اثرات جانبی سولفات باریم
اثرات جانبی سولفات باریم

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چنانچه سولفات باریم برایتان تجویز شده است، اهمیت دارد که از عوارض جانبی آن اطلاع داشته باشید. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص علت استفاده و عوارض جانبی بالقوه آن در اختیارتان قرار می‌دهد.
افرادی که مجبور به انجام عکسبرداری سی تی اسکن و یا اشعه ایکس از دستگاه گوارش خود بوده، قطعاً می‌دانند که سولفات باریم چیست. به این دلیل که از چنین افرادی خواسته می‌شود این ماده را مصرف کنند. سولفات باریم می‌تواند به دو شیوه تجویز شود. افرادی که نیاز به انجام اسکن از معده، مری و روده کوچک خود هستند بایستی آن را به صورت خوراکی مصرف کنند، در حالی که آندسته از افرادی که بایستی اسکن روده کوچک و بزرگ را انجام دهند به آنها سولفات باریم با تنقیه داده می‌شود. هنگامی که فردی سولفات باریم را دریافت می‌کند، اندامهای داخلی او در گزارشات و تصاویر سی تی اسکن و همچنین اشعه ایکس سفیدتر به نظر می‌رسند. به همین دلیل، پزشک می‌تواند به راحتی تمایز میان اندامها را تشخیص داده و چنانچه مشکلی در هر یک از آنها وجود داشته باشد، متوجه این مشکل شود. گرچه وجود سولفات باریم در تشخیص برخی مشکلات مرتبط با سلامت مهم است، اما می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

سولفات باریم چیست؟

فرمول شیمیایی سولفات باریم BaSO4 بوده و درست مانند اسمش دارای خواص فلز باریم است. به همین دلیل، بسیاری از افراد از این نگرانند که آیا خطرناک می‌باشد و یا خیر. سولفات باریم قادر به حل شدن در آب نیست و بنابراین بدن انسان نمی‌تواند سمیت فلز را به راحتی جذب نماید. همچنین دوز یا میزان مصرف آن برای همه افراد یکسان نخواهد بود. بلکه پزشک میزان مصرف متفاوتی را برای هر بیمار بسته به علت انجام تشخیص تجویز خواهد کرد. به طور کلی، می‌توان آن را از 90 دقیقه تا 2 ساعت پیش از آزمایش واقعی دریافت نمود. از اکثر بیماران خواسته خواهد شد از چند ساعت قبل از خوردن و همچنین نوشیدن خودداری کنند. به عنوان مثال، چنانچه آزمایش قرار است به هنگام صبح انجام شود، ممکن است از بیمار خواسته شود از خوردن شام صرفنظر کند و همچنین از نوشیدن هرگونه مایعات از جمله آب خودداری نماید. در عوض ممکن است از فرد خواسته شود شروع به مصرف دوزهای کمی از سولفات باریم تا زمان انجام آزمایش نماید. پس از آنکه آزمایش به پایان رسید، فرد آزاد است تا به رژیم غذایی طبیعی خود بازگردد.

عوارض جانبی متداول

گرچه مصرف سولفات باریم در واقع بسیار بی خطر است، اما مواردی وجود داشته که در آن بعضی افراد دچار برخی انواع عوارض جانبی شدند. یکی از مواردی که مردم تمایل داشته از آن حذر کنند طعم ناخوشایند آن است. گفته می‌شود که سولفات باریم پس از مصرف طعمی قوی در دهان باقی می‌گذارد که به راحتی از بین نمی‌رود. با این حال، نمی‌توان این مورد را جزء عوارض جانبی به حساب آورد. در این بخش فهرستی از عوارض جانبی حقیقی که فرد ممکن است پس از مصرف سولفات باریم تجربه نماید را معرفی می‌کنیم.
• یکی از عوارض جانبی معمول آن یبوست است. علاوه بر آن، فرد همچنین دچار درد معده، ضعف، تعرق و غیره می‌شود. با این حال، این عوارض چندان جدی نبوده و به محض آنکه بدن شروع به تطابق خود با آن می‌کند، این عوارض از بین خواهند رفت.
• با وجود آنکه اکثر افراد تنها عوارض جانبی بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند، بعضی افراد وجود دارند که ممکن است دچار برخی از عوارض شدید شوند. به عنوان مثال بعضی افراد ممکن است دچار مشکلات پوستی همچون خارش، کهیر، و حتی قرمزی پوست شوند.
• یکی دیگر از عوارض جانبی جدی، خس خس سینه و یا اشکال در تنفس و یا بلع باشد. بعضی افراد پس از مصرف آن ممکن است همچنین دچار گیجی، اضطراب و گرفتگی صدا شوند.
لازم است که پزشک را در خصوص مشکلات سلامتی خود و نیز داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع سازید. به این دلیل که وجود بیماری ممکن است موجب بروز برخی عوارض جانبی شود. چنانچه باردار بوده و یا شیرده می‌باشید، حتماً آن را به پزشک خود بگویید به این دلیل که انجام سی تی اسکن و یا اشعه ایکس می‌تواند برای جنین یا نوزاد مضر باشد. فرد حتی ممکن است به دلیل آنکه سولفات باریم را پیش از انجام آزمایش مطابق با میزان تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکرده باشد، دچار عوارض جانبی شود. از اینرو، از دستورات داده شده توسط پزشک خود به دقت بسیار پیروی کرده و از مصرف بیش از حد آن به منظور جلوگیری از بروز هرگونه عوارض جانبی در حین مصرف آن خودداری نمایید.
 
نسخه چاپی