فوائد سلامتی بخش جعفری
فوائد سلامتی بخش جعفری

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

جعفری، که به عنوان چاشنی و تزئین غذا بسیار محبوب است، بسیار مغذی نیز می‌باشد. این مقاله فهرستی از برخی فوائد این گیاه را در سلامت فراهم ساخته است.
جعفری سبزی یا گیاهی است که بیش از 2000 سال توسط انسان مورد کشت و استفاده قرار گرفته است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که این گیاه به خاطر خواص دارویی خود از زمان قرون وسطی معروف بوده است. واژه‌ی جعفری از واژهی یونانی به معنای «سنگ کرفس» به دلیل ارتباط آن با کرفس مشتق شده است. جعفری توسط یونانی‌های باستان جهت تزئین مقبره مورد استفاده قرار می‌گرفته است به این دلیل که به عنوان گیاهی مقدس و مورد احترام در نظر گرفته شده و همچنین از خواص درمانی آن آگاه بودند. این رومی‌ها بودند که شروع به استفاده از جعفری جهت تزئین مواد غذایی کردند. امروزه مردم از آن به عنوان وسیله تزئینی استفاده کرده و اغلب پس از استفاده آن را دور می‌اندازند به این دلیل که از خواص سلامتی بخش و ارزش غذایی آن اطلاع ندارند.

انواع جعفری

گونه‌های متعددی از جعفری وجود دارد و معروف‌ترین آنها نوع برگ مسطح یا صاف و نوع برگ مجعد یا درهم پیچیده می‌باشند. در حالی که نوع دوم دارای برگهای پیچ و تاب خورده متراکم با ظاهری سبز است، نوع اول همانند کرفس از برگ‌های مسطح، به طور کاملاً مجزا برخوردار است. نوع برگ مسطح تحت عنوان جعفری ایتالیایی شناخته می‌شود. فوائد سلامتی بخش این گونه، به خوبی مورد تأیید قرار گرفته و به طور گسترده‌ای در اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونه‌ای دیگر وجود دارد که در آشپزی اروپای مرکزی و شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه تحت عنوان جعفری هامبورگ شناخته می‌شود که دارای ریشه‌ای بزرگ، سفید و شلغم یا ترب شکل و برگهایی بلند و سرخس مانند است. برگهای آن طعمی شبیه به کرفس داشته و ریشه‌های آن در سالاد و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان تمام گونه‌ها، جعفری ایتالیایی از طعم قوی‌تری برخوردار بوده و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزش غذایی

جعفری منبعی غنی از ویتامین K، ویتامین A، بتا کاروتن، ویتامین C، آهن و فولات است. این سبزی حاوی مقدار مناسبی از سایر ویتامینها و مواد معدنی بوده و همچنین از کالری بسیار کمی برخوردار است. ترکیبات روغن فرار موجود در جعفری، میریستیکین، لیمونن، اگنول و آلفا تودین را شامل می‌شود. فلاونوئیدهایی مانند اپیئین، اپیجنین، کریسواِریول، و لوتئولین نیز در این گیاه وجود دارند.

فواید سلامتی بخش

جعفری جدای از بکار رفتن در تزئین و به عنوان چاشنی سوپ، گوشت و طیف وسیعی از غذاها، فوائد سلامتی بخش فراوانی نیز دارد. چای جعفری به عنوان داروی مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی در طب یونان باستان و آیورودا (طب سنتی هند) جهت درمان نفخ، سوء هاضمه، و اختلالات وابسته به قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. تقریباً تمام قسمت‌های این گیاه به خصوص برگ، ریشه و دانه‌ی آن برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً این جعفری ایتالیایی است که جهت اهداف درمانی بکار برده می‌شود.
• جعفری به دلیل داشتن فولات که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، برای قلب مفید است. فولات جهت تبدیل هموسیستئین (مولکولی که در سطوح بالا می‌تواند به عروق خونی صدمه بزند) به مولکول‌های بی ضرر و همچنین برای کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی مفید است.
• مصرف منظم جعفری برای کاهش فشار خون سودمند است که به نوبه خود باعث کاهش خطر بروز بیماریهایی می‌شود که ممکن است در اثر این عارضه بوجود آیند.
• این گیاه به منظور به انجام رسیدن عملکرد سالم کلیه مفید است. جعفری به دفع سدیم و آب کمک می‌کند؛ در نتیجه از احتباس آب و نمک در بدن و انقباض و گرفتگی عروق خونی جلوگیری می‌کند. این گیاه همچنین جهت تقویت مثانه و جلوگیری از سنگ کلیه مفید است.
• گفته می‌شود که جعفری برای تمیز کردن رگهای خونی مفید است به این دلیل که رسوبات چسبنده در رگها را از بین می‌برد. همچنین جهت حفظ انعطاف پذیری رگهای خونی مفید می‌باشد.
• سطوح بالای ویتامین C موجود در جعفری از استئوآرتریت و التهاب وریدی التهابی که نوعی آرتریت روماتوئید است، جلوگیری می‌کند.
• افزایش میل جنسی نیز یکی از خواص جعفری است. همچنین به عنوان یک داروی گیاهی جهت درمان مشکلات قاعدگی و برای بهبود باروری مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• مصرف این گیاه جهت جلوگیری از تومور مفید است، زیرا فولات نقش مهمی در تقسیم سلولی ایفاء می‌کند. بنابراین از تقسیم سلولی غیر طبیعی و سریعی که موجب بروز سرطان خصوصاً در روده بزرگ و رحم می‌شود، جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدانها و فلاونوئیدهای موجود در جعفری همچنین جهت جلوگیری از بروز سرطان و تومور مفید می‌باشند.
• جعفری همچنین می‌تواند از بوی بد دهان و یا هالیتوسیس جلوگیری کند. محتوای کلروفیل موجود در این گیاه عامل ایجاد تعادل و جبران بوی دهان است.
• جعفری همچنین جهت درمان ناشنوایی، عفونت گوش، کبودی، مشکلات گوارشی، کم خونی، اسهال، سنگ صفراوی، نقرس، نیش حشرات، احتقان کبد و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفری دندان‌ها را قوی ساخته و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.
حتی جعفری خشک شده برای درمان مشکلات مختلف مرتبط با سلامت مانند بیماریهای دستگاه گوارش و عفونتهای دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، مرتبه بعد که جهت تزئین از این سبزی استفاده می‌کنید، آن را به دور نیاندازید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 
نسخه چاپی