علت و درمان خارش پوست سر و ریزش مو
خارش پوست سر، همراه با ریزش مو، می‌تواند به‌طور جدی ناراحت کننده باشد. دانستن اینکه چه چیزی باعث این مشکل می‌شود در مدیریت شرایط و جلوگیری از آسیب‌های غیرقابل جبران در آینده ضروری است.
 
خارش پوست سر همراه با ریزش مو بسیار ناراحت کننده است، در عین حال باعث نگرانی مخصوصا در زنان می‌شود. با این حال، ریزش مو ناشی از خارش دائمی نیست و پس از درمان، مو دوباره رشد می‌کند، شما به‌طور متوسط روزانه 100 مو از دست می‌دهید. اگر ریزش مو همراه با خارش شدید باشد، نباید این وضعیت را نادیده گرفت.
 

راهکارهایی کمک کننده

 

1.شامپویتان را تغییر دهید

شما باید شامپو و سایر محصولات مراقبت از مو خود را در فواصل منظم بررسی و تغییر دهید. احتمالا شامپو شما باعث آسیب به پوست شما خواهد شد. اغلب شامپوها حاوی مواد شیمیایی هستند که موهای سر و صورت را از بین می‌برند. یک شامپو طبیعی که ماده ضد قارچی دارد را انتخاب کنید.
 

2.بهداشت شخصی

بهترین درمان خارش سر، همراه با ریزش مو، حفظ سلامت پوست و مو است. اگر موهای شما به زودی کثیف و چرب می‌شوند مجبورید موهایتان را زیاد بشویید. افرادی که در فضای باز کار می‌کنند مجبورند روزانه موهای خود را بشویند.

اجتناب از گرما درمانی و درمان توسط مواد شیمیایی ،در حال حاضر یک انفجار درمانی توسط گرما و مواد شیمیایی در بازار وجود دارد. با این حال، این نوع درمان اغلب باعث تعدادی از مشکلات پوستی می‌شود. اگرشما از این نوع درمان استفاده کردید، پس لازم است که محصولات مراقبت از مو برای چنین درمان‌هایی به طور مرتب استفاده شوند.
 

3.ویتامین B

برای جلوگیری از این وضعیت باید رژیم غذایی شما غنی از ویتامین B باشد. در صورت کمبود ویتامین B، روند رشد مو بدتر می‌شود. بنابراین، باید آن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا رشد مو افزایش یابد.
 

4.اسید فولیک

مواد غذایی مانند مغزها و آجیل یک منبع غنی از اسید فولیک هستند که برای سلامت موها مهم است. پس باید در رژیم غذایی خود دانه‌ها را که سرشار از اسید فولیک است بگنجانیم.
 
علت و درمان خارش پوست سر و ریزش مو


5.سبزیجات

سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند، به ویژه سبزیجات مانند کاهو و اسفناج سلامت موها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.


6.پروتئین‌ها

پنیر،گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر منابع غنی از پروتئین هستند. پروتئین برای سلامت موها ضروری است بنابراین باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اگر شما گیاه‌خوار هستید، می‌توانید از حبوبات به عنوان منبع غنی پروتئین استفاده کنید.
 
علت و درمان خارش پوست سر و ریزش مو

7.روغن ضروری

برای تحریک رشد مو روغن‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. این روغن‌ها برای درمان خارش سر و ریزش مو در زنان و مردان مفید هستند.

شما می‌توانید روغن چای و روغن رزماری را به شامپو خود اضافه کنید. این روغن‌ها، علاوه بر پاک کردن موهایتان، پوست شما را نیز نرم‌تر می‌کنند.
شما همچنین می‌توانید از روغن اسطوخودوس برای درمان این مشکل استفاده کنید.
علت و درمان خارش پوست سر و ریزش مو

روغن جوزوبا برای درمان زگیل، اگزما، شوره سر مفید شناخته شده است. این یکی از بزرگترین نرم کننده مو است که توسط سرخپوستان بومیان آمریکا و مردم کارائیب برای جلوگیری از ریزش مو استفاده شده است.

آلوئه ورا یکی دیگر از گیاهان است که خواص آن مشهور است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند و موها را تقویت می‌کند.
 

علل ریزش مو به دلیل خارش پوست سر

یکی از علت‌های این بیماری، ترشح بیش از حد روغن از پوست سر است. این روغن‌ها از فولیکول‌های مو محافظت می‌کنند و در عین حال مواد مغذی لازم را برای مو فراهم می‌کنند. با این حال، ترشح بیش از حد روغن باعث التهاب، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شوند. این وضعیت اغلب باعث عفونت باکتریایی که به نوبه خود باعث خارش پوست سر می‌شود. در پاراگراف‌های زیر علل اصلی ریزش مو و خارش پوست سر بیان می‌شود.

خارش پوست سر می‌تواند بخاطراستفاده از شامپو، رنگ مو و درمان‌های شیمیایی روی مو حاصل شود. با توجه به مواد مؤثره و مضر مورد استفاده در این محصولات، فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند که در نهایت موجب ریزش مو می‌شود. چنین مشکلی اگر در زمان مناسب درمان نشود، منجر به طاسی می‌شود و فولیکول‌های مو در آن ناحیه تخریب خواهند شد. اغلب دیده می‌شود که بسیاری از مردم از یک محصول برای چندین سال استفاده می‌کنند، اما مشکلات مو را با محصولاتی که استفاده می‌کنند مرتبط نمی‌دانند.

عفونت قارچی پوست سر می‌تواند باعث ایجاد خارش پوست سر شود. شایعترین علائم این عفونت، لکه‌های قرمز روی پوست، خارش و ریزش مو است. اگر این مشکل در زمان مناسب درمان نشود، این امر می‌تواند منجربه طاسی شود.

پسوریازیس پوستی یک بیماری پوستی غیر مسری است که باعث خارش شدید، لکه های قرمز پوست و طاسی موقت منطقه آسیب دیده می‌شود. بسیاری از آمریکایی‌ها مبتلا به این بیماری پوستی هستند.

مخمری به نام مالاسزیا همیشه روی پوست سر وجود داردکه موجب واکنش التهابی می‌شود. این مخمر از روغن‌های طبیعی که توسط غدد پوست سر ترشح می‌شوند، تغذیه می‌کند. شامپوها و رنگ مو باعث عدم تعادل در سطح روغن پوستی روی پوست سر می‌شود که سبب رشد مخمر می‌شود، مخمر مالاسزیا یک ماده سمی تولید می‌کند که پوست را تحریک می‌کند. پوست سر خشک، قرمز، پوسته پوسته شده و باعث ایجاد خارش و ریزش مو می‌شود. شوره سر یکی از رایج ترین علائم قابل مشاهده در این مشکل پوستی است.

این وضعیت همچنین با استرس مرتبط است.

خارش پوست سر و ریزش مو به خصوص در مجامع عمومی بسیار آزار دهنده است. علاوه بر مراقبت‌های خارجی از مو باید یک رژیم غذایی سالم جهت حفظ سلامت مو داشته باشیم گفته شده است که موهای شما یک فشار سنج سلامت شماست!
 
نسخه چاپی