نکات کاربردي براي کدبانويي هنرمند
نکات کاربردي براي کدبانويي هنرمند
نکات کاربردي براي کدبانويي هنرمند

نويسنده: مهري فتحي

محافظت از ساعت ديواري:

نکته ي 1-اگر ديديد که ساعت ديواري شما عقب و جلو مي رود و علت آن تمام شدن باطري است، فوراً باطري ساعت را در آوريد. زيرا اگر، باطري را از قسمت مخصوص باطري خارج نکنيد، خواهيد ديد که به ساعت فشار مي آورد و عقربه ي ثانيه گرد مرتب مي خواهد کار کند و حرکت کمتري مي کند و اين عمل باعث خراب شدن ساعت مي شود. در ضمن براي دوام ساعت بهتر است، هر دو ماه يکبار باطري ساعت را تعويض کنيد.

نگهداري ماهي عيد نوروز:

نکته ي 2-براي اينکه به ماهي قرمز شما آسيب نرسد هميشه با آب مستقيم لوله کشي آب ماهي را عوض نکنيد بلکه 2 - 3 ساعت آب را در محيط بيرون قرار دهيد. تا کلر آن ته نشين شود و بعد ماهي را داخل آب جديد انتقال دهيد.

نگهداري ماهي قرمز براي مدت طولاني :

نکته ي 3-بعد از تمام شدن عيد نوروز مي توانيد شيشه ي ماهي را در يخچال نگهداري کنيد. با اين عمل ماهي شما عمر طولاني خواهد داشت و حتي براي سال آينده هم مي توانيد از همان ماهي استفاده کنيد.

گرفتن رطوبت کفش توسط روزنامه:

نکته ي 4-اگر روزنامه مچاله شده را داخل کفشي که مرطوب شده است قرار دهيم، هم رطوبت آن را مي گيرد و هم مانع تغيير شکل آن مي گردد.

استفاده از روزنامه در نگهداري بخاري:

نکته ي 5-اگر تابستان داخل بخاريها روزنامه مچاله شده قرار دهيد از زنگ زدن آن جلوگيري مي کند. البته در نظر داشته باشيد که در زمستان ابتدا روزنامه ها را خارج کنيد و سپس اقدام به روشن کردن بخاري کنيد.

نگهداري کفشهاي چرمي:

نکته ي 6-کفش هاي چرمي وقتي خيس هستند نبايد مدت زيادي به همان حال باقي بمانند. کاغذ هاي مچاله شده اي را داخل کفش قرار دهيد و کفش را بطور وارونه بگذاريد. تا ته آن که بيشتر از بقيه ي قسمتها خيس شده در معرض هواي بيشتري قرار بگيرد. کفش خيس حتماً بايد بدور از هر نوع منبع حرارتي خشک شود تا شکل خود را از دست ندهد، واکس علاوه بر زيبايي محافظ کفش در مقابل رطوبت است و بصورت لايه اي روي کفش آن را در مقابل آب غير قابل نفوذ مي کند. پس توجه داشته باشيد، در زمستان کفشهايتان را بيشتر واکس بزنيد.

دستکش بادوام:

نکته ي 7-براي اينکه دستکش شما با دوام باشد دستکش را برگردانيد و سرانگشتان آن را نوار چسب بزنيد. با اينکار هم دستکشها بادوام تر مي شوند و هم از شکستن ناخنهاي خانمها جلوگيري مي شود.

نگهداري دستکش پلاستيکي:

نکته ي 8-براي اينکه دستکشهاي شما دوام بيشتري داشته باشد، مي توانيد از اين روش استفاده کنيد 2 عدد شيشه نوشابه يا شيشه آبليمو را ايستاده روي کابينت قرار دهيد، سپس هر کدام از دستکشها را داخل شيشه کنيد. بصورتي که دستکشها بصورت ايستاده قرار بگيرند به اين ترتيب تمام آب اضافي دستکش از پايين خارج مي شود و باعث با دوام شدن دستکشها
مي شود.

