نکته های کلیدی که هر خانم خانه داری باید بداند
نکته های کلیدی که هر خانم خانه داری باید بداند
نکته های کلیدی که هر خانم خانه داری باید بداند





چند نکته در مورد انتخاب فرش

1- حتماً استفاده از اتاق و نوع کاربرد آن را در نظر داشته باشید .
2- فرشی را که در اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری انداخته می شود باید قابلیت پاخور بودن را داشته باشد و برای استفاده طولانی مدت مقاوم باشد و در برابر گرد و غبار دوام بیاورد.
3- برای فضایی مثل اتاق خواب و اتاق هایی که رفت و آمد کمتر است و مکان استراحت می باشد می توانید از فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگهای روشن استفاده کنید . با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق ملایم و لطیف تر نمایان می شود.
4- به سبک زندگیتان هم توجه خاصی داشته باشید.
5- اگر کودک نوپایی دارید از طرح ها و نقش هایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمی کنند .
6- اگر از آن دسته افرادی هستید که کم جمعیت هستید و رفت و آمد کمی دارید و شلوغ نیست بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و روشن تر و کم رنگ تر است استفاده کنید چون کمتر کثیف می شود .
7- اگر در شهرهای بزرگ زندگی می کنید و محیط خارج خانه کثیف و آلوده است و میزان آلودگی و دود و دم را در نظر بگیرید و از فرشهایی استفاده کنید که تیره رنگند.
8- توجه داشته باشید فرش های سفید و کرم رنگ ، گرد و غبار و حتی رد پا را نشان می دهد و زود کثیف می شود.
9- اگر می خواهید فضای خانه تان بزرگتر جلوه دهد از فرش رنگ روشن استفاده کنید .
10- اگر خانه تان بزرگ است و وسایل و اثاثیه خانه تان کم است اگر می خواهید کوچکتر نشان دهید از فرش های دارای رنگ تیره استفاده کنید .
11- اگر خانه تان در معرض گرد و غبار زیادی است از آن دسته فرش هایی استفاده کنید که چند رنگ هستند و رنگهای مختلفی در آن به کار برده شده و طرح هایی تودرتو دارند ، چون این فرشها ذرات کوچک گرد و غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش ها نشان می دهند.
12- به نحوه استفاده و نوع کاربرد فرش ها هم بسیار توجه داشته باشید .
13- به یاد داشته باشید فرشهای نایلونی ( فرشهایی که در بافتشان نایلون بکار رفته ) بسیار با دوام هستند و در برابر تغییر شکل مقاومند و دارای قیمت مناسب و ارزانتری نسبت به سایر فرشها هستند ولی ایرادی که دارند این است که گرد و خاک را به اطراف منتقل می کنند .
14- فرش های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می شود و جذب آنها می شود .
15- فرش های پلی استری زیاد مناسب نیست و خرده هایشان از خودشان جدا می شود .

چند نکته درخصوص گرم نگه داشتن خانه

شاید بارها از رسانه ها شنیده باشید که سرمای این دوسه سال در 50 سال اخیر بی سابقه بوده، لذا اگر می خواهید زمستانی گرم و بدون دردسر داشته باشید در حد امکان چند نکته ساده زیر را رعایت کنید .

الف : پنجره ها

1- پنجره ها اصلی ترین منبع اتلاف گرما هستند ، اگر در منزلتان از پنجره هایی با شیشه چند جداره استفاده نمی کنید ، پنجره ها می توانند اصلی ترین عامل هدر رفتن گرما به شمار آیند . برای این که از اتلاف سوخت و گرما از طریق در و پنجره جلوگیری کنید چند راه پیش رویتان است مثلاً اگر برایتان مقدور است و از عهده خرج و مخارجش بر می آیید ، شیشه های منزلتان را عوض و از نوع چند جداره استفاده کنید .
2- از نوارهای درزگیر استفاده کنید که هم راحت است و هم کم هزینه. شیارهای پنجره ها و درب ورودی را با درزگیر بپوشانید تا از نفوذ هوای سرد به داخل خانه و خروج هوای گرم به بیرون از خانه جلوگیری کنید.
3- شما می توانید از نایلون های بزرگ و ضخیم و یک تکه به اندازه متراژ پنجره تان استفاده کنید و آن را از داخل و پشت پرده به اطراف چارچوب پنجره بچسبانید که استفاده از آن زیاد سخت و پر درد سر نیست .
4- استفاده از پرده های ضخیم هم می تواند در جلوگیری از به هدر رفتن گرما بسیار کمک کننده باشد. 5- همچنین استفاده از پرده های تیره رنگ نیز می تواند در جلوگیری از به هدر رفتن گرما کمک کند.
6- استفاده از پرده های 2 تکه با بخش زیرین و یک بخش به عنوان والن پوشاننده هم عایق گرمایی خوبی است.
7- هیچ وقت هنگامی که گرمتان شد در و پنجره خانه را باز نگذارید بلکه حرارت وسایل گرمایشی را کم کنید.

