بازیهای ‌رایانه‌ای و عملیات روانی2
بازیهای ‌رایانه‌ای و عملیات روانی
بازیهای ‌رایانه‌ای و عملیات روانی2

نويسنده: مهدی حق وردی طاقانکی

محورهای بازی‌های رایانه‌ای
الف: بازی‌های رایانه‌ای با محوریت جنگ جهانی دوم
در مورد مبارزه با نازی‌ها و جنگ جهانی دوم بازی‌های زیادی ساخته شده و همچنان ساخت بازی‌های جدید در زمینه جنگ جهانی دوم ادامه دارد.
بازی رایانه‌ای mohaa:break through
در این بازی که یازده مرحله دارد شما در نقش جان بیکر یک گروهبان آمریکایی در درگیری‌ها شرکت می‌کنید در مسیر Kasseine در شمال آفریقا، در راه تصرف messian در سیسیل و در آخر ارتش آلمان را در جنگ تاریخی mont battali در قلب ایتالیا شکست می‌دهید.
بازی رایانه‌ای medal of honor: allied assault
در این بازی که در اوایل سال 2002 به بازار ارائه شد شما در نقش ستوان (مایک پاول) یکی از نیروهای گردان اول تفتگداران ویژه ارتش متفقین هستید. عملیات شما در الجزایر شمال آفریقا شروع می‌شود و سپس ماموریت‌های خود را در نروژ، ساحل نرماندی، منطقه بریتان، فرانسه و جنگل‌های زیگفرید آلمان ادامه می‌دهید.
بازی‌های رایانه‌ای mohaa:spearhead
در نسخه دوم mohaa با عنوان (spearhead) (خط مقدم) شما در نقش جک بارنز از نیروی هوابرد بازی می‌کنید و مناطق عملیاتی نرماندی و برلین جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کنید.
بازی رایانه‌ای call of duty
در این بازی، نخست آموزش‌های لازم را می‌بینید سپس به منطقه اعزام می‌شوید و در قالب نیروهای آمریکایی، انگلیسی یا روسی به مقابله با نیروهای آلمانی می‌پردازید و در نهایت با ورود به برلین و کشتن آخرین سرباز آلمانی پرچم آزادی را بر روی ساختمان‌های این کشور به اهتزاز در می‌آورید.
بازی رایانه‌ای battle field 1942
در این بازی شما در نقش نیروهای متفقین به مبارزه با آلمانی‌ها می‌روید و یا در بازی (بازگشت به قلعه ولفن اشتاین) شما به مبارزه با نازی‌ها می‌پردازید.
ب: کشورهای کمونیستی
بازی رایانه‌ای chost recon
در بخش دوم این بازی، از سری بازی‌های Tom Clancy، یک ژنرال کره شمالی محموله‌های بشر دوستانه سازمان ملل را که شامل آب و غذا است به نفع نظامیان خود ضبط می‌کند و با در درست گرفتن کنترل کره شمالی به سوی چین یورش می‌برد. شما در نقش کماندوهای ویژه امریکایی که به کمک نیروهای چین شتافته‌اند، ظاهر می‌شوید. هر چند که در واکنش به ساخت این بازی یک مقام نظامی کره شمالی در روزنامه کره‌ای تانگیل گفت: «فعلا این فقط رای آنها در یک بازی است، اما جنگ ما با آنها قطعا یک بازی نخواهد بود، آنها شکست سخت و مرگ بدی را در هنگام جنگ با ما تجربه خواهند کرد.»
ج: کشورها و گروه‌های اسلامی
همان‌گونه که بیان شد در بازی‌های رایانه‌ای جدید، شما به مبارزه با کشورها و گروه‌های اسلامی می‌روید. ویژگی مشترک این بازی‌ها استفاده از نمادها و سمبل‌های اسلامی است. نمایش مکان‌های منقش به تصاویر اسلامی، استفاده از رنگ سبز برای نمایش تروریست‌ها، استفاده از مکان‌های مذهبی مسلمانان مانند مسجد که از محل‌های تجمع تروریست‌ها معرفی می‌شود و عمدتاً تک تیراندازها بالای مناره‌های مساجد موضع گرفته‌اند و به سوی شما تیراندازی می‌کنند. استفاده از صدای عربی و فارسی برای بیان زبان تروریست‌ها، استفاده از صدای پس زمینه مانند صدای صلوات و پخش آیات قرآن و ... . در بازی رایانه‌ای delta force: black hawk down: team sabre برای مبارزه با تروریست‌ها به کشورهای مختلف سر می‌زنید.
