لکه‏ گیری
لکه‏ گیری
لکه‏ گیری

آب خورش: در مورد پارچه‏های قابل شستشو، این نوع لکه‏ها را در آب سرد بخیسانید تا لعابشان (نشاسته) حل شود و سپس آنها را بشویید. اگر پس از خشک شدن پارچه، لکه هنوز باقی بود روی آن را یک مایع پاک‏کننده بمالید. بر روی مواد غیر قابل شستشو، اسفنج آغشته به آب بمالید. سپس روی آن مایع پاک‏کننده بمالید و نهایتا از یک جذب‏کننده استفاده کنید.
آدامس: اگر آب، لکه پارچه مورد نظر را از بین نمی برد بر روی قسمت آلوده شده به آدامس یک تکه یخ بمالید، سپس آن را بتراشید. این روش در مورد قالی و پارچه‏های ضخیم بسیار مفید است. راه دیگر اینکه لکه را به یک مایع تمیزکننده آغشته کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. اگر لکه‏ای باقی ماند، آن را با اسفنج آغشته به آب بزدایید. این روش در مورد تمام پارچه‏ها مفید می‏باشد و می‏تواند در مورد مواد غیر قابل شستشو استفاده گردد.
عرق کردن: اگر مواد ناشی از عرق بر روی پارچه بمانند، الیاف پارچه را کم‏دوام کرده و رنگ آن را تغییر می‏دهند. تا جایی که ممکن است به سرعت این لکه‏ها را بشویید، از آب گرم حاوی یک پاک‏کننده استفاده کنید. اگر رنگ پارچه بر اثر عرق تغییر کرده است، گاهی اوقات می‏توان آن را به حالت اولیه‏اش بازگرداند. روی لکه‏های تازه را اسفنج آغشته به آمونیاک بمالید یا آنکه آنها را در مقابل بخار متصاعد شده از بطری حاوی آمونیاک قرار دهید. بر روی لکه‏های قدیمی سرکه بمالید. اگر پس از خشک شدن پارچه، لکه‏های روغنی باقی مانده بود، آنها را با اسفنج آغشته به مایع تمیزکننده پاک کنید. مایعات تمیزکننده به تنهایی قادر به زدودن لکه‏های عرق نمی‏باشند، آنها را باید در آب حل نمود.
اگر پس از شستشوی لباس بوی عرق از بین نرفته بود، آن را به مدت یک ساعت یا بیشتر در محلول آب گرم که حاوی سه یا چهار قاشق غذاخوری نمک به ازاء هر لیتر آب می‏باشد، بخیسانید. همواره قبل از اتو زدن لباس، لکه‏های عرق را بزدایید. اتو زدن این لکه‏ها، پارچه را کم‏دوام می‏کند.
جوهر خودکار: برخی از جوهرهای خودکار با شستشو پاک می‏شوند، در صورتی که بقیه با شستشو باقی می‏مانند. ابتدا بر روی یک پارچه مشابه نشانه‏ای بگذارید. اگر لکه با شستشو پاک نشد، ملزم به استفاده از «استون» یا «آمیل استات» هستید. در مورد پارچه‏های استات، آرنل، وینیل و ورل، آمیل استات خالص (از نظر شیمیایی) استفاده نمایید. لکه را چند بار اسفنج بکشید. در مورد لکه‏های سنگین، ابتدا از حلال، سپس آب و بعد یک سفیدکننده استفاده نمایید. این کار را تا جایی که لازم باشد استفاده کنید.
چسب و سریش: روی لکه‏های ناشی از چسب پلاستیک را فورا مایع پاک‏کننده بمالید و بشویید. اگر چسب پلاستیک سفت شود، ممکن است نتوانید آن را پاک کنید، اما در مورد مواد مقاوم، آنها را در سرکه داغ یا اسید استیک بخیسانید و آنها را تا نزدیک نقطه جوششان نگه دارید تا وقتی که چسب حل شود. این کار ممکن است پانزده دقیقه یا بیشتر طول بکشد. در آخر پارچه را آبکشی کنید. برای لعابها و دیگر چسبها به جای آب سرد از آب داغ استفاده کنید و لکه‏ها را در آب سرد بخیسانید.
منبع: ماهنامه پیام زن


نسخه چاپی