تشیع و انتظار
 تشیع و انتظار



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: تشیع و انتظار
موضوع: سیره امام زمان
زبان: فارسی
منبع: تشیع و انتظار
نویسنده: محمدتقی خلجی
ناشر: انتشارات شفق
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1364
تعداد صفحات: 120 صفحه

معرفی کتاب:

در این دفتر که مجموعه مطالب آن در صد و بیست صفحه نگارش شده است، نخست در مقدمه مروری بر وقایع تاریخی، تاریخچه پیدایش تشیع و ویژگی های عقیدتی آن مورد اشاره قرار می‏گیرد. سپس در ادامه، اصل امامت و نقش آن در تکامل انسان تبیین می‏گردد و آن‏گاه با اشاره به غصب مقام خلافت در طول تاریخ به وسیله خلفای غارتگر، زمینه بحث از انتظار و اهمیت آن فراهم می‏شود.
فصل اول: انتظار برای عدالت: نخست خطر ناامیدی از تحصیل سعادت و اثرات منفی آن گوشزد می‏شود. در ادامه به سایر اثرات محرومیت جامعه از مدیریت سالم مانند گسترش فساد و افکار تخدیری و... اشاره شده، سپس عملکرد اسلام در مبارزه با ناامیدی با توجه به آیات قرآن، احادیث و سیره معصومین(ع) تبیین می‏گردد. در پایان با عنوان شیعه و انتظار، با بررسی خطبه‏های حضرت علی(ع)، فاطمه(س) و سخنان ابوذر غفاری(ره) دیدگاه شیعه در زمینه انتظار مورد اشاره قرار می‏دهد.
فصل دوم: آینده جهان در پرتو اسلام: در این بخش با توجه به آیات قرآن و عملکرد انبیا و اوصیا(ع)، دیدگاه اسلام درباره آینده جهان و تشکیل حتمی حکومت عادلانه جهانی، مطالبی آورده شده است. بیان شده است که بر طبق آیات و رهنمودهای انبیا، همه در آرزوی تحقق عدل مطلق بوده اند. در طول تاریخ، جوامع بشری عرصه جدال بین حق و باطل هستند. از زمان فرزندان آدم(ع) تا به امروز، همین امر ادامه دارد که بالاخره به وسیله یکی از بندگان برگزیده الهی در آخرالزمان این امر تحقق پیدا خواهد کرد.در ادامه، به همین مناسبت به وقایع مربوط به دوران امام حسن عسکری(ع) و معارف امام زمان(ع) مانند موضوع غیبت (صغرا و کبرا) به صورت کوتاه پرداخته می‏شود.
فصل سوم: عدالت، سرانجام برنامه حیات: در تکمیل بحث‏های پیشین در این بخش با استفاده از آیات و روایات برای دور کردن روحیه ناامیدی تلاش می‏شود که برای همگان ثابت شود: با وجود نارسایی‏های موجود، تشکیل حکومت عادلانه بدون تردید واقع خواهد شد. سپس عقیده به ظهور مصلح جهانی و مأمور تشکیل حکومت عدل در جهان در کیش‏های آسمانی مورد بررسی قرار می‏گیرد. آن‏گاه نتیجه‏گیری می‏‏شود که نه تنها در مکتب تشیع، بلکه در همه ادیان و مذاهب، اعتقاد به ضرورت تشکیل چنین نظامی وجود دارد و...
فصل چهارم: ارزش انتظار: در این فصل که بخش پایانی این دفتر است، نخست به اهمیت و جایگاه انتظار اشاره می‏گردد آن‏گاه در زمینه سیمای منتظر و ویژگی‏های معنوی وی مطلب کوتاهی ارائه می‏شود.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 
نسخه چاپی