میزان امید به زندگی در مرحله‌ی 4 سرطان مغز
میزان امید به زندگی در مرحله‌ی 4 سرطان مغز

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

میزان زنده ماندن سرطان مغز بر اساس نوع و مرحله‌ی سرطان متنوع می‌باشد. چندین عامل دیگر مانند سلامت روحی و جسمی بیمار، نوع روش درمانی دریافتی و مرحله‌ای که در آن سرطان تشخیص داده می‌شود نیز امید به زندگی را در بیماران سرطانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به منظور آگاهی از میزان امید به زندگی در مرحله‌ی 4 سرطان مغز مقاله ی زیر را مطالعه کنید.
رشد غیر طبیعی و بدخیم سلول‌ها در مغز اشاره به سرطان مغز دارد. تومورهای بدخیم بافت به شدت بافت‌های مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تخریب سلول‌ها و اشغال کردن فضای بین سلول‌ها می‌گردد. آن‌ها همچنان که خون و مواد غذایی را جذب می‌کنند، به سرعت رشد کرده و گسترش می‌یابند. این رشد در ناحیه‌ی بسته‌ی جمجمه منجر به افزایش فشار بر روی بخش‌هایی از مغز و اختلال در ساختارهای حیاتی داخل جمجمه می‌گردد. سرطان مغز که از خود مغز منشاء می‌گیرد، به عنوان سرطان اولیه‌ی مغز شناخته شده و سرطانی که در برخی اندام‌های دیگر مانند ریه‌ها، سینه منشاء می‌گیرد و سپس به مغز انتشار می‌یابد، به عنوان سرطان مغز متاستاز نامیده می‌شود. امید به زندگی برای سرطان مغز بر اساس ماهیت سرطان، سن بیمار، روش درمانی دریافتی، مرحله‌ای که در آن سرطان تشخیص داده شده، نوع سرطان و سلامت روحی و جسمی بیمار متنوع می‌باشد.

تشخیص مرحله‌ی 4 سرطان مغز

پزشک رشد و گسترش تومورهای سرطانی را تشخیص داده و بدین وسیله مرحله‌ی سرطان را مشخص می‌کند. این کار به استفاده از روش درمانی مناسب کمک می‌کند. در مرحله‌ی اولیه، تومور بسیار کوچک بوده و محدود به منطقه‌ای می‌باشد که از آن منشاء گرفته است. در مرحله‌ی دود و سوم، تومور رشد کرده و تکثیر می‌یابد و حمله به گره‌های لنفاوی و اندام‌های نزدیک را شروع می‌کند. در طول مرحله‌ی چهار ویا پیشرفته‌ی بیماری، سلول‌های سرطانی از طریق خون و لنف گسترش یافته و به اندام‌های مجاور حمله می‌کنند. در این مرحله کنترل بیماری مشکل می‌باشد. بنابراین روش درمانی به کار گرفته شده در این مرحله تمرکز بر کاهش درد و کاهش علائم بیماری می‌باشد. بسته به شرایط بیمار، دوز شیمی درمانی و پرتو درمانی توسط دکتر مشخص می‌شود.
انواع مختلفی از تومورهای مغز وجود دارد. احتمال حذف انواع خاص تومورهای سرطانی در مغز هنگامی‌که در مراحل اولیه‌ی بیماری تشخیص داده می‌شود، وجود دارد. احتمال بهبودی از سرطان هنگامی‌که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، وجود دارد. اما احتمال بهبودی در مرحله‌ی 4 سرطان بسیار بسیار پایین می‌باشد.
هنگامی که تومورهای ایجاد شده در مغز به اندام‌های دیگر بدن گسترش می‌یابد، مرحله ی 4 سرطان بروز می‌کند. در طول این مرحله، بیمار ممکن است مشکلاتی مانند توهم، مشکلات بینایی، از دست دادن حافظه، سردرد، تشنج، تهوع، استفراغ، مشکلات شنوایی و غیره را تجربه کند. از آن‌جا که مغز مرکز کنترل عملکردهای بدن می‌باشد، بعد از ایجاد سرطان در این ناحیه مشکلات متعددی برای فرد بیمار ایجاد می‌شود. همه‌ی این علائم با کمک جراحی‌های پیشرفته و داروها مدیریت می‌گردد.

حقایقی درباره‌ی میزان امید به زندگی در مرحله‌ی 4 سرطان مغز

طبق آمار موجود، هر ساله بیش از 13000 نفر به واسطه‌ی ابتلا به سرطان مغز در آمریکا می‌میرند. علائم سرطان مغز بسیار ناراحت کننده و دردآور می‌باشد. اگرچه نرخ بقاء در مراحل پیشرفته‌ی سرطان بسیار ضعیف است، اما نمونه‌هایی از بیمارانی وجود دارد که توانسته‌اند برای بیش از 5 سال بعد از ابتلا به سرطان مغز زنده بمانند. امید به زندگی در مرحله‌ی 4 سرطان مغز به قدرت اراده، اعتماد به نفس، نگرش مثبت، عشق و حمایت خانواده و سلامت کلی روحی و روانی فرد بیمار بستگی دارد. میزان زنده ماندن افراد سرطانی از کشوری به کشور دیگر متنوع می‌باشد. به طور متوسط، میزان زنده ماندن و امید به زندگی در این بیماران حدود 20 درصد می‌باشد، یعنی حدود 20 درصد افراد مبتلا به سرطان ممکن است تا بالای 5 سال نیز زنده بمانند.
میزان امید به زندگی در مرحله‌ی 4، بدون هیچ گونه درمانی حدود 2 تا 3 ماه می‌باشد، چون آسیب مغزی در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌گردد.
در مرحله‌ی 4، امید به زندگی برای بیماران بالای 60 سال حدود 1 تا 2 سال می‌باشد. در این مرحله میزان امید به زندگی در جوانان زیر 40 سال مبتلا به سرطان مغزی بیش از 5 سال می‌باشد.
میزان زنده ماندن بیماران در مرحله ی چهارم سرطان مغزی در نوزادان کمتر از 30 درصد می‌باشد.
امید به زندگی برای افراد مبتلا به گلیوبلاستوم مولتی فرم بسیار پایین می‌باشد. حتی بعد از انجام عمل جراحی و روش‌های درمانی مناسب نرخ زنده ماندن تنها 12 تا 18 ماه می‌باشد. این نوع تومور معمولا در بیماران بزرگسال مشاهده می شود. تنها 4 درصد از بیماران تا بالای 5 سال زنده می‌مانند.
امید به زندگی برای مرحله‌ی 4 سرطان مغز بسیار ضعیف می‌باشد. تشخیص سرطان در مراحل اولیه‌ی بیماری به افزایش قابل توجه امید به زندگی کمک می‌کند. این مقاله صرفا جهت اهداف اطلاع رسانی ارائه شده و نباید جایگزین مشاوره‌های پزشکی برای درمان بیماری گردد. انجام بررسی‌های منظم پزشکی نقش مهمی در تشخیص زود هنگام سرطان دارد. سی تی اسکن، ام آر آی، بیوپسی و غیره می‌تواند به تشخیص سرطان در مراحل اولیه‌ی بیماری کمک کند. در صورتی‌که شما هر گونه علائم سرطان را در خود مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
 
نسخه چاپی