عکاسی لحظه ای
عکاسی لحظه ای

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 
 

نام هرالد ئی. اجرتون همیشه به عنوان کسی که با اختراع فلاش مافوق سریع زمان را متوقف کرد، به یاد خواهد ماند. تصویرهای او از وقایعی که زمانی نامرئی بودند تحولی عظیم در هنر و عکاسی ایجاد کرد، و به کاربردهای بسیار متفاوتی از اکتشاف های زیر دریایی تا تجسسهای هوایی منتهی شد. شاید مهمترین ویژگی تصویرهای او، بینشی بود که از درون جهان مادی به دست می داد- جهانی پر هیجان و حتی اعجاب آور- که تا پیش از آن از مقابل چشمان کنجکاو انسان دور نگاه داشته شده‌بود.
یک نمونۀ آن تصویر سیبی است و نشان می‌دهد که در لحظۀ برخورد یک گلولۀ کالیبر30، که با سرعتی درحدود 200 متر بر ثانیه حرکت می‌کند، با سیب- یا شی نسبتا نرم دیگری- دقیقا چه اتفاق می‌افتد. اجرتون این لحظه را، با نور دستگاه میکروفلاش خود که در حدود یک میکروثانیه (یک میلیونم ثانیه) طول کشید متوقف، نمود.
داستان این مرد تحسین برانگیز و دستاوردهای او اکنون در کتابی جدید، به نام توقف زمان به چاپ رسیده‌است. این کتاب با 124 عکس اعجاب‌آور (ازجمله 22 عکس رنگی) مدارک قانع کننده‌ای از یکی از انقلاب های راستین این قرن به دست می‌دهد.
انقلاب همچنان ادامه دارد. مثلا عکس دیگر را ببینید. این عکس هم نتیجه عبور یک گلوله را ثبت کرده است. اما اینبار زمان نور دادن حدود 100 بار کوتاهتر است. یعنی 10 نانو ثانیه (1 نانوثانیه = یک میلیاردم ثانیه). این تصویر امسال توسط کوین جی بامبر گرفته شده است. او از یک لیزر تپشی یاقوتی 10 ژولی استفاده کردکه نور را در زمان بسیار کوتاه پخش می‌کند. این تصویر در آوریل گذشته در نمایشگاهی در موزه هولو گرافی شهر نیویورک به نمایش درآمد.

 

نسخه چاپی