تاریخچه تکامل جالب رسانه‌های جمعی
تاریخچه تکامل جالب رسانه‌های جمعی

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

رسانه‌های جمعی به برقراری ارتباط بین مردم کمک می‌کند و جهان را در نگاه ما به ارمغان می‌آورد. اجازه دهید نگاهی به تاریخچه و همچنین منشأ رسانه‌های جمعی یا به عبارتی همان رسانه‌های عمومی داشته باشیم. آیا می‌توانیم هرگز زندگی را بدون تلفن‌های همراه، تلویزیون یا اینترنت تصور کنیم؟ احتمالاً خیر! این یک واقعیت است که اگر گجت‌هایی که ارتباطات را افزایش داده است نداشتیم، دنیا چنین مکان بزرگی نمی‌شد. ما می‌توانیم به آسانی ارتباط برقرار کنیم، با کلیک یک دکمه به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا کنیم و از رویداد‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد آگاه شویم. در اینجا نگاهی به تکامل رسانه‌های جمعی در طی سالیان خواهیم داشت.
رسانه‌های جمعی از زمان‌های باستان که پادشاهان از نویسندگان و شاعران خود برای نوشتن کتاب‌ها و ایجاد نمایشنامه‌ها حمایت می‌کردند در حال تکامل بوده است. قدرت رسانه‌های جمعی برای همگان شناخته شده است. رسانه‌های جمعی منجر به سرگونی و ایجاد امپراطوری‌های جدید شده است. رسانه‌های جمعی به ایجاد آگاهی اجتماعی کمک کرده است و همچنین روش آسانی برای زندگی مردم فراهم کرده است. رسانه‌های چاپی نقش مهمی در رویدادهای تاریخی مانند رنسانس، جنگ استقلال آمریکا، انقلاب فرانسه و بسیاری دیگر ایفا کرده است.

سال‌های اول

روسانه‌های جمعی از 3300 قبل از میلاد شروع به تکامل کرده است، هنگامی که مصری‌ها به هریگلیفیک تکامل بخشیدند. این سیستم نوشتاری مبتنی بر سمبل بود. بعداً در 1500 قبل از میلاد سامی‌ها الفبای با حروف بی‌صدا را ابداع کردند. حدود 800 قبل از میلاد بود که حروف صدادار توسط یونانیان وارد الفبا شد.

کتاب

کتاب‌های زیادی در دوران باستان نوشته شده است ولی، منابع تأیید می‌کند که اولین کتاب در 868 بعد از میلاد در چین چاپ شد. اما به خاطر سرعت پایین گسترش سوادآموزی و هزینه بالای کاغذ در کشور چین، چاپ فاقد سرعت لازم برای تأمین نیاز تعداد زیاد افراد بود. ولی، فناوری چاپ به سرعت در اروپا تکامل پیدا کرد. در 1400 بعد از میلاد، یوهانس گوتنبرگ دستگاه چاپ با قابلیت حرکت را اختراع کرد. اولین کتاب در 1453 بعد از میلاد چاپ شد. کار چاپ از یک شهر در آلمان به سرتاسر اروپا گسترش پیدا کرد. در 1468 بعد از میلاد اولین کتاب در انگلیس چاپ شد. در 1500 بعد از میلاد دو میلیون نسخه کتاب در این کشور‌ها چاپ شد. در صده بعدی، چاپ به دویست میلیون نسخه رسید.

روزنامه

روزنامه در حدود 1600 بعد از میلاد به وجود آمد ولی، بیشتر از یک قرن طول کشید تا به طور مستقیم تأثیرگذار باشد. در سال 1690 بنجامین هریس اولین روزنامه استعماری را در بوستون چاپ کرد. در قران نوزدهم چاپ روزنامه افزایش پیدا کرد. اولین روزنامه آفریقایی-آمریکایی تحت عنوان "ژورنال آزادی" در سال 1827 منتشر شد. در انتهای دهه 1900، رسانه‌های چاپی به شکل کتاب، جزوه، مجله و روزنامه قابل دسترس بود. روزنامه اطلاعات لازم از جهان را برای مردم فراهم می‌کرد. حتی امروزه نیز روزنامه همچنان منبع جهانی مهمی از اطلاعات است.

