چالش خطرناک نهنگ آبی
چالش خطرناک نهنگ آبی
 



 

چالش نهنگ آبی چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

نهنگ آبی که تبدیل به موضوعی در صدر اخبار گردیده است یک بازی اینترنتی است که با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی، سعی در ترغیب نوجوانان و کودکان برای شرکت در چالش و در نهایت انجام خواسته‌های بازی می‌باشد. این بازی، که یکی از خطرناک‌ترین بازی‌های اینترنتی می‌باشد در کشور روسیه توسط یک دانشجوی روانشناسی در سال ۲۰۱۳ ساخته و طراحی شده است که موفق شد در سال ۲۰۱۵ اولین قربانی خود را که یک نوجوان ۱۵ ساله بود، بگیرد. در این مطلب با توجه به اهمیت مراقبت از خانواده، قصد داریم در رابطه با بازی نهنگ آبی مطالبی را ارائه و هشدارهای لازم را در این زمینه به خانواده‌ها بدهیم.
 

بازی نهنگ آبی

همان‌طور که اشاره شد، بازی نهنگ آبی در حقیقت یک چالش اینترنتی می‌باشد که در آن از بازیکنان خواسته‌های غیرمعمولی می‎شود. این بازی فقط در تبلت و تلفن همراه قابل اجرا بوده و پس از دانلود آن و شروع بازی روزی یک بار برای بازیکن یک وظیفه جدید تعریف می‌شود که تا آن وظیفه انجام نشود، قادر به رفتن به مرحله بعدی نخواهد بود. در چالش نهنگ آبی قبل از این که بازیکن بخواهد بازی را شروع کند چندین سوال در رابطه با اطمینان از این که می‎خواهید بازی را شروع کنید یا خیر، پرسیده می‌گردد. در همان ابتدای بازی به بازیکن هشدار داده می‌‎شود که در صورت شروع بازی دیگر حق خروج از بازی را ندارد و باید تا آخر بازی را انجام دهد.
چالش خطرناک نهنگ آبی
نوجوانان و کودکان هدف اصلی این برنامه می‌باشند
 
نکته قابل توجه در این بازی این است که در شروع بازی از بازیکن خواسته می‌‎شود جی پی اس گوشی خود را روشن نماید تا لوکیشن او برای سازندگان بازی ارسال گردد. پس از این امر و با ارسال لوکیشن برای سرور بازی، پیامی در بازی منتشر می‌شود که نشان دهنده موقعیت دقیق بازیکن بوده و به نوعی به بازیکن این هشدار را می‌دهد که در صورت ترک بازی، اتفاق بدی برای او یا خانواده‌اش خواهد افتاد. البته که چنین چیزی برای این بازی ممکن نبوده و فقط در حد یک هشدار می‌باشد. اما همین هشدار به ظاهر ساده که برای ما بزرگسالان زیاد با اهمیت جلوه نخواهد کرد، ممکن است برای کودکان و نوجوانان رعب آور بوده و آنها را ترغیب به ادامه بازی نماید.
 

نحوه انجام بازی نهنگ آبی

پس از اجرای چالش نهنگ آبی و انجام پیش نیازهای بازی از جمله ثبت نام در بازی و ارسال لوکیشن، دستورات و وظیفه‌های بازی، به‎صورت روز به روز به بازیکن ارسال می‌گردد. این وظایف شامل ۵۰ مرحله مختلف است که طی ۵۰ روز به بازیکن ابلاغ می‎گردد. هر روز که بازیکن یک مرحله را انجام دهد در حقیقت جواز حضور به مرحله بعدی را دریافت کرده و باید برای چالش جدید آماده گردد. اولین مرحله از بازی معمولا با درخواست کشیدن یک وال روی دست، با استفاده از شی نوک تیز مانند چاقو یا تیغ می‌باشد. پس از آن در روز دوم و به همین ترتیب در روزهای آینده از بازیکن درخواست های جدیدی می‌شود.
در صورت عمل نکردن به دستورات بازی نهنگ آبی ، سرور بازی اقدام به ارسال پیام‌های تهدید آمیز به گوشی بازیکن می‌نماید. به این ترتیب که اگر به ادامه بازی نپردازد، ممکن است برایش اتفاقات ناگواری رخ دهد و یا خانواده او تحت تاثیر اتفاقات و حوادث قرار بگیرند. این امر سبب می شود که در بازیکنان که عمدتا سنین نوجوانی را شامل می‌شوند، حس ترس و وحشت ایجاد شده و مجبور به ادامه بازی گردند.
 
