عفونت فولیکول مو
عفونت فولیکول مو

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

عفونت فولیکول مو منجر به بروز جوش یا زخم‌های دردناک روی سطح پوست می‌شود. این مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره علل، علائم و درمان این عفونت دریافت کنید.
فولیکول‌های مو در پوست‌هایی هستند که در آن رشد مو رخ می‌دهد. هنگامی که فولیکول دچار عفونت شود آن قسمت پوست ملتهب می‌شود. این وضعیت معمولا به عنوان فولیکولیت شناخته می‌شود. که بیشتر در پاها، باسن، پوست سر و منطقه ریش دیده می‌شود. افراد در هر گروه سنی می‌توانند دچار این عفونت شوند و کسانی که در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند بیشتر به آن مبتلا هستند.
علل این بیماری، باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس است که عمدتا فولیکول‌ها را آلوده می‌کند. این همچنین توسط یک فرم دیگر از باکتری هایی به نام پسدیوم ارئوجینوسا که در استخرها یا گرداب‌ها یافت می‌شود که به طور منظم ضدعفونی نمی‌شوند. گاهی اوقات، قارچ می‌تواند به فولیکول‌ها حمله کند. برخی از شرایط جسمانی مانند اصطکاک تکراری در برابر سطح پوست، پوشیدن لباس‌های تنگ، سموم زخم، عرق بیش از حد مسئول این نوع عفونت هستند. در مردان، یک نوع فولیکولیت است که اغلب در ناحیه ریش وجود دارد که پس از ریزش مو به سطح پوست گسترش می‌یابد. چنین عفونتی تمایل به گسترش بسیار سریع به سایر قسمت‌های بدن اگر منطقه خراشیده شده و یا موهای آسیب دیده داشته باشد را دارد.
علائم: فولیکول آلوده به نظر می‌رسد بسیار شبیه به جوش و درد زیادی دارد. قبل از فوران ، احساس خارش در منطقه احساس می‌شود. به طور کلی، حجم جوش بسیار سریع می‌شود در ابتدا، اندازه آن کوچک است به اندازه یک سر پین است که ممکن است بعدا، به اندازه یک نخود رشد کند. در بعضی موارد، این می‌تواند به اندازه یک توپ گلف تبدیل شود. مرکز جوش سفید یا زرد رنگ می‌شود. محل عفونت بسیار دردناک است و وقتی که جوش بزرگتر می‌شود، درد آن بدتر می‌شود. درد پس از تخلیه ناحیه جوش کاهش می‌یابد. پس از چند روز، یک پوسته روی سطح آن رشد می‌کند. بعضی از افراد ممکن است تب و ضعف عمومی ناشی از عفونت را تجربه کنند.

درمان

عفونت جزئی ممکن است به هیچ وجه نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، اگر علائم دردناکی داشته باشد، باید توسط یک پزشک درمان شود. عفونت که فقط قسمت کوچکی از سطح پوست را پوشش می‌دهد، می‌تواند با کمک کرم‌های آنتی بیوتیکی موضعی درمان شود که باید به طور مستقیم بر روی جوش استفاده ‌شود. هنگامی که محل عفونت بزرگتر است، پزشکان آنتی سپتیک مناسب را که در قالب لوسیون یا کرم وجود دارد، تجویز می‌کنند. این داروها باید طبق دستورالعمل پزشک پس از تمیزکاری به درستی مصرف شود. قبل از دست زدن به نقطه آلوده، باید مطمئن شوید که دست کاملا شسته شده است. در مواردی که به طور مرتب تجدید می‌شود، قرصهای آنتی بیوتیکی برای از بین بردن عفونت ناشی از باکتری‌ها استفاده می‌شود. در مواردی که پس از استفاده از داروها، غشای انباشته از بین نرفته باشد، برش جراحی در مرکز عفونت انجام می‌شود. اگر فولیکولیت روی پوست سر دارید، پزشکان توصیه می‌کنند از شامپو ضد باکتریایی برای پاک کردن پوست سر استفاده کنید.

درمان خانگی

شما می‌توانید یک یا دو روش خانگی را همراه با دارو امتحان کنید تا از بهبود سریع‌تر مطمئن شوید. آنها به شرح زیر هستند:
کمپرس گرم: یک کمپرس گرم در در محل فولیکول می‌تواند روند بهبودی عفونت را تسریع کند. دستمال مرطوب تمیزی را بشویید، آن را در آب گرم فرو کنید و آن را به مدت 5 دقیقه در قسمت آلوده قرار دهید. این کار باید چندین بار در روز انجام شود. اطمینان حاصل کنید که هر دو دست مورد استفاده به طور مناسب ضد عفونی شده اند. اگر احساس سوزش دائمی ایجاد می‌کند، می توانید مقادیر برابر سرکه و آب گرم را مخلوط کنید و سپس از این محلول استفاده کنید.
روغن درخت چای: شما نمی‌توانید از شکل خالص این روغن استفاده کنید زیرا پوست را تحریک می‌کند. قبل از استفاده از آن باید روغن جوجوبا را رقیق کنید. روغن را 3-4 بار در روز بر روی عفونت تزریق کنید تا از علائم آن مطلع شوید.
قسمت پوست آسیب دیده را با شستن با صابون ضد باکتری و آب گرم تمیز نگه دارید. پس از هر جلسه تمیز کردن و استفاده از دارو، قسمت آسیب دیده باید با یک باند تازه پوشانده شود. شما باید دست‌ها را قبل و بعد از دست زدن به منطقه آسیب دیده کاملا شستشو دهید تا عفونت به قسمت دیگری از بدن نفوذ نکند.
 
نسخه چاپی