اثرات مثبت استروئیدها
اثرات مثبت استروئیدها

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

وجود استروئیدها که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند، به منظور رشد و تکامل مناسب ضروری می‌باشد. استفاده از استروئیدهای تولید شده به روش شمیایی می‌تواند هم دارای اثرات خوب و هم بد بر روی بدن باشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد این مواد فراهم ساخته است.
استروئیدها ترکیبات ارگانیک یا آلی بوده که حاوی ترتیب خاصی از چهار حلقه سیکلوهگزان متصل شده به یکدیگر می‌باشند. این ترکیبات به دو دسته‌ی کورتیکواستروئید و آنابولیک یا آندروژنیک استروئید تقسیم می‌شوند. اینها توسط بدن تولید شده و همچنین به طور مصنوعی با نسخه مصنوعی یا غیر طبیعی به عنوان داروهای تجویزی و مکملهای بدنسازی در دسترس می‌باشند.
کورتیکواستروئیدهایی که شامل گلوکوکورتیکوئیدها و مینرالوکورتیکوئید می‌شوند، توسط غده آدرنال تولید می‌شوند. کورتیزول و آلدوسترون استروئیدهایی هستند که به طور طبیعی وجود دارند. به گونه‌ای که آلدوسترون به تنظیم فشار خون کمک کرده و کورتیزول در پاسخ به استرس آزاد شده و نقشی حیاتی در کنترل استرس و سوخت و ساز ایفاء می‌کند. استروئیدهای آنابولیک با گیرنده‌های آندروژن تأثیر متقابل گذاشته و به تنظیم تولید تستوسترون در بیضه‌ها و تخمدانها کمک می‌کنند. این هورمونها به توسعه و تکامل ویژگیهای جنسی کمک کرده و رشد ماهیچه را تحریک می‌سازند.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها در درمان چندین بیماری که مشخصه آنها التهاب می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینها جهت درمان آلرژی، آسم، بیماریهای پوستی، واسکولیت سیستمیک، میوزیت و بیماریهای خود ایمنی مانند لوپوس، سندرم شوگرن، آرتریت روماتوئید، فلج چندگانه و غیره تجویز می‌شوند. این داروها پاسخهای ایمنی بدن را تقویت ساخته و علائمی مانند التهاب و تورم را مدیریت می‌کنند. آنها همچنین ممکن است جهت تنظیم سوخت و ساز و کنترل سطوح الکترولیت بدن مفید باشند.
استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها همچنین می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی همچون افزایش اشتها، نوسانات خلقی، افزایش رشد مو بدن، پایین آمدن مقاومت در برابر عفونت، پوکی استخوان، فشار خون بالا، ناآرامی، مشکلات مرتبط با خواب، افزایش خطر بروز آب مروارید و یا آب سیاه، احتباس مایعات و غیره شود.

استروئیدهای آنابولیک

اینها داروهای ساخت بشر و یا مصنوعی بوده که خواص هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون را تقلید یا کپی می‌کنند. این داروها در اصل رشد سریع بافت عضله را بالا می‌برند. استفاده از این مواد همچنین سطوح انرژی و میل جنسی را افزایش می‌دهد. افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند سرعت بهبودی بهتر و کاهش درد ناشی از هرگونه بیماری و یا جراحت و افزایش رشد ماهیچه را تجربه می‌کنند. افرادی که در بدنسازی مشغول می‌باشند معمولاً از این مواد مصرف می‌کنند.
استفاده از این مواد شیمیایی در رشته بدنسازی از محبوبیت بسیار برخوردار است. این داروها دارای توانایی افزایش استقامت ورزشکار با کاهش سطح خستگی می‌باشند. بنابراین، مزیت مستقیم این مواد آن است که فرد می‌تواند تمرینات شدید و یا فعالیتهای بدنی را برای دوره طولانی‌تری بدون احساس خستگی انجام دهد. بایستی از این حقیقت اطلاع داشته باشید که بدنسازان به طور معمول از استروئیدها جهت افزایش توده عضلانی استفاده می‌کنند. در حالی که افرادی که به ورزشهایی مانند دو می‌پردازند از داروهای بهبود عملکرد، جهت افزایش سرعت و دستیابی به استقامت بیشتر بهره می‌برند.
بایستی خاطر نشان شود که استروئیدهای آنابولیک داروهایی هستند که تنها با ارائه نسخه تحویل داده می‌شوند و یا به عبارتی داروهای فقط تجویزی می‌باشند. استفاده از آنها بدون تجویز پزشک جهت افزایش توده عضلانی و بهبود عملکرد ورزشی غیر قانونی است. علاوه بر آن، استفاده از آنها می‌تواند همچنین موجب بروز اثرات نامساعدی همچون افزایش خطر ابتلاء به سرطان پروستات، ریزش مو، آکنه، نوسانات خلقی و غیره شود. این شکل از سوء مصرف مواد همچنین می‌تواند به طور نامساعد بر سلامت جنسی فرد اثر گذاشته و او را در معرض خطر بروز مشکلاتی مانند کاهش بیضه‌ها، کاهش تعداد اسپرم، ناباروری و غیره قرار دهد.
 
نسخه چاپی