ب: لباس گرم

از لباس های بافتنی و پشمی و ضخیم که بیشتر گرمتان می کند استفاده کنید حتی اگر در خانه باشید ، نه از لباس های نخی و آستین کوتاه و پلاستیکی که سردتان شود.

ج: دریچه های کولر

یکی دیگر از نقاطی که باعث به هدر رفتن گرما می شود دریچه های کولر است. برای جلوگیری از آن تمام دریچه های کولر را ببندید و بعد با یک تکه مقوا و یا نایلون روی آن را بپوشانید . و خود کولر را که در پشت بام یا ایوان خانه تان است را با یک پارچه ضخیم بزرگ بپوشانید تا امکان نفوذ سرما به صفر برسد.

د : اجاق گاز

بدانید که زیاد کردن شعله زیر غذا نه تنها موجب زودتر پخته شدن غذا نمی شود بلکه علاوه بر سوزاندن بخش بیرونی غذا و ناپخته ماندن قسمت درونی ، حرارت و انرژی زیادی هم هدر می رود . بنابراین حرارت گاز را کم کنید و بگذارید غذا خوب بپزد و جا بیفتد و زودتر به فکر درست کردن غذا بیفتید تا مجبور نباشید غذای مورد نظرتان را روی حرارت زیاد گاز قرار دهید و انرژی هدر دهید .

ل: بخاری مناسب

احتمالاً شنیده اید که می گویند : بخاری بزرگ برای اتاق بزرگ و بخاری کوچک برای اتاق کوچک . این توصیه به خاطر این است که اگر برای فضاهای بزرگ از بخاری کوچک استفاده کنید برای گرم کردن محیط ، دمای حرارت آن را بالا می برید و مصرفتان بالا می رود و همچنین اگر از بخاری بزرگ در فضای کوچک استفاده کنید موجب می شود دمای هوای محیط بیش از حد گرم شود و مجبور شوید در و پنجره باز نمایید که این هم موجب هدر دادن انرژی می شود پس از بخاری متناسب با محل استفاده کنید.

ه : شومینه

اگر در خانه به جز شومینه ، بخاری یا شوفاژ یا وسیله گرمایشی دیگری دارید ، به جای شومینه بهتر است از آنها استفاده کنید زیرا شومینه نه تنها گرمای زیادی تولید نمی کند بلکه سوخت و ساز زیادی به هدر می دهد.

تیز کردن قیچی

هیچ چیز بدتر از داشتن یک قیچی کند موقع برش پارچه نیست.
قیچی بعد از استفاده ی زیاد، رو به کندی می‌رود. برای تیز شدن قیچ‌های کند و قدیمی این راهکار را امتحان کنید.
با قیچی چند ورق آلومینیومی یا کاغذ سمباده را ببرید. این کار باعث تیز شدن تیغه‌های قیچی خواهد شد.

نحوه کندن کاغذ از سطوح چوبی

اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است و مایلید آن را بکنید هیچگاه با یک کارد یا تیغ و نظائر آن به جان آن نیافتید چرا که با این عمل به لوازم چوبی شما آسیب وارد می آورد. در چنین مواقعی بهتر است از هر نوع روغن های مایع کمک بگیرید به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزد و لحظه ای صبر کنید سپس با پارچه ی نرمی مالش دهید و این عمل را آنقدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود. برای برطرف کردن برچسب ها و عکس برگردان های کهنه و قدیمی می توان از سرکه استفاده نمود بدین صورت که آنها را با سرکه خیس کنید و لحظه ای صبر کنید سپس به آرامی با تکه پارچه ای آن را پاک نمائید.

