وقتی در حین راننگی تلفن همراه زنگ میزند
وقتی در حین راننگی تلفن همراه زنگ میزند
وقتی در حین راننگی تلفن همراه زنگ میزند

تهیه و ترجمه : ساحره چمنی




بروز و افزایش تصادفات ناشی از استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی امرزوه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و علاوه بر مسوولان راهنمایی و رانندگی ، بسیاری از والدین نیز به دلیل کاربرد بالای موبایل در بین جوانان نگران فرزندان خود هستند.
به گزارش گروه اخبار خارجی "موبنا" ، قانون عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی اجرا می شود و جریمه های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شده است و تحقیقات نشان می دهد که خطرات مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی از صحبت مستقیم و چهره به چهره راننده با مسافر یا سرنشین خودرو بیشتر است.
رانندگانی که با تلفن همراه مکالمه می کنند کنترل خود را از دست می دهند و نمی توانند به موقع با دقت در پیچ های خطرناک را پشت سر بگذارند و یا خروجی ها را گم می کنند و حتی استفاده از هندزفری نیز در این مساله تاثیری ندارد.
کاربران استرالیایی در جدیدترین تحقیقات با اعلام این که تلفن همراه برای آنها حرف اول را می زند، گفتند هرگز نمی توانند تلفن همراه را به فراموشی بسپارند و گوشی را به هر چیزی ترجیح می دهند.

موبایل چهارمین عامل مرگ و میر در فرانسه

براسا س آماری که به تازگی در باره سوانح رانندگی در فرانسه ارایه شد، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی چهارمین عامل مرگ و میر در این کشور شناخته شده است.
دولت فرانسه بر اساس آماری که به تازگی درباره افرادی که از تلفن همراه درحین رانندگی استفاده می کنند، تهیه و اعلام کرد که 41 درصد کاربران فرانسوی هنگام رانندگی از این دستگاه ها استفاده می کنند.
بر اساس این تحقیقات، 72 درصد از کسانی که در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند، برای خود یا دیگر رانندگان احساس خطر نمی کنند و همین امر موجب افزایش حوادث و تصادفات می شود.
کارشناسان معتقدند که اگر رانندگان استفاده از تلفن همراه را در موقع رانندگی ترک کنند ، هفت درصد تصادفات ترافیکی و حمل و نقل کاهش می یابد.
"ماری پییر برایاس"، یکی از محققان فرانسوی می گوید، این تحقیقات نشان داده که حتی هنگامی که رانندگان از هندزفری استفاده می کنند زمان عکس العمل آنها در مقایسه با کسانی که از تلفن در حین رانندگی استفاده نمی کنند، کمتر است.
آمار نشان می دهد که استفاده از مشروبات الکلی و تلفن همراه در حین رانندگی بالاترین رقم تخلفات را در تعطیلات کریسمس به خود اختصاص داده اند و در طول تعطیلات کریسمس صدها مورد تخلف در زمینه استفاده از تلفن همراه و مشروبات الکلی هنگام رانندگی در آمریکا دیده شد در حالی که استفاده از مشروبات الکلی و موبایل براساس قانون این کشور جرم محسوب می شود.
این تخلف در بریتانیا نیز طی تعطیلات کریسمس بی سابقه بوده و برخی رانندگان به خاطر این تخلفات از 20 ماه تا یک سال از رانندگی محروم شده و مجبور به پرداخت جریمه های 100 پوندی شدند.
کارشناسان معتقدند که اگر رانندگان استفاده از تلفن همراه را در موقع رانندگی ترک کنند ، هفت درصد تصادفات ترافیکی و حمل و نقل کاهش می یابد.

