مغذی‌ترین مغزهای خوراکی یا آجیل
 مغذی‌ترین مغزهای خوراکی یا آجیل

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آنچه می‌خوریم پایه‌ی اصلی سلامت ما را تشکیل می‌دهد. این مقاله دانه و مغزهای خوراکی سلامتی بخش و در عین حال خوشمزه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
همه ما خوردن تنقلات را دوست داریم و در اکثر مواقع بدنهای خود را مملو از کالری‌های ناسالم می‌سازیم. همیشه تصور می‌کنیم که مصرف آجیل چربی و کالری زیادی را عایدمان می‌سازد. برعکس بایستی گفت که ارزش غذایی مغزهای خوراکی بالا است. اکثر این مغزهای خوراکی سرشار از ویتامین، چربی‌های سالم و فیبر بوده و منابعی غنی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان به حساب می‌آیند. آنها برای مغز مفید بوده و به عملکرد هوشمندانه‌تر آن کمک کرده و از دست دادن حافظه را مهار می‌سازند.
فهرستی از مغذی‌ترین مغزهای خوراکی و فوائد آنها را فراهم ساخته‌ایم که قطعاً به شما کمک خواهد کرد بدون داشتن احساس گناه هرزمان که دلتان کشید مشتی از آنها را برداشته و نوش جان کنید.

گردو

این آجیل با پوست سخت و قهوه‌ای خود در واقع گنجینه‌ای از مواد مغذی است. گردو سرشار از ویتامین E بوده و منبعی غنی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشد. به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چربی امگا 3، تمام چربیهای مفیدی که بدن شما نیاز دارد را فراهم ساخته و در نتیجه خطر بروز بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد. فوائد سلامتی بخش روغن گردو شناخته شده است و همچنین در طب سنتی هند یعنی آیور ودا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردو سیستم ایمنی را تقویت می‌سازد و دارای خواص ضد التهابی بوده به طوریکه در درمان برخی سرطانها مفید است. وارد نمودن گردو به رژیم غذایی خود به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

بادام

این مغز ترد را می‌توان بر روی دسر و شیرینیهای خود بپاشید. بادام سرشار از ویتامین، خصوصاً ویتامین E است. این مغز متشکل از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن و روی است. میزان چربیهای اشباع شده آن پایین بوده و عاری از کلسترول می‌باشد، در نتیجه احتمال بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. ویتامین B17 که خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهد از بادام آجیلی حتی مفیدتر می‌سازد. این آجیل همچنین به عنوان ماده‌ی مغذی کلیدی برای مغز شناخته شده و به تمرکز فکر و تقویت حافظه کمک می‌کند. بادام همچنین برای پوست و موی شما نیز شگفتی می‌کند. روغن بادام ماده‌ای جادویی است که می‌تواند چین و چروک چهره‌ی شما را کاهش داده و به شما پوستی با ظاهری جوانتر و سالمتر ببخشد.

بادام هندی

آجیل بادام هندی سرشار از آنتی اکسیدان، چربیهای اشباع نشده مونو یا با یک پیوند دوگانه، منیزیم، مس و کلسیم است. این مغز خوراکی منبعی عالی از ویتامین K است. بادام هندی با داشتن سطوح بالای مس، به جذب آهن در خون کمک کرده و به بهبود انعطاف پذیری استخوانها، بافتها و رگهای خونی کمک می‌کند. مصرف بادام هندی سطوح انرژی شما را بالا برده و استخوان و مفاصل نیرومندتری به شما می‌بخشد. میزان کالری و انرژی این خوراکی کوچک قلوه‌ای یا عاجی شکل، بسیار بالا بوده و شکم پر کن نیز است. این آجیل دارای مقدار خوبی فیبر خوراکی بوده بطوریکه در صورت مصرف آن در حد اعتدال به شما در کنترل وزن کمک می‌نماید. فوائد سلامتی بخش بادام هندی همچنین برخورداری از لثه و دندانهایی سالم را شامل می‌شود. اکنون می‌توانید این خوراکی خوشمزه‌ی را وارد رژیم غذایی خود کنید.

پسته

پسته منبعی عالی از فیبر و مواد معدنی همچون مس، فسفر، پتاسیم، منیزیم، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان به شمار می‌رود به طوریکه در فهرست 10 آجیل برتر مغذی قرار دارد! این مغز دارای چربی‌های اشباع نشده مونو و پلی (با چند پیوند دوگانه) بوده و سلامتی شما را حفظ می‌کند. برخی آنتی اکسیدانهای یافت شده در پسته با سلامت چشم همراه می‌باشند. بعضی از ما خوردن سبزیجات سبز را دوست نداریم، برای این دسته افراد، پسته منبعی از پروتئینی بوده که در سبزیجات یافت می‌شود. پسته همچنین به کاهش استرس روزانه کمک می‌کند. این آجیل دارای مجموع 30 مواد معدنی، ویتامین و فیتونوترینت و یا مواد مغذی گیاهی است! پسته به داشتن جسم و روحی سالم کمک می‌کند.

