کافئین موجود در قهوه در مقایسه با چای
کافئین موجود در قهوه در مقایسه با چای

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

کافئین ترکیبی است که در برگهای چای و دانه‌ی قهوه موجود می‌باشد. این مقاله تجزیه و تحلیل و مقایسه‌ای از محتوای حقیقی آن در هر دو محصول را فراهم ساخته است.
کافئین یک آلکالوئید گزانتین کریستالی سفید است که طعم آن تلخ می‌باشد. و ماده‌ی محرک روانگردانی است که توسط فریدلیب فردیناند رانگ (Friedlieb Ferdinand Runge) کشف شد. این ترکیب در مقادیر مختلف در دانه قهوه و برگ چای یافت می‌شود. در انسان، به عنوان یک محرک دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند. کافئین خواب آلودگی را به طور موقت از بین برده و هوشیاری را مجدداً به فرد بازمی‌گرداند. در یک جمله، کافئین حواس ما را تحریک می‌سازد. محتوای آن در قهوه به نوع دانه قهوه‌ی مورد استفاده و روش تهیه آن بستگی دارد. به طور مشابه، سطوح آن در چای همچنین به کیفیت برگ چای، شرایط رشد، تکنیکهای فرآوری یا تولید و میزان دم کردن، بستگی دارد.

مقدار کافئین موجود در قهوه

این محتوا با توجه به نوع قهوه متفاوت است. به عنوان مثال، قهوه‌ی روبوستا دارای محتوای بالاتری از قهوه عربیکا است. فرایند برشته کردن یا بو دادن دانه‌های قهوه محتوای کافئین موجود در آنها را کاهش می‌دهد. قهوه بو داده تیره محتوای کافئین کمتری نسبت به بو داده روشن دارا می‌باشد. در ادامه فهرستی از ارزش یا مقدار تقریبی انواع مختلف قهوه نشان داده شده است.

نوع قهوه

کافئین (میلی‌گرم) در 8 اونس (227 گرم)

قهوه دم کرده یا برود کافی

180

کافه لاته

75

قهوه دم کرده بدون کافئین یا برود دی کف کافی

15

کاپوچینو

75

ماکیاتو کاراملی

75

ماکیاتو اسپرسو سینگل

75

ماکیاتو اسپرسو دوبل

150

کافه آمریکانو

75

قهوه فوری

70

مقدار کافئین موجود در چای

در چای، این محتوا به روش آماده سازی یا تهیه چای بستگی زیادی دارد. رنگ چای استانداری برای تعیین این موضوع نیست. به عنوان مثال یک چای تیره مانند چای لاپسانگ سوچونگ ژاپنی از محتوای کافئین بسیار کمتری از چای سبز کم رنگ جیوکورو که آن نیز نوعی چای ژاپنی است، برخوردار می‌باشد. چای سیاه از بالاترین میزان کافئین برخوردار بوده و چای سفید کمترین میزان را دارا می‌باشد. این طبقه بندی بر اساس تکنیک‌های پردازش و کیفیت و کمیت برگهای چای انجام می‌شود.

نوع چای

کافئین (میلی‌گرم) در 8 اونس (227 گرم)

چای سیاه

45

چای سبز

25

چای سفید

15

چای اولانگ

30

چای دی‌کف یا بدون کافئین

2

نتیجه گیری

مقایسه انجام شده میان کافئین موجود در قهوه در مقابل چای نشان می‌دهد که 8 اونس چای از میزان کافئین کمتری نسبت به 8 اونس قهوه برخوردار است. اما واقعیت این است که برگ چای، در اکثر اوقات حاوی کافئین بیشتری نسبت به دانه قهوه است. تقسیم بندی و مقایسه‌ای که چای را سبک‌تر از نظر محتوای کافئین می‌سازد این است که برگهای چای 20 تا 30 فنجان چای تولید می‌کنند، در حالی که از همین مقدار دانه قهوه تنها 2 فنجان قهوه بدست می‌آید. در نتیجه، یک فنجان چای از کافئین به مراتب کمتری نسبت به یک فنجان قهوه برخوردار است.
نوشیدنی شما خواه یک فنجان چای باشد و یا یک فنجان قهوه، از میزان 300 میلی‌گرم بیشتر مصرف نکنید، در غیر این صورت ممکن است به مسمومیت کافئین دچار شوید.
 
نسخه چاپی