اصول بهداشتی در آشپزخانه (1)
اصول بهداشتی در آشپزخانه (1)
اصول بهداشتی در آشپزخانه (1)





مهمترین نکته برای پیشگیری از مسمومیتهای غذایی آن است که :
1- قبل از تماس با غذا دستها را آب گرم و صابون بشویید.
2- بعد از خروج از دستشویی ، تماس با سطل زباله و یا حیوانات خانگی دستها را کاملاً بشویید .
3- زخمها و بریدگیها را بپوشانید .
4- دستها را با حوله جداگانه ای خشک کنید و از دستمال آشپزخانه برای این کار استفاده نکنید.
5- هر چند وقت یکبار ،‌ دستمالها ، پارچه های آشپزخانه و ابر ظرفشویی را سفید ، ضدعفونی و یا تعویض کنید .
6- سطوح کار ( روی میز ،‌ تخته آشپزخانه و سایر سطوح تماس با مواد غذایی ) را در آشپزخانه به طور مرتب ضد عفونی کنید ؛ بویژه پس از آماده سازی مرغ و گوشت خام .
7- قبل از بازکردن قوطی کنسرو ‌، در آن را پاک کنید.
8- ظروف ، سطوح کار ، قاشق ، کارد و چنگال را با آب داغ و مواد پاک کننده بشویید ، آبکشی کنید و در صورت امکان بگذارید تا کاملاً خشک شوند .
9- از تماس حیوانات خانگی با غذا ، ظروف و سطوح کار جلوگیری کنید .
10- مواد غذایی بدون بسته بندی و یا از بسته بیرون ریخته شده ، مگس ، موش ، مورچه و سوسک را که ناقل باکتریها هستند ، به خود جذب می کنند . پس این غذاها را بسرعت جمع آوری و محل مورد نظر را تمیز کنید .
11- از چاقو و تخته ای که برای بریدن گوشت خام استفاده می کنید ، برای سبزیهای تازه و غذاهای پخته استفاده نکنید و آنها را پس از هر بار استفاده بشویید .
12- بهتر است تخته جداگانه ای برای گوشت و مرغ خام داشته باشید .

رفع بوی بد غذای سوخته

انتشار بوی غذای سوخته در منزل بخصوص وقتی که میهمان نیز داشته باشید ، خیلی زننده و ناگوار است . برای برطرف کردن بوی سوختگی غذا و یا سرخ کردنی ها از هوای اتاقها کافی است چند قطعه پوست لیموترش بسوزانید تا اتاقها خوشبو شوند.
برای این منطور لازم است همیشه مقداری پوست لیمو ترش تازه یا خشک شده در منزل داشته باشید.

رفع بوی سوختگی برنج دم کشیده

راه آسان برای رفع بوی سوختگی این است که برنج دم کشیده را ابتدا در ظرف دیگری بریزید ( قابلمه را تعویض کنید ) سپس به مدت چند دقیقه یک تکه پنبه را روی برنج قرار دهید تا بوی سوختگی را به خود بکشد.

مایکروویو یا ماکروفر

ا‌ین روزها فرهای مایکروویو که اغلب هم به اشتباه ماکروفر خوانده می‌شود تبدیل به یکی از وسایل ثابت در آشپزخانه‌های ایرانی شده است.

نکاتی چند در مورد ماکروویو:

