PC یا لپ تاپ (PC or Laptop)
PC یا لپ تاپ (PC or Laptop)
PC یا لپ تاپ (PC or Laptop)

نویسنده:  تایتس هاسکینز (Titus Hoskins)
مترجم: محمود کریمی
منبع: راسخون

لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی:کدام را می خرید؟

برای این که به این سؤال پاسخ دهید باید ابتدا تحقیقات خود را انجام دهید. شما باید به لپ تاپ ها و pcها، هر دو، عادت کنید. دلیل این حرفی که من می زنم این است که هر تصمیمی که شما بگیرید طرفدارانی و مخالفانی دارد.
برای این که شما بهترین تصمیم را با اطلاعات کامل را بتوانید برای انتخاب کامپیوتر بعدی بهتر بگیرید، نه تنها باید مزایا و معایب هر کدام را بدانید، بکله مطمئن شوید که می توانید این مزایا و معایب را بپذیرید. چرا که یک مزیت از نظر کسی، از نظر شما ممکن است یکی عیب باشد وبالعکس.

اما در واقع این مزایا و معایب چیست؟

اگر نظر شما درمورد pc ها است، باید بدانید که آنها از لپ تاپ ها ارزانتر هستند و در برابر پولی که می پردازید، قطعات بیشتر و بهتری دریافت می کنید. (برای مثال در بازار کشور خودمان یک مقایسه انجام دهید، به راحتی متوجه این تفاوت پرداخت می شوید). بنابراین کامپیوتر بهتری با قمیت کمتر می گیرید. برای همین است که بسیاری از Gamer ها ترجیح می دهند pc را انتخاب کنند چرا که آنها برای صدا،گرافیک و بازی بسیار مناسب هستند. اما پیشرفت های اخیر حاکی از آن است که لپ تاپ هایی در راهند که اصولاً برای بازی طراحی شده اند. شکاف بین این دو به سرعت درحال پر شدن است.
در حالی که قیمت لپ تاپ ها روز بروز در حال کاهش است، اما همچنان قیمت آنها از قیمت pc ها بالاتر است به خاطر جنبه طراحی خاص آنها و بیشتر این که pc ها بیشتر از لپ تاپ ها در بازار بوده اند و سابقه طولانی تری دارند. به طور کلی در طی زمان، کالاهای الکترونیکی مانند تلویزیون، دی.وی.دی پلیر، کامپیوتر و غیره، به موزات این که تولیدکنندگان هزینه های اولیه تولید را دوباره به دست می آورند و سرمایه شان برمی گردد، دچار افت قیمت می شوند.
یک مزیت دیگر pc ها این است که آنها به راحتی قابل ارتقا هستند. اگر بخواهید کارت گرافیک را ارتقاء بدهید می توانید. اگر بخواهید هارد دیسک خود را عوض کنید یا یکی دیگر اضافه کنید می توانید. اما برای لپ تاپ ها شما نیاز به نصب قطعات به صورت حرفه ای دارید (در مورد pc ها نیاز به متخصص حرفه ای نیست) یا در بسیاری از موارد شما قادر به ارتقا آن نیستند. چون تفاوت تکنولوژی بین قطعه جدید و لپ تاپ شما وجود دارد. در ضمن لپ تاپ ها برای ارتقاء و تعمیرات هم کلاًً پر دردسرتر هستند.
علیرغم تمام این مزایا که موجب برتری pc برای لپ تاپ می شود، محبوبیت لپ تاپ ها از رشد و توسعه باز نمی ماند.
در حال حاضر تعداد لپ تاپ هایی که وارد بازار می شوند از pc ها بیشتر است و این میزان هم در حال افزایش است.
یکی از مزایای لپ تاپ ها، سیار بودن آنها است خیلی ها هستند که برای رسیدن به شغل و تجارت و درآمد خود به لپ تاپ نیاز دارند. لپ تاپ ها به شما اجازه می دهند به فایل ها و اطلاعات خود در هر کجا و هر زمان که باشید، دسترسی داشته باشید و در این دنیای سرعت و زمان، این واقعاً یک نیاز اساسی است. در سایه تکنولوژی شبکه های Wi-Fi، ارتباطات لپ تاپ ها بسیار حیرت انگیز است. وقتی که احتمالاً موبایل تان را جا گذاشته اید، با استفاده از لپ تاپ به راحتی به اینترنت وصل می شوید.
یک جنبه مثبت دیگر خرید لپ تاپ به جای pc این است که شما مصرف برق کمتری دارید. این ضریب به خاطر آن است که لپ تاپ ها چندین برابر از pcها بهره وری بیشتری دارند. مثلاً یک لپ تاپ حدود 20 تا 90 وات برق مصرف می کند در حالی که یک pc 800 تا 1000 وات. من فکر می کنم که این ویژگی برای کارهای تجاری بسیار مهم است چرا که شرکت ها از صدها کامپیوتر در محل کار خود استفاده می کنند و استفاده از لپ تاپ به شما اطمینان می دهد که میزان زیادی در مصرف برق صرفه جویی می کنید. این ویژگی برای خانه ها هم خیلی خوب است چرا بعضی خانه ها کامپیوترهایی دارند که 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته کار می کنند.
در ضمن شما از زیبایی لپ تاپ ها هم نباید بگذرید. لپ تاپ ها استیل بدنه و طراحی ای دارند که خریداران را به خود جذب می کنند. لپ تاپ های مخصوص بازی هم به طور اختصاصی با ظاهر های زرق و برق دار و زیبا آراسته شده اند. در حالی که شما یک کامپیوتر را نباید به خاطر ظاهر آن بخرید، کاری که خیلی ها می کنند.
این ها مثال های کمی از جنبه های مثبت و منفی لپ تاپ ها و pcها بود. برای هر آپشن مزیت و معایبی وجود دارد. بنابراین بسته به این که شما کامپیوترتان را برای چه بخواهید، ممکن است لپ تاپ یا pc را انتخاب کنید. مهم ترین چیز این است که شما انتخاب تان را براساس نیازهایتان انجام دهید تا مطمئن باشید که دقیقاً کامپیوتر مورد نظر خود را گرفته اید. اول نیازهای خودتان را بشناسید و براساس آن انتخاب کنید. مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.
کپی یا استفاده از مطالب این مقاله بدون ذکر منبع و نام نویسنده و پایگاه راسخون ممنوع است و شرعا مجاز نمی باشد.
منبع: Articlesbase


نسخه چاپی