نحوه برطرف کردن گودی فرش

برای برطرف کردن گودی فرش که نمای زشتی نیز پدید می آورد میتوانید با راههای زیر این گودی را برطرف کنید.
الف) در چاله های ایجاد شده در فرش می توانید یک قطعه یخ بگذارید وصبر کنید تا مدت یک ساعت به همین حال بماند تا پرزهای خوابیده فرش دوباره به حالت طبیعی باز گردد .
ب) مقداری آب در محل گودی بریزید وپارچه ای مرطوب روی آن قرار دهید وآن را به ارامی با اتو نسبتأ داغ ماساژ وفشار دهیدتا پرزها به حالت اولیه باز گردند سپس با یک برس آن قسمت ها را برس بزنید .

ده روش طلایی برای تمیز کردن

۱ - زود بهتر از دیر است

لکه ها و چرک ها معمولاً بهتر و ساده تر تمیز می شوند وقتی شما در همان موقع و به سرعت اقدام به تمیز کردن آن می کنید. به طور مثال وقتی لکه سس قرمز روی پیراهن شما می ریزد با کمی آب و حداکثر صابون این لکه از روی پیراهن شما پاک می شود. اما اگر تا روز بعد صبر کنید و آنگاه بخواهید این لکه را پاک کنید با مشکل بیشتری مواجه خواهید بود.
خلاصه اینکه لباس ها و همینطور فرش و موکت در مورد این اقلام توجه داشته باشید که انواع و اقسام لکه ها هنگامی که تازه اند راحت و ساده تر پاک می شوند تا زمانی که مدتی از ریختن آن گذشته است.
البته این قضیه استثنا هم دارد. به طور مثال اگر گل روی فرش شما بریزد اگر شما بخواهید به سرعت آن را پاک کنید بسیار سخت تر است تا اینکه اجازه دهید خشک شود و سپس با یک جارو برقی آن را تمیز کنید.

۲- از بالا به پایین بشویید

هنگامی که در حال تمیز کردن هستید با جاذبه نجنگید. قطعاً شکست خواهید خورد. معمولاً و یا بهتر است بگوییم در تمیز کردن هر چیزی، از بالا به پایین کار کردن معمولاً بهتر و بیشتر جواب می دهد تا بر عکس این کار. هنگامی که می خواهید کل منزلتان را تمیز کنید از بالاترین طبقه و ابتدا از اتاقها شروع کنید تا دوباره کاری نکرده باشید.
هنگامی که می خواهید اتاقی را تمیز کنید، از سقف آغاز کنید و از بالای کمدها، سپس به سراغ دیوارها و درها و پنجره ها و در نهایت زمین را تمیز کنید.
این باعث می شود تا شما مجدداً مجبور به جارو کردن زمین نشوید. برای تمیز کردن شیشه ها و آیینه ها هم از بالا به پایین این کار را انجام دهید. این ماجرا هم یک استثنا دارد و آن برای دیوارهای کثیف است. این دیوارها را اگر از بالا به پایین بشویید موجب می شود رگه هایی از چرک به سمت پایین سرازیر شود که تمیز کردن آنها دشوار تر خواهد شد.

۳ -اول جارو

اگر قصد تمیز کردن اتاق یا قسمتی از خانه را دارید به این نکته توجه کنید که ابتدا کارهایی را که به آب احتیاج ندارند مانند جارو کردن، گردگیری و جاروبرقی کشیدن را انجام دهید و سپس از مواد شوینده مایع و زمین شور و... استفاده کنید. اگر بخواهید روی زمین خیس جارو بکشید آلودگی بیشتری را با خود خواهد برد.

۴ - استفاده از روش خاص

برای تمیز کردن از روش خاص خود استفاده کنید. نیاز نیست بسیار از وسایل خارق العاده و غیر عادی برای تمیز کردن استفاده کنید. مطمئن باشید وسایل شما برای تمیز کردن منزل کافی هستند.

۵ - زمان بندی

مقداری زمان بندی درست در کارها می تواند تمیزکاری شما را ساده تر و سریعتر انجام دهد. به طور مثال اگر به روی زمین، زمین شور می ریزید اگر نیازی به صبر کردن هست تا جرم ها را پاک کند؛ کار دیگری انجام دهید و بعد به سراغ این کار بیایید. یا مثلاً در آشپزخانه روی گاز ماده تمیز کننده گاز می ریزید تا این ماده در حال عمل کردن است شما مواد غذایی را در یخچال جا به جا کنید یا ظرف های شسته شده را سر جایش بگذارید.

