لکه (مرکب رسم)
لکه
لکه (مرکب رسم)

مرکب رسم

در همان لحظه ایجاد لکه، برای زدودن و از بین بردن آن تلاش کنید زیرا اگر خشک شود به سختی پاک می‏شود. اگر پارچه قابل شستشو است یک اسفنج یا بالشتک جذب کننده، زیر آن قرار دهید و با قطره چکان روی آن آب سرد بریزید. این کار لکه‏های کم‏رنگ را پاک و از گسترش و پخش آنها جلوگیری می‏کند. پارچه را چند بار با مایع پاک کننده بشویید، سپس آن را به مدت چند ساعت در آب گرم حاوی آمونیاک (یک تا چهار قاشق غذاخوری به ازاء یک لیتر آب) بخیسانید.
روش دیگری که در مورد بعضی از لکه‏ها به کار می‏رود، ریختن مستقیم محلول آمونیاک بر روی لکه می‏باشد. بعد از زدودن لکه‏های کم‏رنگ، ماده پاک کننده را مالیده، آبکشی کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.
در مورد پارچه‏های غیرقابل شستشو، پس از آن که برای زدودن لکه‏های کم‏رنگ از آب استفاده کردید، روی لکه را اسفنج آغشته به آمونیاک (یک قاشق غذاخوری به ازاء یک فنجان) بمالید و با آب تمیز آبکشی کنید. اگر این کار لکه را پاک نکرد، آن را با محلول آمونیاک مرطوب نمایید، سپس از مایع پاک کننده استفاده کنید. اگر محلول آمونیاک رنگها را تغییر داد، ابتدا پارچه را با اسفنج خیس کنید و سپس روی آن سرکه سفید بمالید.

خون

مواد شستشو را در آب سرد بخیسانید یا روی لکه را با آب سرد بمالید تا تقریبا محو شود. سپس آن را با آب گرم و پودر پاک کننده بشویید. در مورد لکه‏های کهنه یا سنگین از قطره محلول آمونیاک استفاده کنید، سپس با پودر پاک کننده آن را بشویید. در صورت باقی ماندن لکه توسط مقدار کمی پراکسید هیدروژن آن را بردارید. اگر باز هم لکه مشخص بود با توجه به نوع پارچه از سفید کننده کلردار یا پربورات سدیم استفاده کنید.
اگر به لکه خون حرارت داده شود، پاک کردن آن مشکل‏تر می‏شود. اما در مورد پارچه‏های پنبه‏ای و کتانی، استفاده از محلول گرم «تری فسفات سدیم» معمولاً این لکه‏ها را می‏زداید.
در مورد لکه خون روی مواد ضخیم مانند قالی و زیرانداز، از مخلوط خمیری شکل ساخته شده از یک جذب‏کننده و آب سرد استفاده نمایید. خمیر را به صورت ضخیم بر روی لکه پهن کنید و بگذارید تا خشک شود، سپس توسط برس بقایای آن را پاک کنید. این کار را آن قدر تکرار کنید تا لکه برطرف شود.

دارو

داروها دارای چنان ترکیبات متفاوتی هستند که نمی‏توان روش یکسانی برای زدودن لکه‏های ناشی از آنها پیشنهاد کرد. بر روی لکه ناشی از داروهای چسبناک، وازلین بمالید تا لکه نرم شود. سپس روی آن مایع تمیزکننده بمالید. یا اینکه لکه را در حلال فرو ببرید و با دست بمالید و بعد حلال را بشویید. یا اینکه پارچه را در صورت قابل شستشو بودن آبکشی کنید. لکه شربتهای شیرین مانند داروهای ضد سرفه را معمولاً می‏توان با آب و صابون شست، یا در مورد پارچه‏های غیر قابل شستشو روی آن را اسفنج کشید.


نسخه چاپی