نکته هاي خانه داري
 نکته هاي خانه داري
نکته هاي خانه داري

سوختگي فرش يا موکت

اگر آتش سيگار يا چيز ديگري روي فرش شما افتاد و آن را سوزاند، نگران نباشيد؛ به وسيله يک ريش تراش يا موچين، مقداري پرز يا پشم، از قسمت سالم فرش جدا کنيد و آن را متناسب با قسمت سوخته لوله کنيد. مقداري چسب ( از نوع چسب هاي که به تدريج سفت مي شوند، مانند سيمان و غيره ) به شيرازه فرش بزنيد و پرزها را در نقطه سوخته شده گذاشته و فشار دهيد. سپس روي آن يک کتاب يا يک وسيله سنگين بگذاريد. اين کار باعث خواهد شد که چسب به آرامي خشک شده و نتيجه مطلوبي به دست آيد. در مورد موکت نيز به همين ترتيب عمل کنيد.

پرز خوابيده:

اگر پايه وسايل سنگين خانه، از قبيل مبل، ميز، بوفه، صندلي و نظاير آن، پرز فرش يا موکت را خوابانده و به اصطلاح روي فرش جا انداخته است، آن را به وسيله يک اتوي بخار، دوباره به حالت اول برگردانيد. همين که بخار زيادي در اتو جمع شد، اتو را روي قسمت آسيب ديده قرار دهيد. توجه داشته باشيد که کف اتو، با فرش يا موکت تماس پيدا نکند، بلکه اتو را قدري بالاتر از سطح فرش نگاه داريد. سپس محکم برس بزنيد.

درخشان کردن فرش:

براي درخشان کردن فرش، مي توانيد به روش زير عمل کنيد:
مقدار زيادي نشاسته ذرت روي فرش بپاشيد. بگذاريد يک ساعت بماند، سپس با جاروي برقي آن را جارو بزنيد. اثر اعجاب انگيزي دارد. نمک نيز به درخشندگي فرش کمک مي کند.

آثار زنگ زدگي بر روي فرش:

قبل از آن که موکت يا فرش خود را بشوييد، بايد از آثار زنگ زدگي برروي فرش يا موکت خيس، که معمولا از پايه هاي وسايل، به ويژه وسايل فلزي ناشي مي شود، جلوگيري کنيد. براي اين کار، کافي است پايه هاي اين وسايل را با کيسه هاي پلاستيکي کوچک يا شيشه هاي دهان گشاد کوچک بپوشانيد. پايه هاي وسايل را درون اين کيسه ها قرار داده، سپس با خيال راحت به شستن موکت يا فرش مبادرت ورزيد. در مواقعي هم که مي خواهيد اين گونه وسايل را از يک سوي اتاق به سوي ديگر ببريد، ازهمين روش استفاده کنيد.

پر کردن چاله فرش:

اگر پايه هاي تلويزيون يا وسايل سنگين ديگر روي فرش جا انداخته و منظره آن را زشت کرده، نگران نباشيد. گر چه بهتر بود از اول فکري مي کرديد. به طور معمول قبل از قرار دادن لوازم سنگين خانه بر روي فرش يا موکت، تکه اي ابر يا موکت همرنگ و نظاير آن، زير پايه ها قرار مي دهند تا از فشار پايه کاسته شود. نا اميد نباشيد. بياييد آزمايش ساده اي بکنيم. مقداري آب سرد بياوريد.آب را درون هر يک از چاله ها که بر اثر فشار پايه هاي تلويزيون بر روي فرش ايجاد شده بود، بريزيد. سپس بگذاريد مدت هشت ساعت به همين حال بماند. اثر پايه ها از بين رفته و پرز قالي مانند اولش صاف و يک دست شده است.
منبع: مجله راه راستان


نسخه چاپی