۶- وسایل همراهتان باشد

وسایل مورد نظرتان برای تمیز کردن مانند شیشه پاک کن، تی، جارو، سفید کننده و... را با خود حمل کنید. این کار موجب می شود تا شما از این طرف و آن طرف رفتن بی جهت در خانه خودداری کنید. همچنین در زمان شما هم صرفه جویی خواهد شد. برای این کار می توانید از سبد های کیسه ای استفاده کنید. یا چرخی تهیه کنید کوچک و این وسایل را داخل آن بگذارید و هر طرفی که می روید آن را با خود بکشید و ببرید. برای حمل کلیه مایحتاجتان در هنگام کار منزل می توانید از روشهای دیگر هم استفاده کنید.

۷- امتحان کنید

اگر قرار است از شوینده جدیدی استفاده کنید آن را ابتدا در قسمتی که قبلاً تمیز کرده اید امتحان کنید. این کار همچنین برای شیئی که اولین بار است می خواهید آن را بشویید هم باید انجام شود. ممکن است آن ماده شوینده موجب رسیدن صدمه ای به شیء مورد نظر شما شود. امتحان کردن به شما این امکان را می دهد تا شما ببینید که آیا این شیء رنگش را از دست می دهد یا ماده شوینده صدمه ای می زند یا خیر.

۸ - مراقب باشید

برای تمیز کردن وسایلی که به مایعات و مواد شوینده حساسند مثل وسایل الکتریکی، مانیتور کامپیوتر، لنز دوربین و یا ... ماده شوینده و مستقیماً به آن وسیله نزنید. ابتدا آن را به دستمال بزنید و سپس آن را روی وسیله بکشید. ریختن یا پاشیدن مستقیم این مواد به روی اینگونه وسایل ممکن است هم خطرناک باشد و هم به آن وسیله صدمه جدی بزند.

۹ - بله قبلاً شنیده اید

سازنده مبل های زیبای شما قطعاً بهتر از شما نحوه تمیز کردن آن ها را می داند. سازنده مواد شوینده هم بهتر از ما طرز استفاده از آنها را می داند. بنابراین سعی کنید همیشه برای تمیزکردن هر وسیله ای سعی کنید از روی دستورالعمل آن این کار را بکنید. از توستر و ماکروویو و آب میوه گیری گرفته تا لباس هایتان. هیچ وقت برگه مخصوص تمیز کردن و شستن وسایلی که این قابلیت را دارند را دور نریزید. به این طریق اگر قرار باشد صدمه ای وارد شود قطعاً کمتر است.

۱۰ - از خودتان مراقبت کنید

آخرین نکته. اما مهمترین آن. از خودتان مراقبت کنید. بسیاری از مواد شوینده شامل مواد اسیدی و مخرب هستند برای پوست، چشم، بینی و همینطور زبان شما. در هنگام شست وشو حتماً از دستکشهای کلفت و حتی الامکان از عینک های محافظ استفاده کنید.
تا صدمه نبینید. در هنگام استفاده از این مواد در کارخانه از لباس های قدیمی و شلوارها و بلوزهایی که دیگر قابلیت پوشیده شدن ندارند استفاده کنید.
برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ناخنها و همینطور جلوگیری از راه یافتن میکروب به زیر ناخن هایتان مقداری به زیر آنها وازلین بزنید تا میکروب و چرک به زیر آنها نرود. در اتاقی که کار می کنید حتماً پنجره ها را باز بگذارید تا گاز این مواد شوینده و سفید کننده به مجرای تنفسی شما آسیب نزنند.