چالش خطرناک نهنگ آبی
بازی نهنگ آبی به بازی خودکشی نیز معروف است
 
مراحل بازی هر روز سخت و سخت‌تر می‌گردد تا اینکه در مراحل پایانی از بازیکن کارهایی نظیر سلفی گرفتن در ارتفاعات خطرناک، پرش از بلندی‌ها، صدمه زدن به بدن و کارهای خطرناک دیگری خواسته می‌شود. مرحله آخر بازی که در روز پنجاهم به بازیکن ابلاغ می‌گردد از همه مراحل سخت‎تر بوده و بازیکن را ترغیب به خودکشی می‌نماید. در این مرحله تهدیدات به اوج خود رسیده و به نوعی بازیکن نیز به این نتیجه می‌رسد که تنها راه نجات، خودکشی به همان شیوه‌ای است که چالش برای او تعیین کرده است.

نقش خانواده‌ها در چالش نهنگ آبی
به سبب اینکه معمولا نوجوانان و کودکان درک درستی از فضای مجازی و خطراتی که ممکن است آنها را در این فضا تهدید کند، ندارند؛ والدین یکی از پر رنگ‌ترین نقش‌‎ها را در جلوگیری از ورود این بازی به محیط خانواده خواهند داشت. والدین باید با رصد فرزندان خود در فضای مجازی و ارتباطات آنها، از سلامت نوجوانانشان در این فضا اطمینان حاصل کرده و راه ورود چالش نهنگ آبی و یا هر برنامه و بازی‌ای به این سبک و سیاق را به خانواده خود مسدود نمایند.
نوجوانان به سبب اینکه در سنی هستند که به دنبال دیده شدن و کسب شهرت می‌باشند، معمولا هدف چالش نهنگ آبی قرار گرفته و به نوعی با انجام دستورات این بازی سعی دارند خود را شجاع نشان داده و به بقیه هم سن و سالان خود به نوعی فخر بفروشند. آنها از خطرات احتمالی این بازی که ممکن است تهدیدشان نماید آگاه نبوده و به همین سبب مجذوب این گونه بازی‌هایی می‌شوند که به نوعی برای ارزیابی شجاعت آنها طراحی شده است.
چالش خطرناک نهنگ آبی
برنامه فمیلی گارد با استفاده از قابلیت نظارت بر برنامه‌های نصب شده روی گوشی فرزندان
می‌تواند در آگاهی خانواده‌ها از نصب این بازی روی گوشی فرزندان بسیار موثر باشد

 
خانواده‌ها باید با شناخت کامل این‌گونه بازی‌های خطرناک همچون نهنگ آبی، سعی در بستن راه ورود آنها به خانواده خود را داشته باشند. فمیلی گارد از جمله برنامه‌هایی است که با هدف مراقبت از خانواده در فضای مجازی طراحی شده است و می‌تواند در این مواقع به کمک خانواده‌ها بشتابد. با استفاده از قابلیت نظارت بر برنامه‌ها و بازی‌های نصب شده روی گوشی فرزندان از طریق برنامه فمیلی گارد، می‌توان به سادگی از لیست برنامه‌های نصب شده در گوشی فرزندانمان آگاه شده و در صورت نیاز اقدام به حذف برنامه‌های مخرب آن نماییم.
منبع تحقيق : familyguard.ir
 
نسخه چاپی