سمپاشی لازم نیست
سمپاشی لازم نیست
سمپاشی لازم نیست

نويسنده: مجتبی شریعت‏ پناهی
حشرات قدیمی‏ترین موجودات کره زمین هستند. این به آن معنی است که از وقتی انسان خودش را شناخت حشرات هم وجود داشتند. از زمانی که کشاورزی شروع شد، حشرات مضر خسارت خود را به گیاهان دست‏پرورده انسان آغاز کردند. کشاورزان برای رهایی از آفات، سراغ سموم شیمیایی رفتند و این نوع مبارزه که به مبارزه شیمیایی معروف شد، از جنگ جهانی دوم به بعد شدت یافت. با اینکه در سالهای اخیر استفاده از سموم شیمیایی به عنوان روشی پرخطر مطرح شده و معین گردیده که سمپاشی محیط زیست را آلوده می‏کند و موجب بیماریهای لاعلاج در انسان می‏گردد، آفات نیز به تدریج نسبت به این مواد از خود مقاومت نشان می‏دهند. متأسفانه با همه توصیه‏هایی که برای کاهش مصرف سموم شیمیایی می‏شود باز هم شاهد سمپاشی‏های بی‏رویه در باغات و مزارع و حتی در باغچه‏های کوچک خانه‏ها هستیم. بیشترین سموم شیمیایی که در منازل استفاده می‏شود به منظور نابودی سوسکهای خانگی یا سوسری‏هاست و بعد از آن هم آفات باغچه‏ها مورد سمپاشی قرار می‏گیرند. بر آن شدیم تا در این شماره به ذکر نکاتی در خصوص سمپاشی بپردازیم تا ضمن توجه به خطر ناشی از مصرف سموم شیمیایی احتیاطهای
لازم انجام گیرد.

چرا سمپاشی می‏کنیم:

فکر نمی‏کنید به جای سمپاشی می‏توانیم با رعایت بهداشت و پاکیزه نگه داشتن خانه و تقویت گیاهان خود از ورود حشرات و خسارت آنها جلوگیری کنیم؟
بد نیست بدانید سمپاشی در واقع آخرین راه مبارزه با آفات است و آن هم در زمانی که جمعیت آفات به حدی باشد که هیچ راه دیگری برای مبارزه با آنها وجود نداشته باشد. در هر حال اگر ناگزیر به استفاده از سموم شیمیایی شدید این نکات را رعایت کنید:
1ـ قبل از هر چیز آفت را بشناسید و در مورد روشهای مبارزه با حشرات با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید. یادتان باشد از هر سمی برای هر آفتی نمی‏توانید استفاده کنید.
2ـ کارشناسان سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی آماده هستند تا در مورد استفاده از سموم شیمیایی و زمان استفاده از این سموم، شما را راهنمایی کنند.
3ـ استفاده بیش از اندازه از سموم شیمیایی و غلظت آن در نابودی آفات تأثیری ندارد.
4ـ اگر زمان توصیه شده در نظر گرفته نشود باز هم سموم شیمیایی اثربخش نخواهد بود.
5 ـ سمپاشی روی سبزیهای خوردن و میوه‏ها موجب آلودگی محصول می‏گردد. با توجه به نوع سم و محصول و کاتالوگ این سموم باید تا گذشت زمان توصیه شده از چیدن و خوردن محصولات سمپاشی شده خودداری نمود. این موضوع اصطلاحا دوره احتیاط سم گفته می‏شود. بنابراین توجه داشته باشید که تنها شستشوی سبزیها و میوه‏ها موجب رفع آلودگی نخواهد شد.
6ـ در زمان سمپاشی باید مواد غذایی و خوراکی را دور نموده و یا آنها را در ظروف دربسته نگهداری کنید.
7ـ استفاده از وسایل ایمنی مانند ماسک و دستکش و کلاه مخصوص در زمان سمپاشی بسیار لازم است.
8 ـ در هنگام سمپاشی، کودکان و اعضای خانواده باید از محل سمپاشی دور شوند.
9ـ سموم شیمیایی خیلی زود موجب مسمومیت و مرگ پرنده‏ها و ماهی‏های خانگی می‏شوند.
10ـ قوطی‏های سموم را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
11ـ قوطی خالی سموم را زیر خاک دفن کنید.
12ـ بعد از سمپاشی به حمام بروید و از لبنیات بیشتر استفاده کنید.
13ـ در هنگام سمپاشی از خوردن و آشامیدن خودداری نموده و از دخانیات استفاده نکنید.
تذکر:
اغلب آفات خانگی آنقدر بی‏اهمیت و کوچکند که نمی‏توانند خسارت چندانی به باغچه شما وارد کنند. از آن گذشته اگر کاری به کارشان نداشته باشید آنها توسط شکارچی‏های طبیعی که دسته‏ای از حشرات مفید هستند شکار خواهند شد. بنابراین نباید نگرانی زیادی در مورد آنها داشته باشیم. در هر حال حفظ سلامتی محیط زیست یک وظیفه ملی است، اجازه ندهیم آلوده شود
منبع: ماهنامه پیام زن


نسخه چاپی