دکوراسیون ضد زلزله

ساکنین محترم مناطق زلزله خیز توجه فرمایید
هنگام خانه آرائی ، احتمال وقوع زلزله را فراموش نکنید.
برای این که وسایل منزلتان در برابر زلزله مقاوم باشد و در مقابل حرکت زمین دوام بیاورد و حرکت نکند باید مواردی را رعایت فرمایید .
اگر رعایت نکنید ممکن است آیینه ها و تابلوهای روی دیوار به زمین پرت شوند و ممکن است به خود شما آسیب برساند . امکان دارد قفسه کتابها ، وسایل تزیینی داخل بوفه و گلدان های روی میز و یا تاقچه پخش زمین شوند. به هر حال ممکن است به خود شما آسیب رسانده و یا مانع خروج شما از داخل خانه شوند.
نگران نباشید راه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند با صرف زمان اندک و هزینه کم تزییناتی زیبا و ایمن در برابر خطرات در منزل داشته باشید. چند مورد بدین شرح است :

توصیه ها :

1- محکم کردن تابلوها و آیینه ها :

در هنگام بروز زمین لرزه تابلوهایی که به دیوار محکم نچسبیده اند شکسته و باعث پخش شدن شیشه خرده بر روی زمین شده و باعث آسیب رساندن به شما می شوند. توصیه می شود برای محکم کردن آیینه ها و قاب ها از پیچ های قلاب دار به جای پیچ های معمولی استفاده شود تا وسایل روی دیوار کاملاً ثابت شوند. برای اطمینان از محکم بودن تابلو روی دیوار حتماً به وزن و اندازه تابلو یا آیینه توجه کنید. برای وسایل سنگین بهتر است به جای رشته بند یا مفتول از دو بند استفاده کنید. دقت کنید تا قلاب پشت تابلو کاملاً به بند متصل گردد. سعی کنید تابلوهای بزرگ را در مکان هایی نصب کنید که امکان افتادن آن بر روی کسی وجود نداشته باشد . نصب تابلو بالای تخت ، صندلی ، میز تحریر اصلاً صحیح نیست .

2- محکم کردن کمدها و مبل ها :

هنگام زلزله ممکن است کمد و بوفه واژگون شود و به افراد در خانه صدمه رساند و موجب سد شدن مسیر شود . برای محکم کردن مبل ها و کمدها را ه های متفاوتی وجود دارد . پر هزینه هم نیست.
الف) پیش از آنکه پشت کدها را به دیوار بچسبانید از محکم بودن اسکلت کمد مطمئن شوید. ممکن است برخی قسمت ها دچار سستی یا شکستگی شده باشند. در صورت نیاز ، تعمیر کنید.
ب ) در صورتیکه میخواهید مبل ها را محکم کنید ، بهتر است ابتدا تمامی آنها را به هم بچسبانید و سپس این مجموعه را به دیوا محکم کنید.
ج ) توصیه می شود مبل های سنگین و بزرگ را در مکان های پر رفت و آمد قرار ندهید چون کاملاً طبیعی است که چسباندن تمام مبل ها به دیوار یا کف امکان پذیر نیست.

3- محکم کردن کامپیوتر ، تلویزیون و ... :

یک لرزش کوچک می تواند سبب حرکت رایانه ، سیستم های استریو ، تلوزیون و دیگر وسایل برقی کوچک شود که روی میز قرار گرفته اند . برای حفاظت از این وسایل می توانید آنها را به وسیله یک بند به دیوار متصل کنید یا پایه های آنها را به وسیله چیزی به میز محکم کنید. دقت کنید پیش از این کار خود میز را ثابت کنید.

4-محکم کردن وسایل گازی :

لوله های گاز بسیار سست هستند و با لرزش زمین ممکن است اتصال آنها از بخاری یا گاز جدا شده و سلامت افراد ساکن در خانه به خطر بیفتد . نشت گاز می تواند سبب خفگی ، آتش سوزی و حتی انفجار شود . بهترین راه برای جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقی متصل کردن شیر گاز به وسایل گازی با استفاده از اتصالات ارتجاعی و انعطاف پذیر است . به یاد داشته باشید خود شما نباید این کار را انجام دهید چون خطرناک است . بلکه لازم است یک کارشناس مجرب با توجه به نوع وسیله و شکل لوله های گاز و ... این کار را انجام دهد .

