غذاهای حاوی کربوهیدرات پایین برای زنان
غذاهای حاوی کربوهیدرات پایین برای زنان

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

یکی از محبوب‌ترین رژیم غذایی برای زنان به منظور کاهش وزن، رژیم‌های حاوی کربوهیدرات پایین می‌باشد. با محبوبیت گسترده‌ی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین مانند رژیم غذایی اتکینز، رژیم غذایی زون و سواحل جنوبی، بسیاری از مردم به دنیال رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات پایین برای کاهش وزن می‌باشند. اما در واقع باید دقیقا بدانیم که یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین به چه معناست و چه فوایدی دارد. بدن ما نیازمند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها در نسبت‌های خاص می‌باشد و همه‌ی مواد غذایی حاوی این عناصر تغذیه‌ای می‌باشند.
در رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین، فرد مقدار کربوهیدراتی که مصرف می‌کند را به حداقل می‌رساند. این امر به طور خودکار منجر به افزایش مصرف پروتئین ها و چربی ها می‌گردد.
منشاء رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین با رژیم اتکینز شروع شد که توسط رابرت اتکینز، متخصص قلب در سال 1972 اختراع شد. رژیم غذایی اتکینز مقدار کربوهیدرات‌های مصرفی را به شدت محدود کرده، در حالی که مقدار پروتئین‌ها و چربی‌ها در این رژیم غذایی افزایش یافته است. مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، برنج سفید، پاستا، نان و دسر در رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین مجاز نمی‌باشد. اگرچه رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین به کاهش وزن کمک می‌کند، اما محدود کردن شدید همه‌ی انواع کربوهیدرات‌ها می‌تواند عوارض جدی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود که مقادیر متوسطی از کربوهیدرات‌های پیچیده را در رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین خود مصرف کنید، تا بتوانید بدون احساس خستگی و با خیال راحت به کاهش وزن خود برسید.

برنامه‌ی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین برای زنان

قبل از بحث درباره‌ی انواع مختلف رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین برای زنان، اجازه دهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی کار رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین به منظور حذف چربی بدن ارائه دهیم. کربوهیدرات‌های موجود در غذا توسط بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند. اما همه‌ی کربوهیدرات‌ها نمی‌توانند به یک شکل به گلوکز تبدیل شوند. کربوهیدرات‌های پیچیده که به عنوان کربوهیدرات‌های تصفیه نشده شناخته می‌شوند، در غلات، میوه ها و برخی از سبزیجات به آرامی توسط بدن به گلوکز تبدیل می‌شوند. اما کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا ساده‌ی موجود در آرد سفید، نان سفید، نوشیدنی‌های خنک و پاستا سطوح قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند. در صورتی‌که شما مقدار بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه شده را مصرف کنید، همه‌ی این کربوهیدرات به گلوکز تبدیل شده و گلوکز بدن بیش از حد مورد نیاز افزایش می‌یابد. سپس گلوکز مازاد به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود.
رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین با محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها، مقدار چربی که بدن می‌تواند ذخیره کند را محدود می‌سازد. برخی از محبوب‌ترین رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین برای زنان شامل رژیم غذایی اتکینز، رژیم غذایی زون و رژیم غذایی سواحل جنوبی می‌باشد.

رژیم غذایی اتکینز

این رژیم غذایی با محدود کردن مصرف غذاهایی مانند نان سفید، پاستا، برنج سفید و سبزیجات نشاسته داد مانند سیب زمینی، یام و سیب زمینی شیرین، میزان مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود می‌سازد. در این رژیم غذایی موادی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و همچنین محصولات لبنی مانند پنیر خامه‌ای و شیر وجود دارد. با این‌حال، مقدار غذاهای فراوری نشده مانند نوشیدنی‌های گازدار و چیپس در این رژیم غذایی محدود می‌باشد. رژیم غذایی اتکینز یکی از محبوب‌ترین رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات پایین می‌باشد. با این‌حال، محدود کردن بیش از حد کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث کاهش سطوح قند خون و در نتیجه منجر به خستگی و بی‌حالی گردد.

رژیم غذایی سواحل جنوبی

این رژیم غذایی یکی از بهترین و ساده‌ترین رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات پایین می‌باشد که توسط آرتور گاستون متخصص قلب توسعه یافته است. همانند رژیم غذایی اتکینز، در رژیم غذایی سواحل جنوبی، شما مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا را محدود می‌کنید. اما کربوهیدرات‌های حاوی قند پایین که دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند در این رژیم غذایی می‌توانند گنجانده شوند. مصرف برنج، سبزیجات نشاسته دار مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین، دسرهای غنی از قند، سبزیجاتی مانند ذرت و چغندر در این برنامه‌ی رژیم غذایی محدود می‌باشد.

رژیم غذایی زون

یکی دیگر از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین که استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است، رژیم غذایی زون بوده که توسط دکتر سیرز توسعه یافته است. این رژیم غذایی یک برنامه‌ی غذایی متعادل بوده و مصرف کربوهیدرات‌ها در آن به شدت محدود نشده است. کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای مانند برنج قهوه‌ای، غلات، لوبیا و اکثر سبزیجات و میوه‌ها در این رژیم غذایی قرار دارند.

رژیم غذایی دکتر ویتاکر

یکی دیگر از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین که به سرعت در حال محبوب شدن می‌باشد، رژیم غذایی دکتر ویتاکر می‌باشد. این رژیم غذایی توسط دکتر جولیان ویتاکر توسعه یافته و مقدار کربوهیدراتی که فرد می‌تواند در طول روز مصرف کند در این رژیم غذایی محدود می‌باشد. در این رژیم غذایی ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا به منظور بهبود کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رژیم غذایی بدون دانه

در این رژیم غذایی، فرد نمی‌توانند هر نوع دانه‌ی گیاهی را مصرف کند و لازم است که مصرف تمام سبزیجات نشاسته‌ای، شیرینی‌ها و قندها را به طور کامل محدود کند. این یک برنامه‌ی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین بوده و می‌توان با استفاده از این رژیم غذایی به کاهش وزن دست یافت.

رژیم غذایی پرخوری و استرس

این رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین برای زنان یک برنامه ی رژیمی 4 هفته‌ای بوده که با مصرف بسیار پایین کربوهیدرات‌ها شروع می‌شود. سپس مقدار متوسطی از کربوهیدرات در برنامه‌ی غذایی استفاده می‌شود.
رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات پایین به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. اما حذف کامل کربوهیدرات‌ها از برنامه‌ی غذایی ترفند مناسبی نبوده و باعث ایجاد خطر باری سلامتی می‌گردد. فردی که از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا استفاده می‌کند، ممکن است مقدار زیادی پروتئین و چربی را دریافت کند که این امر منجر به افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گردد. یک رژیم غذایی متعادل همراه با انجام تمرینات ورزشی مناسب یکی از بهترین روش‌ها به منظور کاهش وزن و دستیابی به وزن پایدار می‌باشد.
 
نسخه چاپی