در یکی از مراحل این بازی که در سال 2005 میلادی اتفاق می‌افتد، شما برای مبارزه با تروریست‌ها به ایران حمله می‌کنید. این بخش از بازی سه مرحله دارد: در یک مرحله به جزیره خارک حمله می‌کنید و در مرحله دیگر به یک پایانه نفتی در خلیج فارس که نیروهای نظامی از آنجا محافظت می‌کنند حمله می‌کنید. در این مرحله علاوه برگشتن نیروهای نظامی کلاسیک با نیروهای لباس شخصی مواجه می‌شوید که در کنار نیروهای کلاسیک‌اند (که به نظر می‌رسد بیانگر نیروهای بسیج مردمی ایران است)...
حال به بررسی بازی های رایانه ای در رابطه با کشورهای اسلامی اشاره می شود:
بازی رایانه‌ای جنگ ژنرال‌ها
در بازی جنگ ژنرال‌ها شما در نقش سربازان امریکایی ماموریت مبارزه با تروریست‌ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظور مبارزه با بعثیان، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می‌روید. در عراق و افغانستان تروریست‌ها با رنگ سبز نمایش داده می‌شوند ماشین سبز، کلاه نظامی سبز، پرچم‌های سبز رنگ و حتی کلاهک موشک‌ها با رنگ سبز نمایش داده می‌شوند. هر چند که بسیاری از شرکت‌های ساخت بازی‌های رایانه‌ای در بازی‌هایشان به صورت موردی از این چنین بازی‌هایی استفاده می‌کنند ولی به نظر می‌رسد چند شرکت مانند شرکت کوما- ریالتی گیمز و شرکت کانفلیکت با این هدف که تجاوزات نظامی امریکا را در اقصی نقاط جهان توجیه کنند، تاسیس شده‌اند.
بازی رایانه‌ای سام ماجراجو در پرسپولیس
در این بازی، اوایل قرن 22، زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانی قرار می‌گیرد و نوع بشر در معرض نابودی کامل است. شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بی‌درنگ برای تغییر گذشته با استفاده از یک دستگاه قدیمی به نام دروازه زمان به گذشته برمی‌گردید تا نسل بشر را از خطر نابودی حفظ کنید.
شیاطینی که به اهریمنی جهانی کمک می‌کنند عبارت‌اند از کامیکاز بی‌سر و عقرب بالغ، زامبال و غول لاوا که هر کدام از این شیاطین اسلحه‌ای دارند که با آن به شما ضربه می‌زنند.
عقرب بالغ یکی از ایادی شیطان است. او جنگجویی مذهبی است که از نژاد اولیه بندپایان به وجود آمده است. آنها به خاطر عقاید مذهبیشان بسیار متخاصم‌اند. یکی دیگر از این شیاطین، کامیکاز بی‌سر است او یک سرباز سیرین است که اهریمن جهانی او را زنده کرده و کنترل زندگی آن را در دست دارد این موجود به شکل یک انسان فاقد سر است (بدون سر بودن او به معنای نداشتن عقل و شعور و منطق است) بنابراین او را برای عملیاتی مانند عملیات انتحاری، به خدمت گرفته است. کامیکاز بی‌سر دو بمب در دستان خود حمل می‌کند و هنگامی که به اندازه کافی به هدف نزدیک شد آن را فعال می‌کند هر چقدر به شما نزدیک‌تر باشد خسارت بیشتری به شما وارد می‌کند هر چند که خود نیز پس از انجام این عمل نابود و متلاشی می‌شود. کامیکاز بی‌سر به صورت غیرمستقیم این عمل را که به عملیات شهادت‌طلبانه مسلمانان شباهت دارد عملی شیطانی تلقی کرده که فاقد هر گونه پشتوانه عقلانی است. برای مبارزه با شیاطین شما به محل‌هایی شبیه معابد و مساجد می‌روید اماکنی که پر از طرح‌ها و نقوش اسلامی است. در بسیاری از مراحل که دارای طرح‌های اسلامی است چنانچه روی این تصاویر بزرگ‌نمایی کنیم نام علی بر روی آنها نقش بسته است.