1- در فرهای مایکروویو برق ورودی که 220‌ولت است توسط یک مبدل ولتاژ به برق 3000 تا 4000 ولت تبدیل می‌شود سپس قطعه‌ای با دریافت این ولتاژ زیاد، امواج مایکروویو را با فرکانس 2350 میلیون هرتز تولید می‌کند.
2- امواج توسط لوله‌های خاصی به نام موج بر به داخل محفظه فر ، هدایت و در آن ساطع می‌شود. موج ساطع شده در صورت برخورد با موادغذایی جذب و تبدیل به حرارت می‌شود.
3- گرم کردن شیر و غذا توسط فرهای مایکروویو این مزیت را دارد که به قند و پروتئین موجود آنها آسیب نمی‌رسد و همچنین ویتامین‌ها نیز کمتر از‌بین می‌روند.
4- در عین حال مدت زمان طبخ غذا در فرهای مایکروویو کوتاه است.
5- استفاده از فرهای مایکروویو افزودن آب به مواد ضروری نیست.
6- پخت سبزی‌ها در فرهای مایکروویو به مدت کوتاه (به جای آبپز کردن آنها در مدت طولانی) سبب حفظ بیشتر مواد غذایی موجود در آنها می‌شود.
7- در مراحل پخت با این اجاق‌ها، کیفیت پروتئین‌های غذا بهتر از روش‌های دیگر حفظ می‌شود.
8- مزیت مهم دیگر این روش این است که در طبخ نیازی به افزودن روغن نیست.
9- از سوی دیگر گاهی غذا در فرهای مایکروویو همگن و یکدست پخته نمی‌شود و در نتیجه ممکن است برخی نقاط از مواد غذایی سرد یا نیمه پخت باقی بماند و از سوی دیگر میکروب‌هایی که احتمالا در غذا وجود داشته‌ کشته نمی‌شوند و برای سلامتی می‌تواند مضر باشد. بعضی‌ها هم طعم غذاهای طبخ شده در این دستگاه را دوست ندارند.
بحث ضررهای ناشی از استفاده از این دستگاه در طبخ و گرم کردن غذا، از مدت‌ها پیش مطرح بوده است. طبق نظر مخالفان با استفاده از مایکرویو، امواج این دستگاه علاوه بر ضایعات مواد‌غذایی، ممکن است به افراد نیز برخورد کرده و موجب ضایعاتی در بدن آنها شود.
در حال حاضر مشکلی برای طبخ غذا با مایکروویو که بتواند سلامت انسان را تهدید کند ، گزارش نشده است اما در نظر داشته باشید روش پخت مایکروویو عمری پنجاه ساله دارد واین زمان برای نشان دادن عیوب آن هنوز کافی نیست. ممکن است بعدها عیوبی در پخت یا مصرف مواد غذایی با این روش پیدا شود. به همین علت برخی محققان معتقدند شرط احتیاط آن است که از این روش پخت به طور دائم و همیشگی استفاده نشود.
ده فرمان‌ که در استفاده از ماکروویو باید رعایت شود:
1- قبل از مصرف غذای گرم شده در فر مایکروویو حداقل 30 ثانیه صبرکنید.
2- امواج مایکروویو قادرند در بافت‌های بدن انسان نیز مانند مواد غذایی تولید گرما کنند که در این صورت باعث سوختگی می‌شوند.
3- عدسی چشم‌ها به گرما بسیار حساسند بنابراین پرتوگیری دائم با پرتوهای مایکروویو می‌توانند سبب آب مروارید گردد.
4- این پرتوها می‌توانند باعث کشته شدن اسپرم در مردان و باعث ناباروری موقتی آنها شود.
5- غذایی که به وسیله مایکروویو، یخ‌زدایی شده است لازم است به سرعت از فر خارج و مورد استفاده قرار گیرد زیرا چنین غذایی برای آلودگی میکروبی و فساد، آمادگی بسیاری دارد.
6- هرگز غذای نیمه پخته توسط فرمایکروویو را در یخچال نگهداری نکنید. در صورتی که این غذا بطور کامل پخته نشود ممکن است باکتری‌ها در غذا رشد کنند.
7- از پوشش‌های پلاستیکی معمولی یا ظروف پلاستیکی معمولی در فرهای مایکروویو استفاده نکنید.
8- تخم مرغ درسته را در فر قرار ندهید زیرا احتمالا منفجر خواهد شد.
9- فر مایکروویو را خالی روشن نکنید.
10- وقتی دستگاه روشن و در حال کار کردن است، سعی کنید از آن دور بمانید و حداقل فاصله‌ای بیش از دو متر با آن داشته باشید تا امکان سوختگی احتمالی کمتر شود.