تلگراف و تلفن

اولین خط تلگراف در سال 1844 توسط ساموئل مورس راه اندازی شد. و در سال 1858، اولین کابل ترانس آتلانتیک ایجاد شد که برقراری ارتباط برای مردم را راحت‌تر کرد. تلفن توسط الکساندر گراهام بل در سال 1876 اختراع شد که انقلابی در حوزه ارتباطات ایجاد کرد. مردم حالا می‌توانستند در خانه‌های خود بنشینند و با دوستان و خویشاوندان خود در سرتاسر جهان حرف بزنند.

رادیو و تلویزیون

در سال 1885 جورج استمن فیلم عکاسی را اختراع کرد. فیلم تولید شده توسط استمن به گیلبرت گروسونور کمک کرد تا عکس‌هایی در نشنال جئوگرافیک در سال 1899 معرفی کند. رسانه‌های چاپ محبوبیت خود را در قرن بیست با ظهور تلویزیون و رادیو از دست داد. در سال 1894، رادیو اختراع شد. رادیو بر اساس اصل انتقال امواج الکترومغناطیسی کار می‌کرد. با شروع انتقال برنامه‌های رادیویی، رادیو تبدیل به منبع برجسته‌ای از سرگرمی برای عموم مردم شد. تلویزیون در سال 1925 توسط جان لاگی بیرد اختراع شد. کمپانی والت دیزنی اولین فیلم رنگی دنیا را در سال 1932 تولید کرد. در دهه 1950 بود که تلویزیون سیاه و سفید تبدیل به قسمتی از لوازم منزل آمریکایی‌ها شد. فرود نیل آرمسترانگ روی کره ما به طور جهانی در تلویزیون در سال 1969 نمایش داده شد. رسانه‌های جمعی در این قالب به فناوری وابسته شد و به همراه توسعه در حوزه‌های الکتریسیته، نیمه رساناها و لوله‌های کاتدی پیشرفت کرد.

اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند

در نیمه دوم قرن بیستم اینترنت تکامل یافت. با مفهوم اینترنت، دنیا به طور جهانی بهم متصل شد. فناوری پست الکترونیکی در دهه 1970 توسعه یافت. در سال 2004 بیشتر از نصف آمریکا به اینترنت متصل شد. خدمات پیام فوری در سال 2001 معرفی شد. از زمان معرفی آن، اینترنت اطلاعات و ارتباطات برای ما فراهم کرده است. امروزه بیشتر از دو میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. دنیا اکنون در نوک انگشتان ماست. با کلیک کردن یک دکمه می‌توانیم به دنبال هر چیزی که می‌خواهیم بگردیم. در سال‌های اخیر، معرفی تلفن‌های همراه هوشمند تغییر عمده‌ای در زندگی ما ایجاد کرده است. افراد برای دستیابی به اطلاعات لازم نباید ساعت‌ها منتظر باشند. قابل حمل بودن این دستگاه‌ها مزیت افزوده محسوب می‌شود. تلفن‌های همراه هوشمند دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که برای سهولت و راحتی ما به کار می‌آیند.
رسانه‌های جمعی ابرقدرتی است که تمام دنیا را به طریق مختلف بهم مرتبط کرده است. ما به رسانه فقط به شکل روزنامه، تلویزیون و اینترنت و مانند این‌ها فکر می‌کنیم ولی، رسانه در اشکال دیگر نیز در طی صد‌ها سال وجود داشته است. چه کسی می‌داند صد‌ سال بعد چه قالب‌های ارتباطی ممکن است داشته باشیم؟ زمان می‌گذرد و تمدن با ابزارهای خود همچنان پیشرفت خواهد کرد و به تکامل هر چه بیشتر خود ادامه می‌دهد.
 
نسخه چاپی