«اُمّ سِنان اَسْلَمی»/ زنِ نمونه
«اُمّ سِنان اَسْلَمی»/ زنِ نمونه

نویسنده: علی شیرازی

 

اُم سِنان اسلمی، یكی از بانوان شجاع، مجاهد، و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) بود.
هنگامی كه رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم)، عازم نبردگاه «خیبر» و جنگ با یهودیان بودند، وی به حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض كرد: «یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و آله! دوست دارم همراه شما حركت كنم و در جبهه جنگ به معالجه‌ی مجروحین، مداوای بیماران و یاری مجاهدان بپردازم و برای سپاه اسلام آب تهیه كرده، از وسایل آنان محافظت كنم.»
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «مانعی ندارد، بانوان دیگری هم می آیند. همسر من (ام سلمه) هم در جبهه شركت می‌كند، تو نیز با وی كه بیشتر اوقات نزد من است، همراه باشد.» (1)
ام سنان همراه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و آله عازم میدان رزم شد و در راه كمك رسانی به مجروحین و خدمت به مجاهدین بزرگ اسلام، رشادت و شهامت بی نظیری از خود بروز داد.
وی همچنین در این جنگ، در امر تعمیر تجهیزات آسیب دیده و اصلاح مَشك‌های آب، به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) خدمت می‌كرد. (2)
خودش می‌گوید: «ما زنان، همراه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، در نمازهای جمعه و جماعت و نمازهای عید فطر و عید قربان شركت می‌كردیم.» (3)
وی علاوه بر این رشادت‌ها و حضور در میدان‌های سیاسی، اجتماعی و دینی، جزء كسانی است كه از حضرت ختمی مرتبت، محمدبن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم)، حدیث روایت كرده است. (4)

پی‌نوشت‌ها:

1. ریاحین الشریعه، ج 3، ص 410.
2. اعلام النساء، ج2، ص 263.
3. الاستیعاب، ج4، ص 464.
4. الاصابه، ج4، ص 462.

منبع مقاله :
شیرازی، علی؛ (1394)؛ زنان نمونه، قم: مؤسسه بوستان كتاب (مركز چاپ و نشر تبلیغات اسلامی)، چاپ هشتم.
 
نسخه چاپی