در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا! با اهریمن جهانی رو به رو شده و در نهایت او را شکست می‌دهید. حتی پایان بازی، بیشتر با نماد غربی مذهب یعنی کلیسا به پایان می‌رسد و این را به ذهن کاربر منتقل می‌کند که مسیحیت عامل آرامش، صلح و مودت و اسلام عامل خشونت و ... است و به نوعی کودک مسلمان را نسبت به دین اسلام بدگمان می‌نماید و در نهایت در ضمیر ناخودآگاه وی زمینه‌های انحراف و خروج از دین اسلام را فراهم می‌کند.
بازی رایانه‌ای IGI 2
در یکی از مراحل این بازی، شما در لیبی وارد عملیات می‌شوید صدای قرآن و صلوات به گوش می‌رسد نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد)(ص) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریست‌ها به صدای رادیو فارسی ایران گوش می‌‌دهند.
شرکت کوما- ریالتی گیمز
شرکت کوماوار ادعا می‌کند برای مشترکین خود این امکان را فراهم می‌آورد تا ماموریت‌هایی را که براساس حوادث بحرانی روز جهان است تجربه کنند. بازی‌های جدید این شرکت در خصوص مناطق مختلف جهان است مانند عراق، افغانستان، ویتنام و ایران و... . کیت هالپر، مدیر شرکت کوما ریالتی گیمز در گفت‌گویی با بخش فارسی بی. بی. سی. تاکید کرد: «ما تلاش می‌کنیم که در نقش یک رسانه تصویری همزمان با اخبار پیش برویم. وقتی مخاطب هر روزه اخباری را در تلویزیون یا روزنامه‌ها می‌بیند این یک فرصت استثنایی برای ما است که ما هم تعامل او را با یک بازی درباره همان موضوع جلب کنیم.»
بیشتر ماموریت‌های این سری از بازی‌ها در عراق و افغانستان می‌گذرند و نیروهای شرکت‌کننده در عملیات عبارت‌اند از: کلاه سبزها، نیروهای ویژه عملیات شبانه، نیروهای ویژه کماندویی رژیم صهیونیستی، هنگ هفتاد و پنجم رنجرها، نیروهای ویژه دلتا فورس، نیروهای دریایی امریکا، نیروهای واکنش سریع و کماندوهای چترباز بریتانیا.
کیت هالپر، مدیر عامل کوماوار می‌گوید: «برخی رسانه‌ها به تفاسیری از واقعیت می‌پردازند که درک آن برای عامه دوم مشکل است؛ اما بازی‌های ویدئویی ما واقعیت ملموس را یعنی آنچه در خیابان‌های بغداد می‌گذرد، بازسازی می‌کند.» شرکت کوما در بیانیه‌های مطبوعاتی که پیش از این منتشر کرده بود، هدف از انتشار این بازی‌های روی اینترنت را نمایش جانفشانی‌ها و موقعیت‌های خطیر سربازان امریکایی اعلام کرده بود.! کوما ریالتی گیمز از دو موسسه حامی سربازان جان باخته و معلول امریکا حمایت می‌کند. با این حال سخنگویان و مدیرعامل این شرکت موکدا هر گونه ارتباطی با دستگاه‌های دولتی امریکا را انکار می‌کنند! در عین حال کیت هالپر می‌گوید که ارتش امریکا از برخی محصولات این شرکت استفاده می‌کند. نشریه آلمانی اشپیگل آن لاین در گزارشی درباره این بازی ادعا می‌کند کارشناسان نظامی سابق ارتش امریکا به عنوان مشاور با این شرکت همکاری می‌کنند. این شرکت تاکنون بیش از70 بازی با موضوعات مختلف ساخته است. در ایران زمانی افکار عمومی و رسانه‌ها به ساخت بازی توسط این شرکت حساسیت نشان دادند که این شرکت بازی‌ای با عنوان حمله به ایران به بازار ارائه کرد.