نکاتی در خصوص سیب زمینی

جلوگیری از ترک خوردن سیب زمینی :
اگر می خواهید هنگام پختن ، سیب زمینی شما ترک نخورد ، قبل از پختن قدری کره یا روغـــــــــــن روی سیب زمینی بمالید . با این کار نه تنها سیب زمینی ترک نمی خورد ، بلکه طعم بهتری هم پیدا می کند .
رفع پوسیدگی سیب زمینی :
اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده است ، آنها را به مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید . دوباره سفت شده و تازگی خود را باز می یابند .

روش پخت سریع سیب زمینی

برای این که سیب زمینی ها سریعتر پخته شود ، یک جسم نوک تیز داخل آن فرو کنید ، تا سوراخ شود . سپس سیب زمینی ها را داخل آب جوش بپزید .

روش سرخ کردن سیب زمینی

بهترین روش برای سرخ کردن سیب زمینی این است که ظرف گودی را انتخاب کرده تا نیمه آن روغن بریزید . بعد از گرم شدن روغن، سیب زمینی های خلال شده را داخل آن ریخته و بدون هم زدن آن منتظر بمانید ، بعد از چند دقیقه سیب زمینی ها روی روغن قرار می گیرند . آن ها را بردارید و مقداری دیگر سیب زمینی داخل روغن بریزید . به همین صورت تمام سیب زمینی ها را سرخ کنید . روغن باقی مانده از این کار سفید است و برای پخت مواد دیگر هم می توانید از آن استفاده کنید .

نحوه نگهداری و مصرف سبزی سالاد

برای آنکه سبزیجات شما از جمله کاهو زرد و پلاسیده نشود. کف جایگاه مخصوص نگهداری سبزیجات را در یخچال با حوله کاغذی یا دستمال سفید بپوشانید.
کاغذ رطوبت اضافی را جذب کردو سبزیجات ومیوه ها را برای مدت بیشتری تازه نگه می دارد.
در روش دوم چند قطعه اسفنج خشک در قسمت مخصوص سبزیجات قرار دهید. اسفنج خشک مانند کاغذ رطوبت را جذب می کند و از فاسد شدن میوه ها و سبزیجات برای مدتی جلوگیری می کند.
هیچگاه اول به سالاد و کاهو نمک نزنید زیرا نمک تازگی و طراوت کاهو را گرفته برگ های آن را سخت و زمخت می کند.
همیشه هنگامی که می خواهید سالاد را سرو کنید به آن نمک بزنید .
همیشه همه اجزاء لازم برای چاشنی از جمله روغن زیتون و سرکه را در یک شیشه دهان گشاد که درش بسته می شود (شیشه مربا و...)بریزید، یک قطعه یخ داخل آن بیندازید و درش را محکم ببندید. سپس آن را تکان دهید تا خوب مخلوط شود. سپس یخ را از آن خارج سازید. با این روش چاشنی سالاد فوق العاده نرم شده وبا هم می آمیزد. سپس سبزیجات سالاد را داخل یک کیسه پلاستیک قرار دهید چاشنی آماده شده را روی آن بریزید وخوب تکان دهید تا هم اجزاء سالاد به این چاشنی آغشته شود سالاد خوشمزه ای بدست خواهد آمد.

بیرون راندن حشرات از سبزیجات

برای آنکه حشرات را از سبزیجاتی مانند گل کلم و کلم و .. . بیرون برانید، مدت 15 دقیقه آن را در آب سردی که با چند قاشق چایخوری نمک یا سرکه مخلوط کرده اید، قرار دهید.

خیار سالاد

خیار سالاد را با پوست خرد کنید پوست خیار طعم جالبی به سالاد می دهد.

مطبوع کردن سالاد

در صورت تمایل برای آنکه سالاد خوشمزه ای داشته باشید یک حبه سیر را له کرده قبل از آنکه اجزاء سالاد را در ظرف سالاد خوری بریزید سیر را به آن بمالید سالاد شما طعم مطبوعی از سیر به خودخواهد گرفت .