موبایل عامل شش در صد تصادفات در آمریکا

همچنین براساس تحقیقاتی که به تازگی در آمریکا صورت گرفت ، شش درصد کل تصادفات در این کشور ناشی از استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است و آمارها ی مراکز رسمی نشان می دهد که هر ساله در ایالات متحده آمریکا 636 هزار تصادف روی می دهد که در این تصادفات 330 هزار نفر مجروح می شوند و 2 هزار و 600 نفر جان خود را از دست می دهند.
انجمن ملی بهداشت در آمریکا با یک مصوبه قانونی استفاده از تلفن همراه را در حین رانندگی ممنوع کرده است و این انجمن همچنین تاکید دارد که استفاده از هندزفری نیز باید منع شود زیرا این دستگاه ها نیز مکالمه با گوشی را در حین رانندگی ایمن نمی کنند.
تحقیقات نشان داده که استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به شدت خطرناک است و رانندگان را چهار برابر بیشتر در معرض خطر تصادف قرار می دهد و لذا حداقل استفاده از هندزفری در هنگام استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ضروری است.
هنگامی که رانندگان با تلفن همراه مکالمه می کنند و حتی اگر از بلندگو یا هدست استفاده کنند، دچار حواس پرتی می شوند و این مساله می تواند جان رانندگان ، مسافران و شهروندان را در معرض خطر قرار دهد.
جدید ترین مطالعات که در این زمینه انجام شد، نشان می دهد که زمانی که راننده با تلفن همراه صحبت می کند بسیار بیشتر از زمانی که با مسافران صحبت می کند دچار حواس پرتی می شود.

رانندگان استرالیایی متخلف ترین افراد

گزارش های رسمی و تحقیقات جدید نشان می د هد، 60 درصد استرالیایی ها در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند و این کشور عنوان بیشتر ین تخلف را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
تحقیقات جدیدی که توسط شرکت مایکروسافت در مورد میزان تخلفات کاربران در استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در چندین کشور آسیایی و استرالیا انجام شده نشان می دهد که استرالیایی ها بیشترین تخلف را در زمینه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی مرتکب می شوند.
بر اساس این تحقیقات ، کاربران استرالیایی ترجیح می دهند عادات دیگری مانند خوردن قهوه، ورزش یا وقت گذرانی با دوستان خود را به خاطر تلفن همراه ترک کنند و در واقع می توان گفت بیشتر کاربران این کشور تلفن همراه را به هر چیزی ترجیح می دهند و اعتقاد دارند در جامعه پیشرفته امروز جدایی از تلفن همراه غیر ممکن است.
استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی برغم تشدید مجازات و خطرات ناشی از آن در استرالیا روبه افزایش گذاشته است.
برخی منابع رسمی پیشتر اعلام کردند که در غرب استرالیا تقریبا هر روز 43 راننده در حین رانندگی در حال مکالمه با تلفن همراه توسط پلیس توقیف می شوند و رانندگان مرد دو برابر بیش از رانندگان زن خلاف می کنند.
پلیس استرالیا می گوید که رانندگان قانون شکن که از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده می کنند، زندگی خود و دیگران را به خطر می اندازند و برخی معتقدند که افزایش تخلف رانندگان نتیجه سخت گیری پلیس بوده است و باید در این زمینه تدابیر دیگری اندیشید.
ااز سوی دیگر پلیس امیدوار است که با افزیش جریمه برای رانندگان متخلف بتواند این مشکل را کاهش داده و از عواقب آن جلوگیری کنند.

