عوارض جانبی ناشی از فشار خون پایین
عوارض جانبی ناشی از فشار خون پایین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

به برخی از عوارض جانبی فشار خون پایین در این مقاله اشاره شده است که به شما در تشخیص آنها و درمان این مشکل در مرحله اولیه خود کمک می‌کند. آن را بخوانید.
فشاری که با کمک آن خون در سرتاسر بدن جریان می‌یابد را فشار خون گویند. فشار خون طبیعی در یک فرد بالغ سالم حدود 120 در 80 میلی‌متر جیوه است. اما این فشار در طول روز چندین مرتبه دچار تغییر می‌شود. پایین‌ترین میزان فشار خون می‌تواند به هنگام خواب و یا حالت استراحت باشد اما چنانچه فشار خون به کمتر از 90 روی 60 میلی‌متر جیوه برسد آنگاه این وضعیت را می‌توان به عنوان فشار خون پایین در نظر گرفت که همچنین تحت عنوان هیپوتنشن شناخته می‌شود. عوارض جانبی متعددی با هیپوتنشن و یا فشار خون پایین همراه است. چنانچه به این وضعیت به موقع رسیدگی نشود، ممکن است پیامدهای ناخواسته و خطرناکی را درپی داشته باشد.
برخی از عواملی که موجب بروز فشار خون پایین می‌شوند، کم آبی بدن، خونریزی شدید ناشی از صدمه دیدگی، التهاب هریک از اندامها، بیماریهای قلبی، انسداد عروق، ضربان قلب پایین، بارداری، مصرف داروی هایپرتنشن و یا فشار خون بالا، برخی عوارض قلبی و غیره را شامل می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل مسمومیت دارویی و یا عوارض جانبی برخی داروها رخ دهد. سن نیز می‌تواند عامل مؤثر در افت فشار خون طبیعی باشد. عاداتی مانند کشیدن سیگار، اعتیاد به الکل، و مواد مخدر می‌توانند موجب افت فشار خون شوند. بسیار اهمیت دارد که مراقب این علل بوده تا بدین ترتیب از عوامل خطرساز مرتبط با این اختلال واقع شده بر سلامت اطلاع یافته و از بروز آنها جلوگیری کنید. بسته به عوامل ایجاد کننده و وضعیت سلامت فرد، این عوارض جانبی می‌توانند خفیف و یا ضعیف کننده باشند.

اثرات جانبی هیپوتنشن

چنانچه فشار خون پایین باشد، اندامهای بدن قادر نخواهند بود اکسیژن کافی دریافت نمایند. این امر ممکن است به عوارض بسیار و پیامدهای مرگبار بیانجامد. از اینرو اطلاع از اثرات جانبی فشار خون پایین بسیار اهمیت می‌یابد. در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

تهوع

یکی از شایع‌ترین علائم فشار خون پایین است. از آنجا که فشار کافی در طول جریان خون آزاد نمی‌شود، مغز دچار کمبود خون و اکسیژن می‌گردد. این امر معمولاً منجر به بروز تهوع و گاهی اوقات به دنبال آن استفراغ می‌شود. این وضعیت می‌تواند به دلیل ناراحتی دستگاه گوارش ایجاد شود.

سرگیجه

فشار خون پایین می‌تواند به سرگیجه و سبکی سر منجر شود. تغییر ناگهانی در حالت قرار گیری بدن مانند بلند شدن ناگهانی و فوری از رختخواب پس از خواب نیز می‌تواند موجب بروز سرگیجه شود. این وضعیت عمدتاً در افراد بالای 60 سال دیده می‌شود. این حالت همچنین می‌تواند در نتیجه کم آبی شدید بدن باشد.

حملات غش یا ضعف

فشار خون پایین به عنوان شایع‌ترین علت غش در نظر گرفته می‌شود. مقدار ناکافی جریان خون و کمبود اکسیژن در مغز موجب بروز غش می‌شود. به همین دلیل خطر بالایی از صدمه دیدگی وجود دارد به این دلیل که هرزمان که فشار خون افت شدیدی نماید این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

اثراتی بر روی قلب

با آهسته شدن جریان خون، فشار کافی برای قلب جهت پمپاژ آن به نقاط مختلف بدن وجود نخواهد داشت و این امر ممکن است به بیماریهای قلبی عروقی بسیاری منجر شود. حتی می‌تواند به سکته مغزی و حمله قلبی بیانجامد.

اثراتی بر روی مغز

به دلیل کاهش فشار خون، مغز قادر به دریافت خون و اکسیژن مناسب نخواهد بود. این امر بر روی سیستم عصبی تأثیر گذاشته و ممکن است به سردردگمی، بیماری روحی، سکته مغزی، آسیب عصبی و غیره منجر شود. همچنین ممکن است عملکرد سایر نواحی بدن را تحت تأثیر قرار دهد به این دلیل که هر ناحیه از بدن پالسهای الکتریکی را از مغز جهت انجام عملکرد خود دریافت می‌کند.

اثراتی بر روی کلیه

عملکرد اصلی کلیه‌ها از بین بردن سموم از بدن ما است. اما فشار خون پایین می‌تواند کار آن را مختل ساخته و ممکن است به تشکیل سم در کلیه‌ها منجر شود. این وضعیت حتی ممکن است به کلیه‌ها آسیب رسانده و میزان سمیت خون را افزایش دهد.
اکنون که از عوارض جانبی مختلف فشار خون پایین اطلاع یافتید، ممکن است نیاز به بررسی پزشکی به موقع جهت یافتن علت پشت آن باشد. چنانچه علت آن تشخیص داده شود، آنگاه درمان فشار خون پایین آسان خواهد شد. از آنجا که ممکن است خطر جانی به همراه داشته باشد، نبایستی آن را نادیده بگیرید. مراقب خود باشید.
 
نسخه چاپی