چند نکته درخصوص تشخیص تخم مرغ تازه و نحوه نگهداری آن

به هنگام انتخاب و خرید و نگهداری تخم مرغ به نکات زیر توجه شود :
1- تخم مرغ های سالم باید با توجه به وزنشان سنگین باشند .
2- باید پوسته ای سخت و محکم داشته باشند .
3- زمانی که تخم مرغ را دز ظرفی می شکنیم ، زرده آن باید گرد و برجسته و سفیده آن ژله مانند باشد.
4- برای تست تازگی تخم مرغ ، آن را داخل کاسه ای پر از آب بیندازید ، اگر تخم مرغ در ته ظرف ته نشین شد ، تازه ، ولی اگر روی آب شناور ماند ، تخم مرغ کهنه است . دلیل آن هم این است که داخل تخم مرغ کهنه هوای بیشتری نسبت به تخم مرغ تازه وجود دارد و این باعث معلق ماندن آن می شود.
5- اگر تخم مرغی به شانه تخم مرغ چسبیده است و نمی توانید آن را جدا کنید ، کافی است کمی جعبه شانه تخم مرغ را خیس کنید تا بتوانید تخم مرغ را به آسانی از جعبه جدا کنید .
6- تخم مرغ ها را در قسمتی از یخچال نگه دارید که برای مدت طولانی تازه بماند ، اکثراً تخم مرغ ها را در جای مخصوص تخم مرغ در یخچال نگهداری می کنند ولی صحیح این است که تخم مرغ را داخل جعبه ای در پایین یا کف یخچال قرار دهید . زیرا تخم مرغ در جا تخم مرغی 10 روز تازه خواهد ماند ولی در پایین یخچال حداقل 3هفته تازه می ماند .
7- سر تیز تخم مرغ ها باید به سمت پایین قرار گیرد .
8- یا ساعت قبل از پخت یا نیمرو کردن تخم مرغ ، آن را در هوای اتاق نگهدارید . زیرا تخم مرغ در دمای معمولی اتاق طعم بهتری خواهد داشت .
9- برای نگهداری از سفیده تخم مرغ هایی که از زرده جدا شده اند ، کافی است سفیده ها را داخل ظرفی ریخته و روی سطح ظرف کمی آب سرد ریخته و چندین روز در یخچال نگه دارید .
10- برای این که سفیده تخم مرغ هنگام نیمرو کردن زودتر سفت شود کمی نمک روی سفیده بپاشید .
11- برای این که املت خوش رنگ و پف داری داشته باشید ، قبل از هم زدن کمی آرد ذرت به املت اضافه کنید .
12- برای جلوگیری از ترک خوردگی تخم مرغها به هنگام آب پز شدن ، پوست تخم مرغ را با سوزنی سوراخ کنید . یادتان باشد احتمال شکستن تخم مرغی که در آب سرد یا ولرم قرار داده می شود و به تدریج به جوش می آید بیشتر است .
13- برای جلوگیری از این که هنگامی که تخم مرغ ترک خورده و سفیده آن بیرون می تراود ، اگر تخم مرغ داخل آب جوش ترکید فوراً در آن سرکه بریزید تا از بیرون زدن سفیده اجتناب کنید.
14- در آخر بدانید اگر پس از اتمام آب پز شدن تخم مرغ ها ، آنها را فوراً در آب سرد بیندازید لبه های سفیده تخم مرغ ، تیره رنگ و سیاه نمی شود .

