کولین کلراید
کولین کلراید

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

در حالی که کولین کلراید عملکرد مغز انسان را افزایش می‌دهد، به غذای دام و حیوانات خانگی نیز افزوده می‌شود. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد مختلف و عوارض جانبی این ترکیب در اختیارتان قرار می‌دهد.
کولین کلراید ترکیبی آلی است که در مقیاس زیاد برای تولید انواع مختلف خوراک حیوانات تولید می‌شود. این ترکیب، رشد حیوانات را سرعت بخشیده و به طور ویژه به خوراک جوجه افزوده می‌شود. در انسان، این ترکیب در سلولهای دستگاه عصبی وجود دارد.

فوائد تغذیه‌ای

این ترکیب نقش مهمی در رشد جنین و همچنین رشد و تکامل نوزادان، کودکان تازه به راه افتاده و کودکان ایفاء می‌کند. کولین کلراید در تولید فولیک اسید و ویتامین B12 مورد استفاده قرار می‌گیرد. به حفظ فرم و شکل مایع چربی کمک کرده و از تجمع کلسترول و یا چربی ناخواسته در عروق، کبد و کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. پزشکان عموماً مکمل‌های آن را جهت کاهش سطوح کلسترول تجویز می‌کنند. این ترکیب از آسیب کبدی جلوگیری کرده و به حفظ عملکرد سالم کبد کمک می‌کند. همچنین جهت درمان اختلالات خواب، مهارتهای شناختی ضعیف، افسردگی، از دست دادن حافظه، بیماری آلزایمر و آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکمل‌های آن حافظه را تقویت ساخته و خلق و خوی را بهبود می‌بخشند. وجود این ترکیب جهت سنتز یا تولید و حفظ سطح استیل کولین که موجب تنظیم فرایند خواب، حافظه، حرکت، و تفکر می‌شود، لازم است. نقش مهمی در سنتز انتقال دهنده‌های عصبی ایفاء کرده، در نتیجه عملکرد مغز افزایش می‌یابد. بدن انسان می‌تواند این ترکیب را سنتز کند، اما با افزایش سن، تولید آن کاهش می‌یابد. این امر منجر به از دست دادن حافظه و یا ضعف در یادگیری و مهارتهای شناختی می‌شود.
به خانمهای یائسه توصیه می‌شود از مکملهای آن به جهت کمک به حفظ رطوبت غشاء مخاطی استفاده کنند. همچنین در صورت مصرف در طول دوران بارداری، موجب تضمین مهارتهای یادگیری و حافظه عالی در کودک خواهد شد. وجود آن جهت شکسته شدن چربی در بدن لازم است. از آنجا که انرژی از ذخائر چربی بدست می‌آید، ورزشکارانی که ورزشهای قدرتی انجام می‌دهند ممکن است لازم باشد از این مکملها مصرف کنند. نوشیدنی‌های با طعم مرکباتی که حاوی این ترکیب می‌باشند نیز در بازار موجود است.
کمبود این ترکیب در بدن خطر ابتلا به سرطان‌ به خصوص سرطان کبد را افزایش می‌دهد. فرد می‌تواند به قدر کافی کولین را از مواد غذایی همچون گوشت گاو، جگر گاو، تخم مرغ، گل کلم، جوانه گندم، پروتئین سویا، ماهی کاد، ماهی سالمون، کلم بروکلی، کره بادام زمینی، شیر، و غیره بدست آورد. افرادی که از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی می‌کنند، عموماً از مقدار کافی کولین در بدن خود برخوردار خواهند بود. ورزشکاران، زنان باردار، و افراد مسن ممکن است نیاز داشته مکملهای آن را مصرف کرده و یا پزشکان ممکن است مصرف این مکملهای تغذیه‌ای را جهت درمان برخی بیماریهای توصیه نمایند.

عوارض جانبی

مصرف مکملهای آن بی ضرر است اما لازم است که به طور سختگیرانه از دستورات داده شده توسط پزشک در خصوص میزان یا دوز مصرفی پیروی کنید. این ترکیب به گروه ویتامین B تعلق دارد. و به شدت در آب قابل حل است بنابراین، در خصوص قابلیت حل پذیری آن مشکلی وجود ندارد. با این حال، غلظت بسیار بالای این ترکیب در بدن ممکن است عوارض جانبی از جمله بالا رفتن دمای بدن، تعرق، احساس بوی ماهی از بدن، مشکلات گوارشی، اسهال، تهوع، و استفراغ به همراه داشته باشد. همچنین اعتقاد بر این است که مصرف بیش از حد این ترکیب ممکن است منجر به بروز سرطان کولون و راست روده گردد. با این حال مطالعات بیشتری جهت اثبات این موضوع مورد نیاز است. تا آن زمان، بهتر است از مصرف بیش از حد این ماده مغذی خودداری کنید.

میزان مصرف

در این بخش اطلاعات مهمی در خصوص میزان مصرفی مطمئن و بی ضرر در اختیارتان قرار می‌دهیم.
• خردسالان (1 تا 8 سال): 1 گرم در روز
• کودکان ( 9 تا 13 سال): 2 گرم در روز
• نوجوانان (14 تا 18 سال): 3 گرم در روز
• بزرگسالان ( بالای 18 سال): 5ر3 گرم در روز
با این حال، بایستی پیش از مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت نمایید. میزان مصرف ممکن است با توجه به سن، جنسیت، میزان فعالیت بدنی، سلامت کلی و غیره تفاوت نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص این شاخه‌ی علمی در نظر گرفته شود.
 
نسخه چاپی