آجیل یا بادام برزیلی

همانگونه که از نام آن پیداست بادام برزیلی ماده‌ی غذایی سالمی است که غذای شما را مملو از مواد مغذی می‌سازد. این آجیل سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است. آجیل برزیلی حاوی چربیهای سالمی بوده که خطر بروز بیماریهای عروق کرونر قلب و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. این آجیل دارای میزان بالایی سلنیوم بوده که یکی از آنتی اکسیدانهایی است که خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین معروف است که موجب بالا رفتن خلق و خوی و سلامت روحی و ذهنی می‌شود. سلنیوم به آهسته ساختن روند پیری کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌سازد. این آجیل منبع خوبی از ویتامین E، فیبر و مواد معدنی علی‌الخصوص منیزیم و روی است. از آنجا که میزان کالریهای موجود در بادام برزیلی بالا است، توصیه می‌شود که آن را در حد اعتدال مصرف نمایید. روغن بادام برزیلی همچنین به طور سنتی برای اهداف درمانی بکار می‌رود.

بادام زمینی

بادام زمینی دانه‌های روغنی تردی بوده که همچنین سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. این آجیل منبع سالمی از ویتامین‌های گروه B کمپلکس بوده در نتیجه به گردش خون سالم و تغذیه‌ی مغز کمک می‌کند. بادام زمینی حاوی مقدار خوبی از مواد معدنی همچون آهن، پتاسیم،کلسیم، روی، سلنیوم و مس است. هر دانه از آن حاوی پروتئینهایی است که رشد و سلامتی را بهبود می‌بخشند. این آجیل سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو بوده که خطر بروز سکته‌ی مغزی و بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهند. خواص آنتی اکسیدانی آن جهت محافظت از بدن در برابر سرطان، عفونتهای قارچی و ویروسی مفید می‌باشند. طعم آن در اشکال بوداده، آب پز شده و نمک زده شده بهتر می‌شود. کره‌ی بادام زمینی مورد علاقه‌ی اکثر ما در دوران کودکی بوده است. روغن بادام زمینی در آشپزی و به عنوان چاشنی در سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن را بر روی دسرها، بستنی و هر آنچه دوست دارید بپاشید.

پی‌کان یا گردوی آمریکایی

این آجیل، شیرین، خوشمزه و کره‌ای است. گردوی آمریکایی به سلامت مربوط به نورولوژی کمک کرده، سیستم ایمنی را تقویت ساخته و همچنین غنی‌ترین منبع آنتی اکسیدان در مقایسه با هر آجیل دیگری است به گونه‌ای که از آن آجیل مغذی ضد سرطان می‌سازد. گردوی آمریکایی سیستم ایمنی بدن را تقویت ساخته و همچنین بیماریهای مرتبط با افزایش سن را مورد توجه قرار می‌دهد. چنانچه به دنبال رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین برای کاهش وزن هستید، گردوی آمریکایی فرشته‌ی نجات شما است! هضم آن آهسته بوده، شما را سرشار از انرژی ساخته و برای مدت زمان بیشتری سیر نگاه می‌دارد، در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. این آجیل حاوی چربیهایی است که برای قلب مفید بوده و شما را از خطر بروز بیماریهای قلبی نجات می‌دهد. درست مانند اکثر مغزهای خوراکی، گردوی آمریکایی منبع خوبی از ویتامینها و مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، روی، فسفر، پتاسیم و فیبر است. این آجیل حاوی بیش از 19 ویتامین و مواد معدنی است و بیشترین پروتئین کِیفی را دارا بوده و عاری از کلسترول است و میزان کربوهیدرات آن پایین می‌باشد. ترکیب مواد مغذی و طعم آن، پیروی از رژیم غذایی را کاری شیرین می‌سازد!
همه‌ی ما پیش از این اطلاعاتی از انواع آجیل داشتیم، اما آیا می‌دانستیم که این خوراکیهای کوچک خوشمزه سرشار از این اندازه مواد مغذی هستند؟ مطمئن هستم که این مقاله در خصوص مغذی‌ترین مغزهای خوراکی مفید فایده بوده است.

نسخه چاپی