يک نکته در مورد رنگ کردن ساختمان:

نکته ي 9-گاهي اوقات مي بينيد بعد از اينکه اتاقهايتان را رنگ کرديد ديوارها ترک مي خورند. آيا مي دانيد که علت آن کاهگل زير گچ است. اگر از ابتدا بجاي کاهگل ديوار را گچ و خاک کنيد و سپس رنگ بزنيد، هرگز ديوارها ترک نمي خورند.

نگهداري از گيره هاي لباسي:

نکته ي 10-اگر گيره لباسي از جنس پلاستيک است، همان طور که مي دانيد. بر اثر نور آفتاب گيره ها زودتر از بين مي روند و حالت شکننده به خود مي گيرند. براي با دوام شدن گيره ها مي توانيد يک کيسه ي پارچه اي بدوزيد و قسمت بالاي آن را يک تکه کش يا نوار پارچه اي قرار دهيد و وقتي که از گيره ها نمي خواهيد استفاده کنيد، گيره ها را داخل کيسه بگذاريد و يک گوشه طناب گره بزنيد. با اينکار آفتاب به گيره ها نمي خورد و در اينصورت گيره ها دوام بيشتري پيدا مي کند.

راهي براي بادوام شدن صابون:

نکته ي 11- 1-مي توانيد قطعه اي از فويل آلومينومي اندازه ي صابون ببريد يک طرف صابون را به آن بچسبانيد. اينکار باعث مي شود که صابون دوام بيشتري پيدا کند، در ضمن از ليز خوردن آن جلوگيري مي کند.
2-از درب نوشابه هم مي توانيد استفاده کنيد، درب نوشابه را به
يک طرف صابون فشار دهيد و حالا طرفي که درب نوشابه را چسبانده ايد روي جا صابوني قرار دهيد از ليز خوردن و حتي خيس شدن صابون جلوگيري مي کند.

جمع آوري ابزار فني:

نکته ي 12-براي اينکه ابزار فني شما هميشه جاي مشخصي داشته باشد و خيلي زود از گم شدن آنها مطلع شويد، از اين روش کمک بگيريد. يک تکه تخته را به ديوار آويزان کنيد و روي آن را ميخ به اندازه ي ابزار بکوبيد و حالا ابزار را به آن آويزان کنيد. هر ابزاري را که به ميخ آويزان کرديد دور آنرا با خودکار خط بکشيد. تا شکل ابزار بر روي تخته باقي بماند با اينکار اگر ابزاري از شما ناپديد شد. آنرا راحتتر جستجو خواهيد کرد.
يک نکته در مورد زدن روغن جلاء به تابلو:
نکته ي 13-براي براق کردن بيشتر تابلوها و يا گل چيني بايد از روغن جلا استفاده کنيد. همان طور که مي دانيد اگر با قلم مو اينکار را انجام دهيد، قلم موي شما خشک شده و ديگر قابل استفاده نيست. براي زدن روغن جلا مي توانيد از پر پرندگان کمک بگيريد با اينکار به راحتي روغن جلا را به تابلوها بزنيد و بعد آنها را دور بيندازيد.

رنگ کردن سقف خانه:

نکته ي 14-اگر مايليد که سقف اتاقتان را رنگ بزنيد و مي دانيد که با مشکل برگشتن رنگ بر روي قلم مو مواجه خواهيد شد، براي رفع اين
مشکل از يک توپ پلاستيکي کمک بگيريد به اين صورت که توپ را از وسط نصف کرده و حالا وسط آنرا سوراخ کنيد. قلم مو را از سوراخ توپ رد کنيد و اقدام به رنگ کردن سقف کنيد. با اينکار رنگهاي اضافي داخل توپ پلاستيکي که مانند کاسه مي باشد، مي ريزد و از ريختن رنگ بر روي زمين و لباستان جلوگيري مي کند.
يک نکته در مورد قلم مو:
نکته ي 15-قبل از استفاده ازقلم مو ابتدا آن را روي يک کاغذ سنباده بماليد تا موهاي اضافي آن کنده شود.