راهکارها برای برون رفت از این معضل

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی اعلام کرد ، بسیار ی از والدین دوست دارند فرزندانشان تلفن همراهی داشته باشند که هنگام رانندگی نتوانند از آن استفاده کنند و بر این اساس مخترعان می گویند که آنها در حال ارایه روشی هستند که این امر را امکان پذیر کند.
بر این اساس شرکت wqn که دفتر مرکزی آن در دالاس آمریکا واقع است اقدام به ارایه محصول نرم افزاری کرد که به مدت یک ماه با قیمت 10 دلار عرضه شد و از این امکان برخوردار است که دستگاه های تلفن همراه را در حین رانندگی از کار می اندازد.
این محصول از فناوری gps استفاده می کند که می تواند تشخیص دهد شخص در حال رانندگی با چه سرعتی می راند؛ اما این دستگاه نمی تواند تشخیص دهد که فرد مورد نظر در حال رانندگی است یا خیر و بنابراین در مواقع غیر ضروری تلفن همراه را قفل می کند.
wqn که محصول نرم افزاری امنیتی خود را تحت نام websafety به فروش رساند، می گوید که در اولین ماه ارایه این سرویس با 50 کاربر قرارداد منعقد کرده است.
aegis mobility ، شرکت نرم افزاری کانادایی نیز در حال برنامه ریزی برای تولید سیستم موقعیت یاب جهانی مشابهی بر اساس محصولی که با نام driveassistt شناخته می شود، است .
دیوید تیتر ، مدیر شرکت aegis در حال مذاکره با اپراتورهای بزرگ تلفن های بی سیم در آمریکا است که این نرم افزار را پشتیبانی کرده و آن را با قیمت احتمالی 10 تا 20 دلار به خانواده ها عرضه می کند.
سیستم driveassistt گوشی موبایل را برای راننده ای که به سرعت در حال رانندگی است از کار می اندازد و پیامی مبنی بر این که شخص مورد نظر مشغول رانندگی است و آماده پاسخگویی نیست برای فرد تماس گیرنده یا فرستنده پیامک ارسال می کند.
اما این سیستم ایرادهایی نیز دارد که نمی تواند تشخیص دهد که آیا فردی که در اتومبیل در حال ارسال پیام یا مکالمه است خود راننده است یا مسافر و سرنشین آن اتومبیل ، که به این ترتیب احتمالا خیلی کاربرد نخواهد داشت.
پری آفتاب مدیر اجرایی سازمان wiredsafety که ایرانی الاصل می باشد، به خانواده ها در باره امنیت و فناوری هشدار داده و می گوید که والدین نگران، فراتر از و زودتر از شرکت ها روش هایی برای توقف استفاده فرزنداشان از مکالمه و ارسال پیامک خواهند یافت.
وی معتقد است ، پدر و مادرها اطمینان خاطر بیشتری خواهند داشت اگر تلفن همراه فرزندشان را از آنها دور کنند هنگامی که می دانند آنها از این دستگاه ها استفاده نامناسبی می کنند.
ارایه دهندگان این فناوری ها در حال بحث روی این قضیه هستند که رانندگان در حال مکالمه و گپ زدن یا ارسال پیام روی دستگاه تلفن همراه حتی اگر گوشی در دستشان نیست ، خطرناک است.
برخی مراکز امنیتی آمریکا اعلام کردند ، طی این ماه باید قانون کلی منع استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به دلیل خطر بالایی که دارد تصویب شود و بر اساس این قانون استفاده از موبایل حتی با هندز فری ممنوع می شود.
موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه ها دستکم در 18 ایالت آمریکا استفاده از تلفن همراه اعم از مکالمه یا پیامک را برای همه رانندگان محدود کرد.
یکی از بدترین تصادفات رانندگی در سال گذشته در آمریکا رخ داد، که راننده 17 ساله ای در حال ارسال پیام کوتاه با یک تریلی 18 چرخ تصادف کرد که در جریان آن پنج نوجوان کشته شدند.
با این حال شرکت wqn در حال ارایه سرویس هایی است که تلفن های همراه را هر چه بیشتر داخل اتومبیل از کار بیندازد واین سرویس می تواند جا و مکان اشخاص را بررسی کند و به والدین به وسیله پیام کوتاه هنگامی که از محدوده ای خارج شده و به خانه بر می گردند ، هشدار دهد.
این سرویس همچنین می تواند تلفن همراه را در مدارس خاموش کرده و مانع چت کردن نوجوانان هنگامی که سر امتحان هستند ، شود.
مخترعان سیستم نرم افزاری gps اعلام کرده اند که سیستم آنها برای از کار انداختن تلفن همراه کامل نیست و کار پیشرفت و بهبود آن سخت است و بخش سخت افزاری این سیستم نیز با اشکالات و کاستی هایی روبه رو است.
دو مخترع از دانشگاه utah نمونه اولیه یک دستگاه کوچک امنیتی ارایه دادند که ارتباط با تلفن همراه را روی سیگنال های بی سیم بلوتوث ارایه می دهد.
منبع: www.mobna.com


نسخه چاپی