ضرورت آموزش های قبل از ازدواج
شما با ازدواج کردن چه هدفی را دنبال می کنید؟ آیا مسائل مهم قبل از ازدواج را می دانید؟ آیا از کلاسها و دوره های پیش از ازدواج آگاهی دارید؟ آیا سیاستها و نکات مهم قبل از ازدواج را می دانید؟ بسیاری از افراد علاوه بر اینکه آگاهی از آموزشهای قبل از ازدواج ندارند بلکه حتی  نمی دانند چه هدفی از ازدواج دارند و یا اهداف بسیار جزئی دارند.

یکی از اهدافی که بسیاری از افراد از ازدواج دارند همان حلقه گمشده ی هر انسانی یعنی خوشبختی است. اما آیا تا بحال فکر کردید چگونه با ازدواج خوشبخت می شوید؟ در این مقاله به بررسی ضرورت آموزش پیش از ازدواج و نکات مهم و ضروری قبل از ازدواج می پردازیم. 
 

ضرورت آموزش پیش از ازدواج 

جوانان در هیچ برهه ای از زندگی به اندازه زمان انتخاب همسر نیازمند به کمک و راهنمایی نیستند و هیچ تصمیمی به اندازه ی تصمیم به ازدواج نمی تواند بر زندگی آنها تأثیر بگذارد و آموزش های قبل از ازدواج مسیر انتخاب صحیح را برای آنها هموار می کند.

آشنایی یکی از موضوعات مهم  قبل از ازدواج است که از ثمرات آن ازدواج موفق است اما متاسفانه بعضی به سادگی از کنار آن رد می شوند.

پسر و دختری برای ازدواج مراجعه می کنند و اظهار میدارند یک سال است که با هم آشنا شده اند اما در مورد میزان آگاهی از ویژگیهای خانوادگی، روابط قبلی، خصوصیات شخصیتی یکدیگر سؤال می پرسیم هیچگونه آگاهی ندارند.

در طول این مدت فقط به تعریف و تمجید از همدیگر پرداخته اند و به اصطلاح روابط رمانتیک داشته اند. یکی از نگرش های کاملاً غلط که تقریباً هر روز با آن مواجه می شوم این است که زیبایی ظاهری را مبنای انتخاب قرار می دهند و صرفاً در جستجوی دختران زیبا هستند و از ویژگیهای شخصیتی فرد هیچ تحقیقی نمی کنند و عقیده دارند که شخصیت او را هر طور بخواهند تغییر خواهند داد.

اما این نگرش کاملاً غلط است و تاکید می کنیم که همسرتان را با خصوصیاتی که دارد، بپذیرید و امید تغییر در رفتار او را نداشته باشید. یک ازدواج موفق ازدواجی است که شناخت موفقی در آن بدست آمده باشد؛ درصورتی که بعضی به سادگی از کنار این مساله عبور میکنند و اصلا به صحبتهای قبل از ازدواج و شناخت شخصیت یکدیگر دقت نمیکنند.
 
بر خلاف نظر اکثریت کسانی که در ازدواج به زیبایی ظاهر اهمیتی نمی دهند باید گفت  که زیبایی ظاهری نیز در موفقیت امر ازدواج و رضایت زناشویی تأثیر بسیار زیادی دارد در انتخاب همسر به ظاهر دختر یا پسر مورد علاقه تان اهمیت بدهید و بدنبال همسری زیبا باشید اما زیبایی او را تنها اصل قرار ندهید بلکه باید خصوصیات دیگر را نیز در نظر بگیرید به مهربانی، صمیمیت، پاکدامنی و خوش اخلاقی و خلاصه سیرت زیبای همسرتان نیز به همین اندازه و بلکه بیشتر توجه کنید.

ضرورت آموزش های قبل از ازدواج
 

چرا لازم است قبل از ازدواج آموزش ببینیم ؟

شما وقت صرف کرده اید هزینه ای پرداخت کرده اید و این مقاله را خوانده اید و یا اینکه وقت خود را صرف کرده اید و در کلاس آموزشی جهت یادگیری آموزش های قبل از ازدواج شرکت کرده اید. اولین سؤالی که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا لزومی به انجام دادن این کار وجود دارد آیا اصولاً لازم است انسان برای ازدواج کردن و انتخاب همسر آموزش ببیند. در این بخش سعی می کنم که به این سؤالات پاسخ داده تا انگیزه بیشتری برای مطالعه این مقاله داشته باشید. فرض کنید تصمیم گرفته اید یک اتومبیل بخرید آیا برای خرید اتومبیل بدون هیچگونه تحقیقی به یک نمایشگاه اتومبیل می روید و یکی از زیباترین اتومبیل ها را خریداری می کنید و یا اینکه قبل از خرید ابتدا با چند نفر مشورت می کنید و در مورد میزان مصرف، امکانات و توانائیهای اتومبیل های مختلف اطلاعات کسب می کنید و سپس یکی را انتخاب می نمائید. و از همه مهمتر اینکه به هنگام خرید نیز با یک نفر مجرب مراجعه می کنید و اتومبیل مورد نظر را قبل از خرید تست می کنید.

تصور کنید جهت منشی گری به یک شرکت خصوصی مراجعه می کنید. اولین شرطی که این شرکت از شما می خواهد این است که باید حداقل یک دوره ی آموزشی کار با کامپیوتر، و فنون منشی گری را بگذرانید و بعد از گرفتن گواهینامه معتبر شما را استخدام خواهد کرد.

