسل، شفاعت، كيفيت حيات بعد از مردن، زيارت قبر پيامبر(ص) و ساير قبور، تبرك جستن به قبور و مانند آن، بناي قبور انبيا و اوليا(ع) و ساختمان و تعمير آنها. در آغاز كتاب نيز اين مباحث بررسي شده است: تنها نيت مقصد، ميزان در اختلاف اقوال و افعال، اختلاف ظواهر آيات و روايات و مآخذ آنها و ميزاني كه هنگام تشابه امور بدان مراجعه كنند.
شيخ جعفر همچنين داراي قريحه اي شعري بوده و ديوان شعري از او موجود است كه در آن اشعار بسيار جالب و زيبا سروده است. بين او و استادش آية ا... سيدمهدي بحرالعلوم اشعار زيادي رد و بدل مي شد كه در كتابهاي ادبي ثبت شده است.
سرانجام شيخ جعفر كاشف الغطا پس از گذراندن عمري سرشار از خدمت به مكتب و امت اسلام، در رجب سال 1228ه.ق پس از هفتاد و چهار سال زيستن پربركت در دنيا، به لقاءا... پيوست.
منبع:روزنامه قدس


نسخه چاپی