طرز تشخیص دستمال کاغذی مرغوب و استاندارد

چند ویژگی دستمال کاغذی استاندارد و نکاتی که هنگام خرید دستمال کاغذی باید در نظر گرفت :
دستمال کاغذی مرغوب و مناسب به دستمال کاغذی گفته می شود که بعد از خیس شدن ، پودر و ریز ریز نشود و بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود برگردد.
دستمال کاغذی هایی که بوی نامطبوعی دارند و روی آنها لکه مشاهده می شود از انواع مرغوب به شمار نمی روند.
دستمال کاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی و به رنگ سفید یا الوان باشد.
ویژگی مهم دیگر کرپ شدن آن است . منظور از کرپ شدن ، چین خوردگی های سطح دستمال کاغذی است که هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالابردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می شود. به طوری که هنگام تماس با آب و مایعات بعد از حداکثر نیم ساعت حالت اولیه را به دست می آورد.
دستمال کاغذی استاندارد سالم ، فاقد پرز ، الیاف خرد شده ، سوراخ و اجسام خارجی است و هنگامی که یک برگ آن را مقابل نور قرار می دهید باید پراکندگی الیاف به طور یکنواخت دیده شود.
رنگ به کار رفته در ساخت دستمال های کاغذی باید از رنگ های مجاز و ثابت و با رنگ بسته بندی متناسب باشد .
گاهی دیده می شود که در صورت کشیدن یک برگ دستمال کاغذی همه برگها بیرون می ریزند ، اما هنگام خرید باید به این نکته دقت کنید که دستمال کاغذی استاندارد در بسته باید به طور تاخورده به نحوی بسته بندی شود که به راحتی و تک تک بتوان آنها را از بسته خارج کرد.
نام کارخانه تولید کننده دستمال کاغذی و آدرس باید روی جعبه درج شده باشد .
تاریخ تولید و تاریخ انقضا و شماره سری و پروانه ساخت روی جعبه حک شده باشد .
مشخصات محتوای داخل جعبه شامل تعداد ابعاد برگ ها ، جنس دستمال کاغذی و علامت استاندارد باید روی جعبه کاملاً واضح دیده شود و تمام این موارد ذکر شده روی جعبه باید با محتویات داخل آن مطابقت داشته باشد .
برگ های دستمال کاغذی باید از استحکام کافی برخوردار شوند و طی مراحل حمل و نقل ، شکل ظاهری خود را از دست ندهد .
برگ های و تعداد ورق ها نباید کمتر از تعداد مشخص شده روی بسته باشد . باید در یک بسته و با ابعاد یکسان بسته بندی شوند و تعداد ورق ها نباید کمتر از تعداد مشخص شده روی بسته باشد.
دستمال کاغذی های فله ای چه به صورت کیلویی و چه در تعداد زیاد با قیمت پایین ، از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل خانواده ها باید برای خریدن این محصولات بهداشتی هزینه و بودجه مناسبی را اختصاص دهند تا به همان نسبت سلامت خود را تضمین کنند.
اگر از کیفیت محصولات خارجی مطمئن نیستید از تولیدات داخلی با نشان استاندارد استفاده کنید.
نوع دستمال کاغذی را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید .
دستمال های مرطوب پاک کننده آرایش صرفاً به منظور پاک کردن آرایش تولید شده اند و استفاده دیگری ندارند.
دستمال های مرطوب کودکان نیز استانداردهای خاص خود را دارند و نباید از دستمال کاغذی های دیگری برای پاک کردن کودکان استفاده کرد.
دستمال آشپزخانه و توالت نسبت به دستمال کاغذی معمولی جنس محکم و استحکام بیشتری دارند و در موارد دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند.
در صورت بروز سرماخوردگی و آنفولانزا ، هنگام آب ریزش بینی ، و ... نباید از دستمال زبر استفاده نمود زیرا استفاده مکرر از دستمال زبر باعث ایجاد خراش و قرمزی و سوزش در قسمت های پوست دهان و بینی می شود.

نحوه تمیز کردن کتری جرم گرفته

نحوه تمیز کردن کتری جرم گرفته و باز کردن شیر کتری :
شما می توانید از ماده جرم گیر سماور که در بازار یافت می شود استفاده کنید.
بدین ترتیب که درون کتری آب ریخته ، بگذارید که جوش بیاید. پودر جرم گیر را داخل آب جوش می ریزید و می گذارید که کمی بجوشد. در کتری را در این حالت بردارید. بعد آن را خاموش کرده و بگذارید مدت نیم ساعت بماند. آب را بعد از نیم ساعت خالی کرده و کتری را با آب و مایع ظرفشویی بشوئید.
در روش دیگر اگر جرم کتری یا سماور زیاد است مقدار مساوی آب و سرکه درون کتری یا سماور ریخته و می گذارید که بجوشد. بعد از نیم ساعت جوشیدن آن را خاموش کرده و می گذارید که یک شب تا صبح بماند. درون کتری یا سماور کاملاً تمیز می شود.