توصیه های دکوراتورها برای روزهای بارانی

1- بهتر است در روزهای بارانی از پا دری مناسب و ضخیم در مقابل درب ورودی استفاده کنید تا رطوبت ، گل و خاک را از کف کفش ها بزداید. از بهترین پادریها آن دسته ای هستند که دارای یک لایه لاتکس و یا پلاستیک باشند تا به طور کامل به زمین بچسبند و مانع از حرکت آن به این سو و آن سو هنگام پاک کردن کفش ها شوند . همچنین این پادری ها با این خصوصیات مانع از انتقال رطوبت به کفپوش یا موکت و یا هر زیر انداز دیگری هم می شوند.
2- بهتر است قبل از این که کفش ها را داخل جا کفشی قرار دهید ، آنها را در مقابل منبع گرمازایی( شوفاژ ، بخاری ، شومینه و ... ) به مدت چند دقیقه قرار دهید تا رطوبت ناشی از بارندگی به طور کامل از بین برود و سپس آنها را داخل جاکفشی قرار دهید، در این صورت از بو گرفتن کفش و جا کفشی پیشگیری کرده اید.
3- یک تکه حوله کوچک ، دستمال نخی ، واکس های فوری و یا اسفنج را همیشه در قفسه جاکفشی قرار دهید ، این امر موجب می شود تا شما هر موقع هنگام خروج از خانه کفش هایتان را تمیز و پاک نمایید.
4- بهتر است در روزهای بارانی چترها از کمد خارج شوند و در دسترس قرار گیرند . بهترین مکان برای چترها جالباسی نزدیک به درب ورودی است تا فراموش نشود .
5- هنگامی که با چتر خیس به حانه بر می گردید ، روزنامه و یا پلاستیکی روی زمین پهن کنید و چتر را روی آن باز کنید برای چند دقیقه به همین حالت نگاه دارید تا رطوبت چتر کاملاً خشک شود .
6- در روزهای ابری و بارانی افراد دچار بی حوصلگی و کسالت می شوند ، در این حالت بهتر است از رنگ هایی مثل نارنجی ، قرمز ، زرد و یا رنگ های شاد دیگر در وسایل تزئینی کوچک در جایی از خانه استفاده کرد . چرا که این رنگ ها سبب افزایش هیجان، نشاط و شادی می شوند . برای مثال استفاده از کوسن هایی به این رنگ و یا سفال های رنگی و یا هر اشیاء کوچک دیگری توصیه می شود.
7- در روزهای ابری و بارانی به دلیل گرفتگی هوا ، در خانه از لامپ هایی که نور زرد دارند استفاده نمایید ، زرا این نور می تواند جایگزین خوبی برای نور خورشید باشد.
8- اطراف پنجره ها را درزگیری کنید ، چرا که سبب می شود رطوبت حاصل از بارندگی به دیوار داخلی مجاور پنجره سرایت نکند . همچنین درزگیری های مناسب سبب حفظ دمای خانه و هدر نرفتن انرژی می شوند و از ورود گرد و غبار به هنگام باد و توفان جلوگیری می کنند.
9- در روزهای ابری دمای هوا کاهش می یابد . سعی کنید دمای خانه را متعادل نگاه دارید تا هنگام خروج از خانه دمای بدنتان با تغییر آن چنانی مواجه نشود تا دچار سرماخوردگی نشوید.

راهی آسان و ساده برای تمیز کردن فرش

بهترین ، آسانترین ، ارزانترین و مقرون به صرفه ترین ، سریعترین روش برای تمیز کردن قالی و فرشها استفاده از روزنامه باطله است .
در این روش ابتدا روزنامه های باطله ای را که دیگر مورد استفاده ای ندارند را در آب خیس می کنیم و ریز ریز کرده و روی فرش می ریزیم ، طوری که تمام سطح فرش را خرده های خیس روزنامه پر کند ، سپس به وسیله یک جاروی زبر ، فرش را از بالا به پایین و بالعکس جارو می کنیم ،بعد از جارو کردن که خرده های روزنامه را جمع کردید ، در آخر یک دستمال نمدار تمیز و یا پارچه توری را روی فرش بکشید . با این کار فرش و یا قالیتان تمیز می شود و نیازی به قالیشویی ندارید و مقرون به صرفه است و نه هزینه ای دارد و نه وقت زیادی می برد.

شیوه زندگی در منازل کوچک

جای هیچ شکی نیست که فضاهای کوچک و دست پاگیر زنان خانه دار را با مشکلاتی روبرو می کند . این مسئله موجب می شود ما همواره روی یک سری از لوازم موردنیاز خط بکشیم. آخرین باری که اسباب کشی کردید را به خاطر بیاورید و توجه کنید که اسباب و اثاثیه زندگی شما در حال کم شدن هستند. به هر حال اگر می خواهید از فضای کوچک اطرافیانتان بهترین و شایسته ترین بهره ها را ببرید بهتر است به این مطالب توجه داشته باشید چون بی تردید نکات طلایی در آن خوابیده است.