از بين بردن بوي رنگ:

نکته ي 16-اگر در حال رنگ آميزي خانه تان هستيد و بوي رنگ، شما را اذيت مي کند، مي توانيد براي از بين بردن بوي رنگ به هر ليتر رنگ دو قاشق عصاره ي وانيل اضافه کنيد و اگر اين عصاره را در دست نداريد، مي توانيد از پياز استفاده کنيد. به اين صورت که يک عدد پياز را خرد کنيد و داخل يک ظرف آب سرد بيندازيد و ظرف را در وسط اتاق قرار دهيد، با اينکار بوي رنگ از بين مي رود.
با رنگ روغن کار کنيد بدون اينکه دستتان رنگي شود
نکته ي 17-اگر ناچاريد که با رنگ کار کنيد. مانند درست کردن گلهاي چيني و غيره براي اينکه دستتان رنگي نشود، ابتدا دستتان را با روغن وازلين ويا روغن خوراکي چرب کنيد سپس با رنگ ها کار کنيد. متوجه
مي شويد که دستتان اصلاً رنگي نمي شود.

يک نکته در مورد ظروف پيرکس:

نکته ي 18-اگر براي پختن غذا از ظرف پيرکس استفاده مي کنيد. وقتي که ظرف پيرکس شما روي اجاق گاز است، هرگز آب به بيرون آن نپاشيد، پاشيدن آب به دور ظروف پيرکس باعث خرد شدن سريع آنها مي شود.

بر طرف کردن خراش بلور:

نکته ي 19-اگر بلورهاي شما خراش برداشته اند. مقداري خمير دندان به خراش بلور بماليد. بعد از چند ساعت خمير دندان را از روي بلور بشوئيد با اين کار خراش روي ظروف بلوري از بين مي رود.

خارج کردن دو ليوان که داخل هم فرو رفته اند:

نکته ي 20-براي اينکار لازم نيست که بزور متوسل شويد بلکه به اين صورت عمل کنيد که داخل ليوان بالايي آب سرد بريزيد و ليوان پاييني را داخل آب گرم قرار دهيد. بعد از چند دقيقه مشاهده مي کنيد. که دوليوان به راحتي از هم جدا مي شوند در حالي که آسيبي به هيچ کدام از ليوانها نمي رسد.

باز کردن درب شيشه هاي محکم:

نکته ي 21-اگر در شيشه مربا - خيارشور و غيره محکم شده اند و هرچه آن را مي پيچيد باز نمي شود، در شيشه را زير شير آب گرم چند ثانيه
نگه داريد. در شيشه براحتي باز مي شود.
خارج کردن روغن مايع از قوطي هايي که درب آن پرس شده باشند:
نکته ي 22-براي خارج کردن روغن و يا پودريا هر چيز ديگر که درون ظرف پرس شده است و نمي خواهيد، تمام در آن را برداريد، يک سوراخ در يک طرف و يک سوراخ در طرف ديگر ايجاد کنيد. تا جريان هوا وجود داشته باشد و براحتي مواد داخل ظرف خارج مي شود. توجه داشته باشيد که با يک سوراخ مواد داخل ظرف براحتي خارج نمي شود.

ريختن مايعات در بطري از طريق قيف:

نکته ي 23-وقتي که قيف را درون بطري گذاشتيد چون هوا داخل بطري نمي شود، مايعات وارد بطري نمي شود. براي اين کار از دو راه مي توانيد کمک بگيريد:
1-قيف را کمي بالاتر از بطري بگيريد، تا جريان هوا وجود داشته باشد مايعات براحتي وارد بطري مي شوند.
2-يک ميخ مناسب بين قيف و بطري قرار دهيد با اينکار به سهولت مايعات وارد بطري مي شوند.

خارج کردن چوب پنبه از داخل بطري:

نکته ي 24-مقداري آمونياک داخل بطري بريزيد و آن را در معرض هواي آزاد قرار دهيد. بعد از چند روز خواهيد ديد که چوب پنبه خرد شده و از بطري خارج مي شود.

جلوگيري از زنگ زدن ابزار فلزي:

نکته ي 25-همانطور که مي دانيد در هر خانه اي يک جعبه مخصوص ابزار وجود دارد که اين جعبه بر اثر رطوبت هوا باعث زنگ زدگي ابزار مي شود براي اينکه مانع زنگ زدگي ابزار شويد کافي است داخل جعبه ابزار يک تکه زغال، گچ و يا نفتالين قرار دهيد. با اينکار اين اجسام رطوبت را بخود مي گيرند.

