عوارض جانبی ناشی از مصرف فروس سولفات
عوارض جانبی ناشی از مصرف فروس سولفات

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 


فروس سولفات یک مکمل خوراکی است که برای فرد مبتلا به کمبود آهن تجویز می‌شود. این مقاله اطلاعات بیشتری را در خصوص مصارف و عوارض جانبی آن در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیا می‌دانستید؟

فروس سولفات همچنین تحت عنوان سولفات آهن شناخته می‌شود.
بدن انسان به وجود آهن جهت تولید گلبولهای قرمز خون نیاز دارد. کمبود آهن می‌تواند در افرادی دیده شود که رژیم غذایی‌شان فاقد مقدار مورد نیاز مواد مغذی خصوصاً آهن است. در آن واحد، کمبود آهن می‌تواند به دلیل خونریزی شدید و یا برخی از مشکلات دیگر پیش آمده بر سلامت رخ دهد. فروس سولفات مقدار آهن کافی جهت کمک به درمان و پیشگیری از بیماریها و عوارض پزشکی ناشی از کمبود آهن در بدن همچون کم خونی، برای بدن تأمین می‌سازد.

فروس سولفات چیست

• بدن ما آهن را از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم دریافت می‌کند که به میوگلوبین و هموگلوبین افزوده می‌شود.
• هموگلوبین مسئول انتقال اکسیژن به اندامها و بافتهای بدن از طریق خون است در حالی که میوگلوبین به سلولهای ماهیچه در ذخیره اکسیژن کمک می‌کند.
• گاهی اوقات ممکن است بدن دچار کمبود آهن شود و در این زمان پزشکان جهت جبران کمبود آن مصرف فروس سولفات را تجویز می‌نمایند. این مکمل تضمین می‌سازد که سلولها، بافتها و اندامهای بدن اکسیژن کافی دریافت می‌دارند.

چگونگی مصرف فروس سولفات

• فروس سولفات را می‌توان در صورت تجویز توسط پزشک، به شکل قرص، کپسول و یا شربت مصرف نمود.
• قرص آن به طور معمول 2 ساعت پس از صرف وعده‌های غذایی و یا حدود یک ساعت پیش از وعده غذایی و با یک لیوان آب ساده مصرف می‌شود. داروهای آنتی بیوتیک و آنتی اسیدها می‌توانند در صورتی که با فروس سولفات مصرف شوند، با آن واکنش نشان دهند، بنابراین بایستی از مصرف آنها خودداری کرد. همچنین قرص و یا کپسول را بایستی به طور مستقیم بلعید و نبایستی خرد، جویده و یا از هم باز شوند.
• در صورت مصرف فرم مایع آن، شربت بایستی ابتدا به خوبی تکان داده شود، به دنبال آن به میزان صحیح و طبق میزان تجویز شده توسط پزشک و با استفاده از یک قاشق مدرج مصرف شود.
• فروس سولفات به تنهایی نمی‌تواند میزان آهن مورد نیاز بدن را تأمین سازد. بایستی آن را همراه با مصرف غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات برگ سبز، کلم، مارچوبه، کلم بروکلی، لوبیا قرمز، عدس، سویا، تخمه کدو، برنج قهوه‌ای، جگر، مرغ و غذاهای دریایی مصرف نمود.

عوارض جانبی

فروس سولفات ممکن است برای بعضی افراد مناسب نباشد و در نتیجه ممکن است عوارض جانبی بر روی آنها برجای گذارد. در این بخش فهرستی از عوارض جانبی آن نشان داده می‌شود.

آلرژی

فروس سولفات می‌تواند موجب بروز واکنش آلرژیک در بعضی افراد شده و منجر به بروز بثورات پوستی یا خارش پوست شود. همچنین ممکن است با تورم صورت، داخل دهان و لبها ارتباط داشته باشد.

تغییر رنگ

دیگر عارضه جانبی این مکمل تغییر دادن رنگ ناخن، لب و کف دست است. این نواحی از بدن به رنگ متمایل به آبی درمی‌آیند.

مدفوع تیره

مصرف این دارو می‌تواند موجب تیره شدن بسیار یا حتی سیاه شدن مدفوع فرد گردد. این امر در اکثر موارد به دلیل وجود آهن در این مکمل‌ها است.

مشکلات گلو

این مکمل می‌تواند بلع غذا و یا آب را با مشکل مواجه ساخته و همچنین می‌تواند موجب بروز درد خفیف تا شدید در گلو در حین عمل بلع شود.

خستگی و تنگی نفس

فرد ممکن است تمام مدت احساس خستگی کرده و حتی در برخی موارد احساس خواب آلودگی نماید. همچنین ممکن است موجب بروز تنگی نفس و نفس نفس زدن شود.

مشکلات معده

دیگر عوارض جانبی این مکمل، سوء هاضمه، معده درد شدید و استفراغ را شامل می‌شود. فرد همچنین ممکن است وجود خون در مدفوع را تجربه کرده و در صورت مصرف بیش از حد آن دچار اسهال شود.

سایر مشکلات

عوارض جانبی خطرناک این دارو، تشنج و بی نظمی در ضربان قلب را شامل می‌شود. همچنین ممکن است بر روی پوست اثر گذاشته و آن را رنگ پریده‌تر از حد معمول نماید.
به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات، بسیار اهمیت دارد که پیش از شروع به مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین پزشک خود را از عوارض و بیماریهایی که در گذشته به آنها مبتلا بودید مطلع سازید خصوصاً در صورتی که دچار سندرم آهن بیش از حد، پورفیری، آنمی همولیتیک و تالاسمی بوده‌اید و یا در صورتی که انتقال خون انجام داده و یا الکلی می‌باشید، بسیار ضروری است که پزشکتان از آنها اطلاع داشته باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 
نسخه چاپی