علل بروز اختلالات خوردن
علل بروز اختلالات خوردن

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اختلال خوردن را می‌توان به عنوان وضعیتی روحی روانی تعریف کرد که با اختلالات شدید در رفتار مرتبط با خوردن مشخص می‌شود. علل آن چندین عامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی پیچیده را شامل می‌شود.
اختلال در خوردن غذا با تغییرات شدید در رفتار مرتبط با خوردن همچون پرخوری، مصرف شدیداً کاهش یافته غذا به دلیل استرس شدید و یا ترس مداوم از اضافه وزن مشخص می‌شود. فردی که مبتلا به اختلال غذایی است تمایل داشته غذای بسیار کمی خورده و یا به طور غیر عادی مقدار زیادی غذا مصرف کند. چنین اختلالاتی معمولاً با اختلالات روانی مانند اختلالات اضطراب، افسردگی و سوء مصرف مواد همراه می‌باشند. انواع اصلی اختلالات خوردن، پراشتهایی عصبی، و بی اشتهایی عصبی را شامل می‌شوند. اختلال خوردن تصریح نشده (EDNOS) نوع دیگر اختلال خوردن است که با تغییرات متعددی در رفتار مرتبط با خوردن مشخص می‌شود. چنین اختلالاتی در طول دوران بلوغ و یا کودکی شایع‌تر می‌باشند. احتمال بروز این اختلالات در زنان و دختران بیشتر است.
علل بروز اختلال در غذا خوردن
اختلالات خوردن در نتیجه‌ی چندین عامل بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی می‌باشند. فشارهای فرهنگی و خانوادگی و همچنین اختلالات عاطفی و شخصیتی به بروز اختلالات خوردن کمک می‌کنند. برخی از این عوامل در ادامه به صورت فهرست نشان داده شده‌اند:
تغییر و تحول عمده در زندگی: بسیاری از افراد قادر به مقابله با برخی تغییرات عمده در زندگی نیستند. بعضی از تغییرات مانند ورود به دبیرستان یا کالج، بلوغ، بیماری مهم یا مرگ عزیزان می‌تواند موجب افسردگی آنها شود. در نتیجه آن، شروع به خوردن بیش از حد و یا پس زدن و محروم ساختن خود از غذا می‌کنند.
سلامت روحی و روانی: بروز چندین مشکل عاطفی و روانی می‌تواند به ایجاد اختلال خوردن کمک نماید. چنین افرادی ممکن است افرادی کمال گرا، دارای اعتماد بنفس پایین، عاجز از کنترل خشم، تابع امیال آنی، درگیر در کشمکش‌های خانوادگی، با روابط دردسر ساز باشند.
مشکلات بیولوژیکی: بعضی از افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلاء به اختلالات خوردن می‌باشند. سروتونین که یک ماده شیمیایی طبیعی در مغز است، رفتار مرتبط با خوردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چرا که در تنظیم مصرف غذا دخالت دارد.
مشکلات جامعه شناختی: اکثر افرادی که دچار اختلالات خوردن می‌باشند، مشخص شده است که تجربه‌ای دردناک از مسخره شدن به خاطر چاقی خود را پشت سر گذاشته‌اند. چنین افرادی ممکن است با شرایط خجالت آور مواجه شده باشند. در نتیجه به سختی تلاش کرده وزن خود را کاهش دهند، و در نهایت قربانی اختلالات مربوط به خوردن می‌شوند.
حوادث آسیب زا: افراد مبتلا به اختلالات خوردن ممکن است سابقه‌ی سوء استفاده جسمی یا جنسی را در کارنامه خود داشته باشند. چنین افرادی تمایل دارند وزن کم کرده تا صفات یا ویژگی‌های ثانویه جنسی خود را از دست داده تا از توجه جنسی بیشتر جلوگیری کنند.
برخی از عوامل مخاطره آمیز کلیدی، جنسیت، سن، خانواده، نفوذ فرهنگی، عدم ثبات عاطفی، و جامعه را شامل می‌شود. دختران نوجوان و زنان جوان احتمال بیشتری داشته به اختلالات خوردن دچار شوند. پیروی از رژیم‌های مفرط جهت کاهش وزن و برخورداری از تناسب اندام عالی ممکن است همچنین به بروز این عارضه کمک نمایند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 
نسخه چاپی