يک نکته در مورد پيچ هرز:

نکته ي 26-اگر پيچ شما هرز شده است از دو روش براي سفت کردن آن کمک بگيريد:
روش اول:پيچ را داخل سوراخ کرده و يک چوب کبريت در کنار پيچ، داخل سوراخ کرده و آنرا بشکنيد و حالا پيچ را کاملاً سفت کنيد.
روش دوم:مي توانيد از سيم ظرفشويي کمک بگيريد، کمي سيم ظرفشويي به دور پيچ بپيچانيد و حالا پيچ را داخل سوراخ کرده و آنرا محکم کنيد، ديگر پيچ شما هرز نمي شود.

يک نکته در مورد باز و بسته شدن پيچها:

نکته ي 27-براي اينکه به راحتي هر پيچي را باز و بسته کنيد و يا اينکه دسته ي زودپز را ببنديد و براي اينکه بدانيد از کدام طرف بسته يا باز مي شود از عقربه ي ساعت کمک بگيريد. هر پيچي به طرفي بسته مي شود که مطابق حرکت عقربه ي ساعت باشد اگر به عکس حرکت عقربه ي ساعت باشد
آن پيچ باز مي شود.

باز کردن پيچ يا مهره هاي زنگ زده:

نکته ي 28-اگر به علت زنگ زدگي پيچ يا مهره ي مورد نظر شما باز نمي شود، مؤثرترين روش اين است که به وسيله ي يک سرنگ و يا قطره چکان، چند قطره روغن ترمز روي پيچ يا مهره بچکانيد پس از چند لحظه براحتي باز خواهد شد.

اگر کليد شما زنگ زد چه بايد کرد:

نکته ي 29-کليد را چند ساعت در محلول نفت و روغن به نسبت 1 به 2 قرار دهيد سپس کليد را بيرون آورده و خشک کنيد و با کاغذ سنباده پاک نماييد.

راه جلوگيري مانع از وارد شدن آب به داخل کابينت:

نکته ي 30-اگر مي بينيد که بين سنگ کابينت شما و صفحه ي ظرفشويي به اندازه ي حتي چند ميليمتر فاصله است و از آب چکان بالايي آب روي سنگها مي ريزد از همين درز کوچک آب به داخل کابينت شما مي رود و باعث زنگ زدگي کابينت مي شود، مي توانيد از اين راه استفاده کنيد: براي اينکار از پلاستيکهاي مخصوص کابينت استفاده کنيد با اين تفاوت که چند سانتي متر بلندتر بگيريد تا به اندازه ي 3 -2 سانتيمتر داخل ظرفشويي قرار بگيرد با اين روش آب روي سطح کابينت به طرف ظرفشويي سرازير شده و به داخل کابينت نفوذ نمي کند.

پنجره هائي که راحت باز نمي شوند:

نکته ي 31-اگر پنجره ي شما سفت شد و براحتي نمي توانيد آنرا باز کنيد هيچگاه چکش بطور مستقيم به پنجره نزنيد، بلکه ابتدا يک تکه تخته روي پنجره قرار داده و حالا چکش را روي تخته بزنيد، با اينکار هم به پنجره ي شما آسيبي نمي رسد و هم اينکه رنگ پنجره از بين نمي رود و در براحتي باز مي شود.

براي جلوگيري از پاک شدن نوشته هاي بر چسب روي شيشه:

نکته ي 32-بر روي نوشته هاي برچسب لاک کمرنگ بکشيد. چون لاک در آب غير محلول است و بخاطر همين در آب حل نمي شود و نوشته ها پاک نمي شود.

بر طرف کردن ترکهاي سقف و ديوار:

نکته ي 33-اگر ديوار خانه شما ترک خورده مي توانيد، براي از بين بردن ترک ديوار و يا سقف از روش زير کمک بگيريد. مقداري چسب مايع برداشته و با جوش شيرين مخلوط کنيد، تا بصورت يک خمير در آيد سپس اين خمير را با انگشت لاي درز ديوار و يا سقف بکشيد. اگر ديوار شما رنگ آميزي شده است مقداري از رنگ خوراکي مطابق با رنگ اتاق با آن مخلوط کرده و بر روي ترکها بماليد، با اين کار از هزينه ي زياد هم جلوگيري خواهيد کرد.