خلاصه اینکه برای تمام انتخابهای بسیار جزئی و بی اهمیت، مانند خرید تلویزیون، خرید یخچال مدتی مشاوره و تحقیق می کنیم اما آیا برای بزرگترین انتخاب زندگی یعنی انتخاب همسر به آموزش نیاز نداریم؟

امروز اگر شما بخواهید با وسیله نقلیه شخصی خود رانندگی کنید حتماً باید گواهینامه معتبر داشته باشید و برای دریافت گواهینامه باید مراحل خاصی از جمله آزمایش معاینه چشم و آزمایش های تئوری و عملی را بگذرانید تا به شما گواهینامه داده شود. آیا برای ازدواج کردن نیز از فرد گواهینامه آموزش مهارتهای ازدواج خواسته می شود یا خیر؟

همه می دانیم که نهاد خانواده یکی از مهمترین نهادهای هر اجتماعی است و هیچ نهادی مهم تر از نهاد خانواده نمی باشد. اگر خانواده اصلاح شود، جامعه اصلاح خواهد شد و اگر خانواده فاسد شود جامعه فاسد خواهد شد.

نکته بسیار جالب این است که انسان در هیچ یک از انتخاب هایش به اندازه انتخاب همسر در ورطه خطا و انحراف قرار نمی گیرد. انتخاب همسر یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین انتخابهای انسان است در عین حال یکی از دشوارترین و پرخطاترین انتخابها نیز می باشد. توجه بیش از حد به زیبایی ظاهر یکی از عواملی است که فرد را به اشتباه می اندازد. نیروهای جنسی و جذبه ای که از این ناحیه جوان را تحت فشار قرار می دهد عوامل دیگری هستند که باعث اشتباه خواهند شد. حال با توجه به وجود این همه عوامل انحرافی آیا سزاوار است که یک جوان در بزرگترین تصمیم زندگی خود تنها باشد و هیچ کس به او کمکی نکند و آموزشی نبیند.

ممکن است کسی بگوید که مگر گذشتگان که هیچ نوع آموزشی ندیده بودند با چه مشکلی روبرو شدند که ما نیاز به آموزش داشته باشیم. جواب سؤال این است که ویژگیهای یک جوان امروزی با جوانان گذشته کاملاً متفاوت است. در گذشته نداشتن بیماری روانی را دلیل بر سلامت روانی می دانستند، اما امروزه بشر پی برده است که سلامت روانی چیزی بیش از نداشتن بیماری روانی است. درگذشته نداشتن اختلافات خانوادگی را زندگی سالم و رضایتبخش قلمداد می کردند اما انسان امروزی به دنبال چیزی بیش از نداشتن اختلافات خانوادگی می باشد. انسان امروزی می خواهد زندگی زناشویی سرشار از عشق، صمیمیت، آرامش و رابطه ی جنسی مطلوب و رضایتبخش داشته باشد که برای رسیدن به اینها به آموزش نیاز دارد.

ضرورت آموزش های قبل از ازدواج
 

چندنکته کلیدی در آموزشهای قبل از ازدواج 

اول اینکه اگر در هر سن و سالی هستید به هیچ وجه در ازدواج عجله نکنید و از معیارهای اصلی خود در انتخاب همسر کوتاه نیائید. مطمئن باشید که همسری با معیارهای مطلوب خود پیدا خواهید کرد.

دوم اینکه اگر با فردی آشنا شدید قبل از شناخت کافی خیلی به هم نزدیک نشوید و از هر گونه ارتباطی که باعث تحریک شما بشود و احساسات بر عقل غلبه کند خودداری نمائید.

نکته سوم اینکه در نظر داشته باشید ازدواج تصمیمی است برای همه عمر، انتخاب همسر مانند انتخاب اتومبیل، لباس یا کفش نیست که در صورت عدم رضایت به سادگی آن را تعویض کنید، بلکه فردی را برای زندگی در تمام عمر انتخاب می کنید و راه هیچگونه بازگشتی ندارید پس خوب فکر کنید و عجله نکنید.

و آخرین نکته این که همسر شما نیز مانند شما یک انسان است و دارای عیب و نقص می باشد و انسان کامل و بدون عیب و نقص وجود ندارد پس به قول ابراهام لینکلن «قبل از ازدواج چشمانت را باز کن و بعد از ازدواج کمی روی هم بگذار».

جمع بندی
مشاور یا مراکزی که تست و ارزیابی پیش از ازدواج را انجام می دهند به هیچ وجهه به شما نمی گوید که چه تصمیمی بگیرید؛ برای مثال به شما نمی گوید با یک فرد معتاد ازدواج کنید یا نکنید، بلکه شما را راهنمایی می کند که اگر این کار را انجام دهید به چه عواقبی گرفتار خواهید شد، اما در هر حال تصمیم گیرنده نهایی خود شما هستید. تعداد زیادی از افراد هستند که ویژگیها و خصوصیات خواستگار خود را ذکر می کنند و سپس از مشاور می خواهند جواب دهیم که آیا با این فرد ازدواج کنند یا خیر.

جواب کلی به این افراد این است که هیچ کس بهتر از خود شما نمی تواند خیر و صلاحتان را تشخیص بدهد، تصمیم نهایی را باید خود شما بگیرید؛ وظیفه ی مشاور صرفا راهنمایی شماست، هشدارها و خطرهایی که در روابط شما وجود دارد و شما از آن بی خبر هستید را به شما نشان می دهد و چون از بیرون و از زاویه ی دیگری به رابطه ی شما نگاه می کند، بهتر می تواند روابط شما را تحلیل کند اما در نهایت تصمیم نهایی با خود شماست. پس ضرورت آموزش قبل از ازدواج برای تصمیم گیری درست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 


منبع: گروه خانه و خانواده راسخون
نسخه چاپی