تأثيرات قرائت قرآن بر جوانان
تأثيرات قرائت قرآن بر جوانان
تأثيرات قرائت قرآن بر جوانان

شکوفائي تمايلات مذهبي

به عقيده ي روانشناسان، با فرا رسيدن ايام بلوغ، احساسات مذهبي و تمايلات ديني، در وجود نوجوانان بيدار مي شود، و آنان را شيفته ي فراگرفتن تعاليم روحاني مي سازد. اين خواهش فطري، در سنين بحراني بلوغ، شديد و سوزان است، و نوجوانان با علاقمندي و بي صبري، از پي مسائل مذهبي مي روند.
مکتب آسماني اسلام، در برنامه ي تربيت نسل جوان، اين فرصت کوتاه را بسيار مغتنم شمرده و آنرا سر فصل کتاب تربيت جوانان قرار مي دهد.

- روش تربيتي امام علي (ع)

مولود کعبه و مظهر عدالت و پرهيزکاري، خطاب به فرزند نازنينش حضرت امام حسن (ع) چنين فرمود:
« قلب کودک مانند زمني خالي از بذر و گياه است. هر تخمي که در آن افشانده شود، بخوبي مي پذيرد و در خود مي پرورد.
فرزند عزيز! از دوران کودکي تو استفاده نمودم، و پيش از آن که دل تربيت پذيرت سخت شود و مطالب گوناگوني عقلت را اشغال نمايد، خيلي زود در پرورش تو قيام کردم. »(1)

تأثير اعجاب انگيز قرآن

با توجه به انگيزه هاي فطري و کشش هاي دروني که در اعماق جان جوانان وجود دارد، و آنان را به راه فضائل اخلاقي و سجاياي انساني سوق مي دهد، امام صادق عليه السلام، در يک حديث کوتاه، تأثير اعجاب انگيز قرائت قرآن را بر روي جوانان، بيان مي فرمايند :
« هر که قرآن بخواند، و جوان و مؤمن باشد، قرآن با گوشت و خون او آميخته مي شود، و خدا او را با فرشتگاني بزرگوار که نويسندگان و حاملان قرآنند قرين مي سازد، و قرآن در روز باز پسين، نگاهبان او مي شود. »(2)

لحظه اي تأمل براي والدين

گر چه دوران بلوغ و جواني، دوره ي بروز احساسات مذهبي و شکفته شدن تمايلات ايماني و اخلاقي است، اما باز هم بنابر عقيده روانشناسان :
« قدرت و اختيار جوانان، در انتخاب صفات پسنديده يا ناپسند، يکسان است. آنها مي توانند عملا نادرستي را برگزينند و به انحراف و ناپاکي بگرايند. و از سوي ديگر:
پس از طي شدن دوران بلوغ، تدريجا از شدت تمايلات روحاني و احساسات مذهبي، کاسته مي شود »(3)
پس در فرصت بسيار محدود دوران بلوغ، مسئوليت والدين نوجوانان، بسيار پراهميت و حساس و دشوار است.
پدران و مادران وظيفه شناس و موفق، کساني هستند که از اين فرصت طلائي، حد اعلاي استفاده را نموده، و با برنامه ريزي هاي حساب شده و تشويق هاي مکرر، بين جوانان و قرآن، انسي پايدار و صميمي ايجاد نموده، و شوق قرائت قرآن را در وجود آنان، ايجاد مي نمايند.

پی نوشت‌ :

1- نهج البلاغه ملا فتح الله - به نقل از گفتار فلسفي، جلد 1.
2- الحياه - به نقل از ثواب الاعمال.
3- در اين فصل، فرازهائي از کتاب گفتار فلسفي - جوان جلد يکم، تأليف حجت الاسلام محمد تقي فلسفي، استفاده شده است.

منبع:کتاب آداب تلاوت قرآن


نسخه چاپی