جاي تابلو روي ديوار:

نکته ي 34-همانطور که مي دانيد وقتي تابلويي بر روي ديوار نصب مي کنيد، بعد از مدتي جاي تابلو بر روي ديوار باقي مي ماند. به دليل اينکه تابلو به ديوار چسبيده است و مانع ورود گرد و غبار مي شود. در نتيجه قسمت زير تابلو تميزتر باقي مي ماند و ديوار به اصطلاح دورنگ مي شود. براي رفع اين مشکل مي توانيد چهار طرف تابلو چوب پنبه به طور مساوي بچسبانيد تا جريان هوا پشت تابلو وجود داشته باشد مشکل شما حل خواهد شد.

زدن ميخ به ديوارهايي که کاغذ ديواري دارند:

نکته ي 35-اگر خواستيد ميخ به هر منظور به ديوار بکوبيد به اين صورت عمل کنيد که بانوک تيغ يا هر وسيله ي نوک تيز ديگري يک سه گوش ببريد، بطوري که رأس آن به طرف پايين باشد، به اين شکل(مثلث برگردان) سپس مثلث را به سمت بالا تا زده و در آن قسمت ميخ بکوبيد. و اگر زماني خواستيد ميخ را از ديوار در آوريد سه گوش را در جاي خود برگردانيد.

کاغذ ديواري غيرقابل شستشو:

نکته ي 36-در نظر داشته باشيد که از اين نوع کاغذها براي آشپزخانه هرگز استفاده نکنيد. اگر اين نوع کاغذ ديواريها کثيف شد با يک حوله خشک، گردگيري کنيد و اگر به دليلي، کمي چرب شده بود از يک حوله ي مرطوب آغشته به مايع ظرفشويي استفاده کنيد و بعد از پاک کردن محل مورد نظر به سرعت با حوله ي خشک آن قسمت را خشک کنيد، مواظب باشيد هرگز خيس نشود و در ضمن از مواد قليايي و اسيدي حتي اگر رقيق هم باشند استفاده نکنيد.

کاغذ ديواري قابل شستشو:

نکته ي 37-براي شستن اين نوع کاغذها از آب، استفاده نکنيد. بلکه حوله اي را خيس کرده آب آن را گرفته و همراه با کمي مايع ظرفشويي ديوارها را تميز کرده و سپس با حوله ي خشک آن را خشک کنيد.

جلوگيري از ترکيدن حوض:

نکته ي 38-در زمستان حوض را پر از آب کنيد، سپس يک دسته شاخه ي درخت را که بسته ايد، داخل آب حوض بيندازيد با اينکار حوض شما هرگز نمي ترکد.

اگر لولاي در صدا مي دهد

نکته ي 39-مغز مدادهاي غير قابل استفاده مي تواند، در رفع مشکل شما مؤثر باشد. به اين صورت که اگر لوله ها صداي ناهنجاري ايجاد کرد مي توانيد، مغز مداد را نرم کنيد و آن را با چند قطره روغن زيتون مخلوط کنيد. اين مخلوط را به لوله ها بزنيد تا از سرو صداي آنها آسوده شويد.

جلوگيري از صداي نابهنجار در:

نکته ي 40-اگر درهاي فلزي و يا آلومينيومي شما صداهاي آزار دهنده مي دهند مي توانيد براي از بين بردن صداي آن از روغن چرخ استفاده کنيد، به اينصورت که به لولاهاي در، کمي روغن چرخ بزنيد متوجه مي شويد که ديگر صدا نمي دهد.

استفاده از سشوار براي روشن کردن اتومبيل:

نکته ي 41-اگر در زمستان اتومبيل شما به دليل سرما روشن نمي شود سشوار را بر روي کاربراتور ماشين بگيريد، بعد از چند دقيقه ماشين
به راحتي روشن مي شود.