طرح چند سوال

از خود پرسیده اید چرا به خانه ای آمدید که فضای کمی دارد؟
ایا این یک تصمیم اقتصادی بوده یا نه؟
نظرتان درباره زندگی در یک خانه آن هم با فضاهای کم و دست و پاگیر چیست؟
حال که این پرسش ها را از خود مطرح کردید به دنبال پاسخ هایی برای آنها باشید تا بدین ترتیب نگرانی ها و ناراحتی هایی که از علت روی دادن چنین مشکلاتی داشته اید, برایتان اشکار شود.همه فضاهای داخل منزل را در فهرستی ثبت کنید.گام اول برای مقابله با فضای کوچک و در عین حال اسباب و اثاثیه زیاد , مشخص کردن جمع فضای خالی و میزان وسایل است.
شرح دقیق فضاهای خالی را بنویسید مثل: چند کابینت بزرگ وکوچک دارید؟
با خود فکر کنید کدام یک از وسایل آشپز خانه ضروری و کدام غیر ضروری هستند؟
کدام یک از همه بیشتر مورد نیاز هستند؟
فکر می کنید کجا باید قرار بگیرند؟
درباره تمام وسایل آشپزخانه و سایر لوازم موجود در اتاق های دیگر نیز چنین فکری را داشته باشید واضح است که برخی غیر ضروری است ودست و پا گیرند از منزل خارج شوند. این کار را با جرات انجام دهید! و سعی نکنید تنها جابه جا کننده باشید.
اما پیش از آنکه از شر وسیله ای خلاص شوید, حتما این سوال را از خود بپرسید تا چه زمان در این منزل کوچک ماندگارید ؟ شاید روزی به خانه ای بزرگتر بروید. پس بهتر است که با ظبقه بندی کردن این لوازم غیر ضروری چند تا از آنها را در یک محل جداگانه انبار کنید.
کمی هم حس فداکاری و از خود گذشتگی داشته باشید. لازم نیست که اگر می خواهید از شر هر وسیله ای که به آن احتیاج ندارید خلاص شوید , حتما آن را از بین ببرید بلکه می توانید آن را به اماکنی که این گونه وسایل را تحویل می گیرند, ارائه کنید تا دیگر افرادی که به آنها نیاز دارند, بتوانند با پرداخت پول کمی آنها را به خانه خود بیاورند.

چند راهکار دیگر

حال که توانستید با جرات خاصی از شر بسیاری از لوازم اضافی خود خلاص شوید نوبت به آن رسیده است تا با طبقه بندی و جابه جایی مختصری در لوازم باقی مانده در منزل فضاهای خالی بیشتری برای خود دست و پا کنید. مثلا بد نیست که ابزار مربوط به آرایش خود را در یک کیف کوچک ریخته و آن را به یکی از دستگیره کشو در میز خود آویزان کنید. به این ترتیب هم لوازمتان در اختیار دارید و هم آنکه جای مناسبی را برای ان پیدا کرده اید.
قفسه بندی را فراموش نکنید. قفسه ها می توانند نقش حیاتی را در خلق فضاهای بیشتر خالی در منزل ایفا کنند. روی این قفسه ها می توانید هزاران جسم کوچک و بزرگ قرار دهید . این کار مزایای خاض خود را دارد. هم می توانید آنها را در جلوی چشم خود قرار دهید و در عین حال دست و پا گیر نباشند.
پشت درها جاهای خوبی برای قرار دادن لوازمی همچون لباسها هستند این وسایل را می توان به راحتی پشت درها آویزان کرد بدون آنکه مانعی در سر راه باز و بسته شدن درها ایجاد شود.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم

هنگامى که فضایى از وسعت کمى برخوردار بوده و صرفنظر از کارایى، به لحاظ ظاهرى نیز کوچک و دلگیر به نظر مى رسد، به کارگیرى راهکارى بسیار ساده و کاربردى دکوراسیونى آن قدر مى تواند تاثیرگذار و مفید فایده باشد، گویى که دیوارها به عقب رانده شده و فضا به طور واقعى بزرگتر شده است.
پیشنهادات ارائه شده در ذیل از آن جمله اند:

