روش های جلوگیری از ریزش مو
روش های جلوگیری از ریزش مو
روش های جلوگیری از ریزش مو





وقتی پای پرپشتی موها به میان می‌آید خیلی‌ها غصه‌هایشان یادشان می‌آید و نمی‌دانند از داروهای عجیب و غریب گرفته تا کاشتن مو و مصرف داروها کدام یک را امتحان کنند ولی جالب است بدانید بسیاری از عواملی که هر روز با آن سر و کار دارید نیز می‌توانند باعث کم‌پشتی موهای شما شوند.
محققان می‌گویند مصرف ۲۰ نخ سیگار در روز، خطر ریزش مو و طاسی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. پژوهشگران تایوانی با بررسی ۷۴۰ مرد از نژاد آسیای شرقی که از نظر ژنتیکی از نژاد اروپایی کمتر به طاسی مبتلا می‌شوند، تأثیر سیگار را در ریزش مو ارزیابی کردند. بر اساس این بررسی که در نشریه آرشیو چاپ شده است، سیگار این تفاوت را از بین می‌برد. کشیدن سیگار به یکسری از تظاهرات پوستی نیز منجر می‌شود از جمله پیری و تیر‌گی پوست، ریزش مو، سفید شدن مو و.. که توجه مجامع پزشکی را به خود معطوف کرده است.

سیگار و موهای کم‌پشت و خاکستری

حداقل ۹۴ درصد از مردان دچار درجاتی از پسرفت خط رویش مو در پیشانی بعد از بلوغ می‌شوند. شاید دوست داشته باشید بدانید چگونه سیگار باعث ریزش موها و کم‌پشتی آنها می‌شود. اینها مهم‌ترین بلاهایی است که سیگار بر سر موها می‌آورند:
• سیگار برمویرگ‌های ریز تغذیه کننده فولیکول مو اثر مخرب به جا می‌گذارد و با اثر بر تغذیه مو باعث ریزش آنها می‌شود.
• مواد سمی‌سیگار به ماده ژنتیکی فولیکول مو آسیب می‌رساند و آن را تخریب می‌کند.
• سیگار باعث عدم تعادل آنزیمی ‌موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر مخرب به جا می‌گذارد.
• سیگار باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود که رادیکال‌های آزاد اکسیژن در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیکول مو موثر هستند.
• سیگار فعالیت آنزیمی‌ هورمونی را بر هم می‌زند و باعث کاهش تولید استروژن می‌شود.

علل ریزش مو و کم‌پشتی موها

موهای سر انسان به دو دسته موهای مقاوم و غیر مقاوم تقسیم‌بندی می‌شوند.
موهای غیر مقاوم که اکثرا در سطح جلو و فوقانی و میانی سر قرار دارد به دلیل داشتن گیرنده حساس به تستوسترون تحت تاثیر تغییرات این هورمون قرار می‌گیرند و به خصوص بعد از سن بلوغ که میزان این هورمون در خون افزایش می‌یابد عموما ریزش مو آغاز می‌گردد.
موهای مقاوم که معمولا در پشت و اطراف سر قرار دارند فاقد این گیرنده بوده و تحت تاثیر هورمون مردانه قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل است که این موها هیچ وقت نریخته واز آن به عنوان ناحیه دهنده در عمل جراحی پیوند مو استفاده می‌شوند.
• علت ریزش و کم‌پشتی مو در آقایان: در ریزش موی سر در آقایان دو عامل ژنتیک و هورمونی دخیل‌اند. در بیش از ۹۵ درصد موارد علت ریزش موی سر در آقایان هورمونی می‌باشد و عوامل دیگری نظیر شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، بیماری‌های خود ایمن و التهابی، تیرویید و… ممکن است در درصد کمی‌ از موارد علت بیماری باشد.
• علت ریزش و کم‌پشتی مو در خانم‌ها: در دهه گذشته تکنیک‌های پیوند مو چنان پیشرفت نموده‌اند که قادرند اکثر بیماری‌های ریزشی مو در خانم‌ها را درمان نمایند. قبلا خانم‌ها فکر می‌کردند به هیچ عنوان کاندید عمل جراحی نیستند ولی امروزه به راحتی در اکثر موارد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.
ریزش مو در خانم‌ها بیشتر تحت تاثیر مسایل ژنتیک بوده و اختلالات هورمونی نیز به این امر کمک می‌کند. علل خاص دیگری مانند اختلالات هورمون‌های قاعدگی، استرس و هیجانات می‌توانند به شدت ریزش بیفزایند.

با کم‌پشتی موها چه کنید؟

منطقی‌ترین کار در درمان این بیماری مشاوره با یک متخصص پوست و مو می‌باشد. پزشک متخصص با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار، معاینه سر و انجام بعضی از آزمایش‌های خونی برای بررسی وضعیت هورمون‌ها و تشخیص بیماری‌های داخلی که باعث ریزش غیر طبیعی مو می‌شوند می‌تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص دهد. اگر علت ریزش مو بیماری‌های داخلی مثل دیابت، اختلالات تیرویید، تخمدان پلی‌کیستیک، بیماری‌های خودایمنی، کم خونی و… باشد کنترل دقیق بیماری می‌تواند ریزش مو را کنترل کند.

کم‌پشتی ابروها و ۴ راه‌حل آن

در مواردی ‌که بیماری سیستمیک یا موضعی وجود داشته باشد، باید تحت درمان مناسب قرار بگیرید و در صورت کنترل مشکل داخلی، با استفاده از جراحی پیوند ابرو امکان ترمیم وجود دارد.
در مواردی ‌که علت ریزش ابرو بیماری‌های روان‌پزشکی از جمله تریکوتیلومانیا (عادت به کندن موها) باشد، فرد باید تحت درمان مناسب قرار بگیرد چرا که در صورت عمل جراحی یا مصرف دارو کندن مجدد آن امکان دارد.
در صورتی که علت ریزش ابرو، اسکار جراحی، تروما یا سوختگی باشد با استفاده از جراحی پیوند ابرو قابل ترمیم می‌باشد.
بعضی پزشکان از ماینوکسیدیل موضعی در درمان ریزش ابرو استفاده می‌کنند که در مواردی می‌تواند در کاهش ریزش ابرو مفید باشد.
منبع: سایت پزشکان بدون مرز


نسخه چاپی