در بازی رایانه‌ای حمله به ایران که پنجاه و هشتمین ماموریت بازی کوماوار است، سربازان امریکایی وظیفه دارند ضمن حمله به تاسیسات هسته‌ای نظنز، دانشمندان ایرانی را از بین ببرند و یک دانشمند زندانی را آزاد کنند. این بازی ساز ادعا کرده است: «از آنجا که در زمینه اهداف واقعی ایران از غنی سازی اورا نیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب‌ اتمی تردیدی وجود ندارد و از سوی دیگر حمله نظامی گسترده و اشغال ایران می‌تواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتی خاورمیانه از سوی ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامی کوچک به منظور نابودی پایگاه هسته‌ای و فناوری ایران، بیشتر می‌تواند مانع از دستیابی این کشور به بمب‌ اتمی شود.» کیت هالپر به سایت فارسی بی.بی.سی گفته است: «هنوز خیلی از امریکایی‌ها از برنامه‌ هسته‌ای ایران نگرانند. برای همین ما به بازآفرینی موقعیت‌ها دست می‌زنیم تا بحث‌های مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادی با ارسال‌ طومار اینترنتی به ما گفتند که این بازی را به دلایل سیاسی دوست ندارند، ولی ما یک موسسه سیاسی نیستیم. این بازی فرصتی ایجاد می‌کند که ما به برنامه اتمی ایران فکر کنیم.»
با این حال توجیه طراحان بازی در تولید این بازی استناد به این جمله از جرج‌بوش، رئیس جمهور امریکا است که: «در برابر تهدیدات هسته‌ای جمهوری اسلامی تمام گزینه‌ها قابل بررسی است.»
هر چند که قبل از این هم، این شرکت در مورد ایران یک بازی رایانه‌ای را (Iran Hostage Rescue) ارائه داده بود، در بازی Iran Hostage Rescue شما در نقش نیروهای ویژه‌ای هستید که وظیفه‌تان نجات گروگان‌های امریکایی است که در سفارت‌خانه امریکا در تهران زندانی‌اند. این بازی به مناسبت فرا رسیدن بیست وپنجمین سالگرد این حادثه به بازاز عرضه شده است. این شرکت اعلام کرده برای ساخت این بازی از اسناد رسمی و نیز فیلم ویدئویی مصاحبه با آنتونیومندز از مسئولان سابق سازمان سیا استفاده شده است. این شرکت با تحریف اتفاقی که منجربه شکست مفتضحانه امریکا در طبس شد، بازی را با پیروزی نیروی ویژه به اتمام می‌رساند.
البته نکات دیگری در بازی (Iran Hostage Rescue) به چشم می‌‌خورد که توجه به آنها ضروری به نظر می‌رسد؛ برای نمونه، در قسمت دوم بازی، وقتی شما وارد استادیوم می‌شوید تا با استفاده از هلی‌کوپتر از آنجا خارج شوید، اتوبوسی را می‌بینید که تصویر حضرت امام خمینی (ره) و یک بسیجی بر روی آن نقش بسته است و روی آن نوشته شده است: «پرورش جوانان خدا‌جوی بسیجی فتح الفتوح امام است.» و با فونت کم‌رنگ‌تر زیر آن به نظر می‌آید نوشته شده است: مقام معظم رهبری، البته نوشته این متن روی اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر هم‌خوانی ندارد. آیا این موضوع عمدی است یا یکی از اشتباهاتی است که به علت بی‌دقتی اتفاق افتاده مانند نوشته‌های روی کارتن‌های حاوی توپ‌های ورزشی در استادیوم.
کیت‌هالپر وعده می‌دهد که به زودی بازی‌های دیگری نیز درباره ایران از طریق این شرکت در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. البته در بازی‌های دیگر این شرکت در عراق اتفاق می‌افتد، به وفور شما تصویر میزی را که روی آن (لا اله الا الله، محمد رسول‌الله) نقش بسته، در مکان‌های استقرار به اصطلاح تروریست‌ها می‌بینید.
شرکت conflict
هر چند که این شرکت تاکنون فقط چهار بازی با نام‌های:
1.confict desert Storm;
2. back to Baghdad;
3.conflict Vietnam;
4. conflict global storm.
