حذف نویز فعال چیست و چگونه کار می‌کند؟
حذف نویز فعال چیست و چگونه کار می‌کند؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

داشتن هدست با قابلیت حذف نویز چگونه به شما کمک می‌کند روی کار خود تمرکز کنید. این فناوری چگونه کار می‌کند؟ یکی از نتایج فرعی فناوری نویز ناخواسته است. ما می‌توانیم چشم‌های خود را ببندیم ولی، راهی برای بستن گوش‌ها و فرار کردن از نویز نیست. گوش گیر‌ها مفید است ولی، راهی وجود ندارد که بتوانید واقعاً همه نویز را از بین ببرید یا وجود دارد؟ با فناوری حذف نویز امید است که بتوانیم واقعاً همه امواج صوتی مزاحم که وارد گوش می‌شود را از بین ببریم. صدا از طریق امواج فشار منتشر می‌شود که باعث فشار و ریزش متناوب در حجم هوا می‌شود. هر فرکانس صدا موجی از فشار و ریزش هواست که در فضا حرکت می‌کند.
هنگامی که امواج به پرده گوش برخورد می‌کند، آن‌ها باعث ارتعاش استخوان‌های گوش می‌شوند. این سیگنال‌های الکتریکی ایجاد می‌کند که به مغز ارسال می‌شود. ما این سیگنال‌های الکتریکی را به عنوان صدا شناسایی می‌کنیم. نویز از طریق تحمیل زائد امواج صوتی با فرکانس‌های مختلف اتفاق می‌افتد که باعث تیزی پرده گوش می‌شود.

حذف نویز فعال چگونه کار می‌کند؟

این فناوری با هدف خنثی سازی نویز در زمان واقعی طراحی شده است. صفت فعال مربوط به کارکرد فناوری به طور همزمان یا به عبارتی در زمان واقعی است. اصلی که این فناوری بر آن استوار است تداخل مخرب امواج نامیده می‌شود. هنگامی که دو موج با دو فرکانس دقیقاً یکسان اما 180 درجه خارج از فاز به همدیگر تحمیل می‌شود، آن‌ها در حقیقت یکدیگر را از بین می‌برند. هنگامی که موج فشار با موج شکن با دامنه دقیقاً یکسان برخورد می‌کند، آن‌ها یکدیگر را خنثی می‌کنند. این چیزی است که تداخل مخرب نامیده می‌شود.
پس آنچه که این فناوری انجام می‌‌دهد آن است که امواج صوتی ایجاد می‌کند که دقیقاً با صدای محیط مطابقت دارد ولی، برای از بین بردن صدای محیط خارج از فاز قرار دارد. از بین بردن یک فرکانس صدا بدین طریق ساده است ولی، برای از بین بردن نویز باید امواج صوتی خارج از فاز همه فرکانس‌ها ایجاد شود که در حال حاضر به طور کامل ممکن نیست.
سیستم حذف نویز هوشمند قادر خواهد بود تا فرکانس‌های واحدی که برای ایجاد نویز ترکیب می‌شود را شناسایی کند و امواج صوتی ایجاد خواهد کرد که آن‌ها را از طریق تداخل مخرب حذف می‌کند. ولی، چنین سیستم بی‌نقصی هنوز به وجود نیامده است. هر چند، هدفون‌ها و دستگاه‌های با قابلیت حذف نویز دیگری وجود دارد که می‌تواند تا حدودی نویز موجود در محیط را از بین ببرد.
این فناوری کاربرد‌های زیادی دارد. هدفون‌های با قابلیت پشتیبانی از این فناوری می‌تواند به افرادی که در محیط‌های بسیار شلوغ کار می‌کنند کمک کند. فناوری حذف نویز فعال می‌تواند از بروز صدمات شنوایی بلند مدت جلوگیری کند. با هر پیشرفت در فناوری، ما به طور فزاینده یاد می‌گیریم تأثیرات محیط خارجی روی خود را بیشتر کنترل کنیم و این فناوری گامی رو به جلوتر در این جهت است. بنابراین، با استفاده از این فناوری امید است که بتوانیم به طور مؤثر از گوش‌های خود در برابر نویز محافظت کنیم. با پیشرفت فناوری، حتی نویز‌های پیچیده نیز ممکن است به طور کامل در آینده قابل حذف کردن باشد.
 
نسخه چاپی