استفاده از آيينه براي ديدن اجسامي که بالا هستند:

نکته ي 42-اگر احتياج به شيء يا مواد غذايي داريد که درون قفسه هاي بالايي قرار دارند يک آيينه بصورت مايل در دست بگيريد و در قفسه هاي بالايي حرکت دهيد از درون آيينه مي توانيد اجسام درون قفسه را مشاهده کنيد، که آيا شيء يا مواد غذايي که مي خواهيد درون قفسه است يا نه؟ حالا از نردبان يا وسيله ي ديگر براي برداشتن آنها استفاده کنيد.

باز کردن قفل يخ زده در زمستان:

نکته ي 43-اگر قفل اتومبيل شما در زمستان يخ زد زياد به آن کلنجار نرويد، بلکه سوئيچ را با روشن کردن فندک کمي گرم کنيد. سپس اقدام به باز کردن قفل اتومبيلتان کنيد. سپس اقدام به باز کردن قفل اتومبيلتان کنيد، خواهيد ديد که قفل به راحتي باز خواهد شد.

صافکاري سريع اتومبيل:

نکته ي 44-اگر بدنه ي اتومبيل شما خراش برداشته و مي خواهيد بطور موقت آنرا از نظر پنهان کنيد، بر روي خراش، مداد شمعي همرنگ اتومبيل بکشيد. خراشها از نظر مخفي مي شوند.

استفاده از شير براي خاموش کردن آتش:

نکته ي 45-شير، آتش ناشي از نفت را خاموش مي کند. پس اگر خداي ناکرده چنين اتفاقي براي شما افتاد، مي توانيد بجاي آب از شير استفاده کنيد، شير فوراً آتش را خاموش مي کند.

آب مخصوص اتو بخار:

نکته ي 46-براي آب اتو بخار از برفک آب شده يخچال و يا آب مقطر استفاده کنيد. اگر مدتي آب معمولي داخل اتو ريختيد قبل از اينکه سوراخهاي اتو بطور کامل مسدود شود. داخل اتو بجاي آب، سرکه بريزيد و اتو را مدت نيم ساعت با بالا ترين درجه ي گرما نگهداريد. سپس سرکه را خالي کنيد اگر 3 - 2 بار اينکار را انجام دهيد، آهنک و ساير مواد معدني چسبيده به سوراخهاي کف اتو، تا حد زيادي باز خواهد شد.

يک نکته در مورد عکس چسبيده به قاب:

نکته ي 47-اگر به هر دليل قاب عکس شما خيس شد و عکس به شيشه قاب چسبيد، همانطور که مي دانيد، اگر بخواهيد عکس را از قاب جدا کنيد باعث پارگي عکس مي شود براي رفع اين مشکل به اين صورت عمل کنيد، که يک تشت را پر از آب سرد کنيد. سپس قاب را درون آب قرار دهيد. به همين صورت بگذاريد تا چند ساعت و شايد 1 روز بماند. عکس خودش از قاب جدا مي شود. بدون اينکه کوچکترين صدمه اي به عکس وارد شود.

از بين بردن بر چسب از روي بدن

نکته ي 48-براي از بين بردن بر چسب از روي بدن مي توانيد از کمي ستون کمک بگيريد، با اينکار براحتي بر چسب از روي بدن شما جدا خواهد شد.

درست کردن صابون مسافرتي:

نکته ي 49-اضافه هاي صابون بدن، دستشويي و حمام را دور نريزيد و همه را جمع کنيد. کتري را روي شعله گاز قرار داده و صابونها را
درون ظرف کوچکي از جنس روي ريخته و روي بخار آب قرار دهيد. تا کم کم صابونها نرم شوند. سپس با دست به آن شکل بدهيد به هر شکل هندسي که دوست داريد. سپس در سايه قرار داده تا خشک شود. از اين صابون مي توانيد براي مسافرت استفاده کنيد.

برطرف کردن پرزهاي اضافي بر روي لباس:

نکته ي 50-بخاطر پرزهاي روي لباستان نگران نباشيد، از تيغ هاي ريش تراش که قبلاً استفاده شده و مي خواهيد دور بريزيد استفاده کنيد مي توانيد با کشيدن ريش تراش به طور آهسته بر روي لباس پرزهاي اضافي را از بين ببريد. در ضمن در نظر داشته باشيد، اگر لباسها را مرتب اتو کنيد هرگز پرز نمي گيرند.