نحوه جلوگیری از فاسد شدن میوه ها در یخچال

معمولاً وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده و خراب می شوند .علت آن هم آبی است که بتدریج در جا میوه ای جمع می شود و همچنین دلیل دیگر نیز رطوبت دائمی یخچال است .
برای جلوگیری از فاسد شدن میوه ها بهتر است یک قطعه اسفنج چه طبیعی وچه مصنوعی را در جامیوه ای قرار دهید ، رطوبت و آبها را جذب کرده و مانع کپک زدگی میشود .

تشخیص هندوانه رسیده

برای تشخیص هندوانه رسیده می‏توان از چند روش استفاده کرد که عبارتند از :
1- وزن کردن با دست : وزن کنید ! هرچه هندوانه نسبت به جثه‏اش سبک‏تر باشد، تردتر و رسیده‏تر است ولی به شرطی که پوک نباشد.
2- فشار دادن بر روی هندوانه : فشار دهید! اگر هندوانه رسیده را در میان دو دست خود قرار داده و فشار دهید قرچی صدا خواهد داد. البته این یک اصل کلی نیست و همیشه صدق نمی کند.
3- زدن با انگشت بر روی هندوانه : تلنگر بزنید! با انگشت بزنید و گوش کنید. اگر صدای شبیه «پینک» با آهنگ زیر و بلند شنیدید هندوانه هنوز نرسیده است. ولی اگر صدایی شبیه «پانک» با آهنگ بم و آهسته شنیدید هندوانه رسیده و قابل خوردن است.
4- در روش دیگر اگر صدایی که شنیدید صفر بود هندوانه نرسیده ولی اگر صدایی عمیق و رسا شنیدید که در داخل هندوانه پیچیده و انعکاس یافت هندوانه‏اش حرف ندارد.

طریقه نگهداری گوشتهای چرخ کرده

گوشتهای چرخ کرده به دلیل ترکیبی از مواد مختلف ، مستعدترین ماده غذایی برای آلودگی هستند.
در دو دسته از موادغذایی امکان آلودگی و مسمومیت بیشتری وجود دارد، گوشت و فرآورده های لبنی نسبت به دیگر مواد غذایی محیط مساعدتری برای آلودگی و مسمومیت دارند.
بدترین شکل نگهداری گوشت در فضای خارج از یخچال و بهترین نوع آن نگهداری در فریزر است.
هر چند میکرب در یخچال رشد کندتری دارد، ولی این رشد متوقف نمی شود و گوشت تنها چند ساعت می تواند در یخچال سالم بماند.
متاسفانه بیشتر مسمومیت ها زمانی رخ می دهد که ظاهر گوشت و طعم و رنگ آن کاملا طبیعی است ، بنابراین تنها زمانی می توانیم مطمئن باشیم که فرض کنیم در همه گوشتها احتمال آلودگی وجود دارد.
اگر گوشت پخته شده به صورت گرم چند ساعت داخل فر نگهداری شود، مستعد آلودگی به میکرب است.
هپاتیت ، سقط جنین و مننژیت از عوارض غذاهای آلوده بخصوص گوشت آلوده است.
اگر غذای پخته شده قرار است برای مصرف بعدی استفاده شود، حتما آن را از زمانی که حرارت خود را از دست نداده داخل فریزر قرار دهید و بعد برای مصرف مجدد آن را کاملا بجوشانید، تا اگر میکربی در آن وجود دارد، از میان برود.
منبع:khaneyeirani.persianblog.ir


نسخه چاپی