رنگ

انتخاب رنگى مناسب براى فضاى مذکور از جمله مهمترین اقدامات براى وسیع تر کردن آن به لحاظ ظاهرى است. این موضوع تنها به انتخاب رنگى براى دیوارها و سقف محدود نمىشود بلکه کفپوش انتخابى و همچنین رنگ لوازم دکوراسیونى و کاربردى موجود و یا مورد نظر براى فضا نیز از اهمیت بسزایى برخوردارند زیرا در یک محیط، درست است که دیوارها بیشترین و بزرگترین سطوح را تشکیل مى دهند ولى بخش زیادى از آنها با قرارگیرى لوازم در مقابلشان و همچنین نصب دیوارکوب ها و تابلو ها پوشیده شده و در واقع این وظیفه به عناصر دکوراسیونى یادشده منتقل مى شود. بنابراین براى پوشش دیوارها و سقف فضایى کوچک از یک رنگ روشن و یا لااقل از تنالیته هاى مختلف همان رنگ بهره گیرید. به کارگیرى رنگ هاى تیره و به خصوص گرم، دیوارها را نزدیک تر به نظر مى رساند. این موضوع در مورد پوشش کف نیز به همان میزان حائز اهمیت است. هرچه کفپوش انتخابى شما تیره تر باشد، وسعت کف محیط کوچک تر به نظر مى آید برعکس کفپوش هاى روشن و بخصوص صیقلى مانند سنگ و سرامیک که بازتابى از نور را نیز به همراه دارند، سبب بزرگتر جلوه دادن کف محیط مى شوند.

طرح

علاوه بر رنگ، طرح نیز در این جریان، نقش مهمى را عهده دار است. این موضوع، از پوشش دیوارها و کف گرفته تا پارچه هاى مورد استفاده در لوازم دکوراسیونى مانند پرده، رومبلى،روتختى و غیره همگى را شامل مى شود. به طورکلى هرچه کاربرد طرح کمتر باشد، فضا از وسعت بیشترى به لحاظ ظاهرى برخوردار خواهد شد.

نور

فضاهاى پرنور بزرگتر به نظر مى رسند بنابراین انجام هر اقدامى که نور موجود در محیط را افزایش دهد در افزایش ظاهرى وسعت نیز کارساز خواهد بود. یکى از دلایل پیشنهاد به کاربردن رنگ هاى روشن براى سطوح نیز موضوع انعکاس نور بیشتر این قبیل رنگ ها است. لذا اگر در فضاى مورد نظر پنجره اى دارید که با پرده نسبتاً ضخیمى پوشیده شده است، پرده اى نازکتر را جایگزین کرده تا از حداکثر میزان نور طبیعى بهره گیرید. در نورپردازى یک فضا با نور طبیعى و در نتیجه دستیابى به هدف مورد نظر یعنى بزرگتر جلوه کردن فضا، به جز دریافت حداکثر میزان ممکن از نور خورشید راه مهم دیگرى وجود ندارد ولى در نورپردازى توسط منابع غیرطبیعى، دست باز است. شما مى توانید با انتخابى صحیح از لوازم نورپرداز، فضایى پرنور و نورپردازى هدفمند داشته باشید. به عنوان مثال در یک فضا هرچه دیوارها روشن تر باشند، فاصله شان از یکدیگر بیشتر نشان داده شده و فضا بزرگتر جلوه مى کند. این کار نیز به راحتى با چراغ هاى هالوژنى امکان پذیراست. این روزها در اغلب خانه هاى نوساز بر روى سقف فضاهاىعمومى مانند اتاق نشیمن و پذیرایى حاشیه اى از سقف کاذب طراحى مى کنند که داخل آن چراغ هاى هالوژن تعبیه شده است. بنابراین کافى است این چراغ ها را به سمت دیوار هدایت کنید. البته این کار توسط هالوژن هاى ریلى نیز عملى است. در مبحث افزایش نور محیط چه حاصل از یک منبع طبیعى و چه منبع مصنوعى، آینه نقش بسزایى دارد. براى این منظور آینه اى را در مقابل آن منبع نورزا بر روى دیوار نصب کرده و از بازتاب نور توسط آن، براى نورانى تر کردن فضا استفاده کنید.
khaneyeirani.persianblog.ir
منبع : روزنامه ایران



نسخه چاپی