پتوهاي اضافي:

نکته ي 51-اگر شما چند پتوي اضافي داريد، در ضمن جايي براي نگهداري از آن نداريد. مي توانيد پتوها را زير تشک تخت خوابتان پهن کنيد. با اين روش هم جلوي ديد نمي باشد و در ضمن نگران جا هم براي آنها نيستيد.

يک نکته براي مهر نماز:

نکته ي 52-براي اينکه مهر شما زياد سياه نشود سعي کنيد پيشاني شما خيس نباشد، با پيشاني خشک، مهر شما کمتر سياه مي شود. در صورت سياه شدن مهر نماز مهرتان را بر روي بخاري قرار دهيد بعد از چند ساعت مهر شما کاملاً سفيد مي شود.

در آوردن انگشتر تنگ از داخل انگشت:

نکته ي 53-يک نوار باريک پارچه اي را به دور انگشت خود بپيچيد بطوري که پيچيدن آن از نوک انگشتتان شروع شود وقتي به انگشتر رسيديد با کارد آن را از زير انگشتر رد کنيد و به پيچيدن ادامه دهيد و حالا روي نوار را صابون خشک بکشيد و انگشتر را از دستتان خارج کنيد.

استفاده از سفيده تخم مرغ به جاي چسب:

نکته ي 54-اگر احتياج به چسب مايع داشتيد و چسب در دسترس نداشتيد، که سفيده ي تخم مرغ را آنقدر بزنيد که سفت شود بطوري که اگر ظرف را برگردانديد، سفيده از ظرف نريزد اين سفيده را مي توانيد به عنوان چسب استفاده کنيد.

راهي براي امتحان کردن چرم خوب:

نکته ي 55-يک تکه نوار چسب را روي قسمتي از کفش يا کيف يا لباس چرمي که ديده نمي شود بچسبانيد و با انگشت کمي روي آن بکشيد. تا خوب بچسبد چند ثانيه صبر کنيد و بعد به آرامي نوار چسب را از سطح چرم جدا کنيد، اگر نوار چسب رنگي شده است چرم مورد نظر چرم خوبي نيست.

جلوگيري از سر خوردن کفش:

نکته ي 56-اگر کف کفش شما صاف شده است و باعث سرخوردن شما مي شود مي توانيد کف آن را سنباده بکشيد. تا خط بيفتد و باعث شود سر نخوريد راه ديگر اين است که يک صفحه لاستيکي به صخامت 3 - 2 ميليمتر ببريد از اين صفحه دو يا سه عدد قطعه کوچک تهيه کنيد و کف کفش بچسبانيد، اثر بسيار زيادي براي رفع سر خوردن کفشها دارد البته اگر از 3 - 2
عدد بيشتر باشد نتيجه ي عکس دارد.

رفع تنگي کفش:

نکته ي 57-اگر کفشتان تنگ است زياد از آن استفاده نکنيد و براي گشاد شدن کفش از اين روش استفاده کنيد: يک عدد سيب زميني خام را کاملاً بشوئيد، البته با پوست، سپس آن را تکه تکه کنيد و داخل کفش را از سيب زميني ها پر کنيد، سپس کفش را داخل کيسه پلاستيکي قرار داده و در آن را محکم ببنديد. پس از يک شب مي توانيد سيب زميني ها را از کفشتان خارج کنيد مي بينيد کفشتان گشاده شده در حاليکه به کفشهاي شما هم هيچ آسيبي نرسيده است.

براق کردن کيف و کفش و دستکش چرمي:

نکته ي 58-براي براق کردن وسائل چرمي، مثل کيف و کفش و دستکش مي توانيد روي آن را پوست پرتغال بماليد و بعد با يک پارچه ي نرم آن را خشک کنيد.

گرفتن رطوبت کفش توسط روزنامه:

نکته ي 59-اگر روزنامه مچاله شده را داخل کفشي که مرطوب شده است قرار دهيم، رطوبت آنرا گرفته و مانع تغيير شکل آن مي گردد.