به بازار ارائه داده است ولی به علت ارائه گرافیک بسیار جذاب و استفاده از تاکتیک‌های واقعی جنگ، و... توانسته جایگاه خاصی در میان دوستداران بازی‌های جنگی پیدا کند. در این بازی‌ها بازیگر به جای هدایت یک نفر هدایت یک تیم چهار نفره را بر عهده دارد که هر کدام از این چهار نفر یک تخصص دارند مانند فرمانده، تک تیرانداز، تیربارچی و تخریبچی که هر کدام به سلاح مورد نیاز خود مجهزند. کاربر می‌تواند در طول بازی نقش خود را عوض و یکی از اعضای چهار نفره تیم را انتخاب کند و هدایت بقیه تیم را بر عهده بگیرد. شاید به جرات بتوان گفت واقعی‌ترین و شبیه‌ترین بازی به فضای واقعی جنگ باشد. کاربر برای پیروزی مجبور است خواسته یا ناخواسته اصول تاکتیکی را رعایت کند. اصولی چون جهت‌یابی و نقشه‌خوانی، رعایت استتار و اختفا، عملیات کمین و ضدکمین، استفاده از آرایش‌های صحیح، انتخاب بهترین نوع پیشروی و چگونگی پیشروی مانند حالت آتش و حرکت، آتش و فریب و بسیاری از اصول نظامی دیگر.
- در بازی conflict desert Storm کاربر در نقش نیروی دلتای امریکا و یا نیروی اس.آ.اس انگلیس وارد عراق شده و بازی می‌کند.
- در بازی back to baghdad، کاربر در 28 جولای 1990 به یک دوره آموزش اعزام می‌شود و پس از آن در 2آگوست 1990 به مرز میان کویت و عراق اعزام می‌شود و با گذراندن مراحل گوناگون ماموریت‌های مختلفی از قبیل نابود کردن مراکز نظامی، فرودگاه‌های نظامی، سایت‌های موشکی و... را اجرا می‌کند. در دو مرحله باید موشک‌های اسکاد را که به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته قبل از شلیک نابود شود. در مرحله چهارم در 19 ژانویه 1991 باید تعداد زیادی از موشک‌های سیار اسکاد عراق را که در شمال غرب بزرگراه شماره 10عراق نزدیک شهر القائم مستقر شده قبل از شلیک به سمت رژیم صهیونیستی نابود شود. یا در 28 فوریه 1991 وارد جنوب بغداد شود و پس از یافتن مسیر ورودی یک کارخانه و عبور از چند لایه حفاظتی وارد کارخانه شود. این کارخانه محل تولید سلاح‌های اتمی و رادیو اکتیویته است و در نهایت مقداری پلوتونیم تولید شده را پیدا کرده و همچنین یک موشک را که کلاهک آن باز شده و احتمالا قرار است به یک کلاهک هسته‌ای مجهز شود نابود کند.
تولید سلاح‌های کشتار جمعی بارها از سوی امریکا علیه دولت عراق مطرح شد و به همین دلیل نیز به این کشور حمله شد ولی هیچ‌گاه شواهدی دال بر این موضوع ارائه نشد بلکه ثابت شد دروغ و بهانه‌ای بود برای توجیه افکار عمومی برای حمله به عراق. اکنون نیز دروغ بزرگی علیه ایران یعنی سعی در تولید سلاح هسته‌ای مطرح است. بازی حمله به ایران، به منظور توجیه افکار عمومی توسط شرکت کوماوار ساخته شده است.
- در بازی Conflict Vietnam، کاربر در نقش نیروهای امریکا در نبرد ویتنام شرکت می‌کند.
- در بازی Conflict Global Storm کاربر در نقش سرباز امریکایی به عنوان نیروی ضدترور بین‌المللی در سرتاسر جهان به مبارزه با تروریست‌ها می‌پردازد.
با دقت در مطالب ذکر شده می‌توان فهمید که رسانه‌ نوظهور بازی‌های رایانه‌ای با توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاص خود به عنوان ابزاری نوین برای عملیات روانی و قدرت نرم دشمن تبدیل شده‌اند. سربازان رایانه‌ای بی‌هیچ‌گونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانه‌هایمان نفوذ می‌کنند.!

/

منبع: http://maroofyaran.net الف


نسخه چاپی