اختلال پاکسازی
اختلال پاکسازی

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

اختلال پاکسازی اخیرا توسط پزشکان به رسمیت شناخته شده است. به همین دلیل، بسیاری از مردم در مورد آن به اندازه کافی اطلاعاتی ندارند. این مقاله را بخوانید تا خلاصه‌ای از این اختلال را بدانید.
اختلال پاکسازی نیز به عنوان اختلال خوردن در نظر گرفته می‌شود. در زمان‌های اخیر، تعداد بیشتری از زنان که در مورد وزن بدن خود وسواس دارند، را شامل می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست افراد مبتلا به این اختلال تمایل دارند روده خود را بیشتر از طریق استفراغ ناشی از استفاده از ملین‌ها تخلیه کنند. همه ما کنترل کامل بر میزان غذا را که می‌خوریم داریم، اما افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند، این کنترل را از دست می‌دهند. پس از خوردن غذا، آنها احساس می‌کنند که مقدار زیادی غذا خورده اند و پس از آن سعی می‌کنند که آن را از بین ببرند و از این طریق باعث جلوگیری از افزایش وزن بدن شوند.

ویژگی های اختلال پاکسازی

این اختلال خوردن کمی متفاوت از دو بیماری بی اشتهایی و اشتهای بیش از حد است. بی اشتهایی بیشتر در زنان دارای وزن کم یافت می‌شود. تفاوت این اختلال با اشتهای بیش از حد در این است که افراد مبتلا به این اختلال قبل از پاکسازی روده از غذا غذا خوردن لذت نمی‌برند افراد مبتلا به این اختلال معمولا نیازی به روزه‌داری یا ورزش سنگین ندارند.
روش های مختلف پاکسازی توسط افراد مختلف استفاده می‌شود. آنها ممکن است با استفاده از انگشتان خود، استفراغ کنند. برخی ممکن است موادی مصرف کنند که می‌توانند باعث استفراغ شوند. بعضی از آنها دوزهای بالایی از مسهل‌های به منظور حذف سریع غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند. در طول مبارزه با استفاده از دیورتیک‌ها قدرتمند برای خلاص شدن از آب اضافی از بدن بنابراین، آنها وزن آب را کاهش می‌دهند. افراد مبتلا به تمام این فعالیت‌ها علاقه‌مند هستند، زیرا آنها می‌خواهند از ترس پایه‌ای برای افزایش وزن خلاص شوند. پس از عمل پاکسازی، احساس پر شدن در معده موقتا از بین می‌روند.

چگونگی تشخیص اختلال پاکسازی

رفتار فرد با کمک یک یا چند نشانه و علائم زیر شناسایی می‌شود:
اولین چیزی که در افراد مبتلا به اختلال پاکسازی مشاهده می‌شود این است که این افراد وسواس زیادی نسبت به وزن بدن خود دارند. آنها چند بار به آینه نگاه می‌کنند تا مطمئن شوند که لاغر و جذاب هستند. آنها وزن و اندازه خود را به طور مرتب اندازه‌گیری می‌کنند.
آنها حتی پس از مصرف محدود غذا احساس ناراحتی و شکایت م‌ کنند.
بلافاصله بعد از خوردن غذا، آنها وقت زیادی را در حمام می گذرانند. علائم فیزیکی که بعد از پاکسازی مشاهده می‌شود، گونه‌ها و چشم‌های قرمز است.
هیچ دلیلی برای استفاده بیش از حد و یا استفاده نادرست از ملین‌ها وجود ندارد. این یک نشانه واضح است که فرد به عنوان یک روش پاکسازی از ملین‌ها استفاده می کند.
افراد مبتلا به اختلال پاکسازی از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند. تا کنون معلوم نیست که آیا افسردگی این اختلال را ایجاد می‌کند.

رفتار

تا کنون هیچ برنامه درمانی خاصی برای این اختلال وجود ندارد. کسانی که از این اختلال رنج می‌برند، مدت زمان زیادی را برای درمان صرف می‌کنند. عوارض این اختلال شامل: کمبود آب بدن، مشکلات گوارشی، کم خونی، فشار خون پایین، مشکل در مری، ضربان قلب نامنظم یا آریتمی قلبی و غیره هستند. بنابراین، پزشکان ابتدا سعی می‌کنند این شرایط را درمان کنند تا از هر گونه خطری جدی برای سلامتی جلوگیری شود. علاوه بر داروهایی برای درمان تجویز می‌شود، آنها همچنین مکمل‌های غذایی مناسب را برای کنترل ضعف، خستگی و آرامش عضلات تجویز می‌کنند و در نتیجه موجب بهبود وضعیت کلی سلامت می‌شوند. این افراد باید یک متخصص تغذیه مشورت کنند تا اطلاعات لازم را درباره اهمیت تغذیه و تغذیه سالم فراهم کنند. متخصص تغذیه همچنین یک برنامه رژیم غذایی سالم را برای آنها تهیه می‌کند تا بتوانند بدون ترس از افزایش وزن غذاهای مناسب را مصرف کنند. آنها همچنین می‌توانند درمان‌های مربوط به اختلال خوردن را انجام دهند. افراد مبتلا به اختلال پاکسازی در واقع احساس می‌کنند که ارزش‌شان کاملا وابسته به وزن و اندازه آنها است. آنها به کمک مشاوران نیاز دارند که بتوانند وسواس‌های خود کنار بگذارند. درمان به آنها کمک خواهد کرد تا بر این اختلال غلبه کنند.
به وضوح معلوم نیست چرا برخی از مردم دچار اختلال پاکسازی می‌شوند. یکی از عواملی است که اغلب زنان را به سمت این اختلال هدایت می‌کند. میل به دست آوردن اندام باریک و لاغر است. برای آنها، تنها تعریف زیبایی یک بدن لاغر است. این فشار ثابت برای لاغر شدن اغلب آنها را به این نوع اختلال دچار می‌کند.
 
نسخه چاپی