تعليمات ديني از امام رضا (عليه السلام)

چند موري از تعليمات امام رضا (عليه السلام)
1-هنگام غذا خوردن بايد ابتدا غذاهاي سبک و رقيق بخوريد، آنگاه غذاي سنگين.
2-در فصل بهار گوشت هاي لطيف و تخم مرغ نيم پخته بخوريد و از خوردن پياز و ترشي پرهيز کنيد. در آخر بهار چيزهاي شورو گوشت گاو و شير نخوريد.
3-در ماه اول تابستان سبزيهاي سرد مثل کاسني، خرفه، شير خشت،ميوه هاي تر، گوشت گوسفند دو ساله و گوشت مرغ، دراج، ماهي تازه ي بي نمک و شير بخوريد و از بوييدن مشک خودداري کنيد. (سبب درد چشم و زکام مي شود) ميوه هاي تر رفع يبوست و ترشي رفع صفرا مي کند. ماهي تازه ي بي نمک نسبت به ساير گوشتها سرد و رفع گرمي هوا است و شير و ماست هم حرارت را تعديل مي کند.
4-در ماه دوم تابستان هر بامداد ناشتا آب سرد بنوشيد و از دويدن و ورزش و ارتکاب عمليات دشوار خودداري کنيد.
5-در ماه اول پاييز خيار و خربزه بخوريد و در ماه آخر پاييز از خوردن کرفس، نعناع، تره و تره تيزک خودداري کنيد.
6-در ماه دوم زمستان بامدادان ناشتا آب گرم بنوشيد و کرفس و تيزک و تره بخوريد، هر بامداد استحمام کنيد و بر خود عطر بماليد و سر نتراشيد و ماهي تازه و شير بخوريد و ورزش بسيار بکنيد.
7-توقف زياد در مستراح سبب مرض داء الفيل (ورم پا از زانو به پايين) مي شود.
8-شبها زود نخوابيد بلکه تا دو ساعت پس از صرف شام بيدار باشيد.
9-دندانها را زياد مسواک نماييد تا لثه چرک نگيرد و سست نگردد. براي سفيدي دندان کف دريا و نمک ترکي را متساوي الوزن بگيريد و بکوبيد و هر روز به دندان بماليد.
10-انار ترش و شيرين سبب تقويت خون و بدن است.
11-تخم مرغ را با ماهي نخوريد زيرا توليد نقرس، فلج، بواسير و درد دندان مي کند.
12-خوردن تخم مرغ زياد باعث توليد باد در معده مي شود.
13-با معده ي پر به حمام نرويد زيرا به مرض قلبي مبتلا مي شويد.
14-پس از خوردن ماهي با آب سرد شستشو نکنيد، زيرا مفلوج مي شويد.
15-گوشت نيم پخته نخوريد زيرا کرم در معده توليد مي شود.
16-آب سرد پس از غذاي گرم نخوريد زيرا سبب ضعف دندان مي شود.
17-با آبي که در آفتاب گرم شده باشد خود را مشوئيد زيرا مبتلا به مرض مي شويد.
18-بول را نگاه نداريد تا مبتلا به سنگ مثابه نشويد.
19-روي غذا آب ننوشيد زيرا علاوه بر فساده معده، رگها، مواد غذايي را نمي توانند از معده بگيرند و غذا و معده هر دو خام مي شوند.
20-عسل را با زنجبيل پرورده بخوريد تا باعث تقويت حافظه شود.
21-ريشه ي هليله را با نبات بخوريد براي تقويت عقل خوب است.
22-مداومت در خوردن عسل هر بامداد در زمستان از ابتلاء به زکام ممانعت مي کند.
23-گل نرگس ببوئيد تا مبتلا به زکام نشويد.
24-مداومت در خوردن يک عدد خيار در ايام گرم تابستان مانع زکام است.
25-در تابستان در آفتاب ننشينيد زيرا مبتلا به زکام خواهيد شد.
26-مبتلايان به سردرد و ذات الجنب در تابستان ماهي تازه بخورند بسيار مفيد است.
27-مداومت برخوردن سير هفته اي يک بار، مانع از آسيب رساندن بادها به بدن مي شود.
28-يکي از طرق مهم جلوگيري از صفرا، خوردن چيزهاي سرد است.
منبع: کتاب اسرار خانه داري


نسخه چاپی