انواع روانشناسی
انواع روانشناسی

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

رفتار انسان‌ سال‌هاست که توجه روانشناسان را به خود جلب کرده است. پدیده ادراک، شخصیت، شناخت، رفتار، واکنش و احساسات نه تنها تنوع بسیار زیاد قوه ذهنی را نشان می‌دهد بلکه همچنین روابط ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روانشناسی در همه جوانب فعالیت‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکنش‌های ما به مسائل روزمره در خانه یا در محل کار سلامت ذهن ما را منعکس خواهند کرد. روانشناسی علوم و هنری است که تلاش می‌کند تا فرد، خانواده و اجتماع را برای درک کارکردهای ذهن و تحریک رفتار اجتماعی مورد مطالعه قرار دهد. انواع مختلف روانشناسی فرآیند‌های عصبی برای نمو انسان را بررسی می‌کنند. روانشناسی به علوم طبیعی برای تحقیق وابسته است. شاخه‌های روانشناسی عبارتند از:

روانشناسی بالینی

در این نوع روانشناسی، هدف مطالعه از بین بردن استرس یا اختلالاتی است که به خاطر دلایل روانشناختی مختلف به وجود می‌آیند. این منجر به نمو شخصی و سلامت عاطفی و فیزیکی می‌شود. روانشناسان این حوزه از مدل‌های درمان خاص برای ایجاد اتحاد درمانی استفاده می‌کنند. بررسی متعاقب مشکلات روانی به شناسایی و پیاده سازی حالات فکری و رفتاری جدید کمک می‌کند.

روانشناسی مرضی

همانطور که از نام آن پیداست، این شاخه از روانشناسی به مطالعه رفتارهای غیر عادی می‌پردازد. هدف روانشناسی مرضی درک تغییر در ماهیت و الگوهای تعاملی غیر عادی افراد است. روانشناسی مرضی از آسیب شناسی روانی و روانشناسی بالینی برای تحقیق درباره علل اختلالات روانی استفاده می‌کند. این شاخه از روانشناسی ویژگی‌های ناهنجار را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

روانشناسی شناختی

این نوع روانشناسی به مطالعه فرآیند‌های ذهنی می‌پردازد که ویژگی‌های رفتاری را تحمیل می‌کنند. روانشناسی شناختی با یادگیری، ادراک، حافظه و توجه برای استفاده از پردازش اطلاعات در استدلال ذهنی و کارکرد‌های عادی سر و کار دارد. روانشناسی شناختی به همین دلیل روانشناسی تجربی نیز نامیده می‌شود.

روانشناسی تطبیقی

در این نوع روانشناسی، الگوهای رفتاری حیوانات مورد مطالعه قرار می‌گیرند. این شاخه از علوم برای تحقیقات روانشناختی حیاتی است. روانشناسی تطبیقی مقایسه‌هایی برای تعیین ویژگی‌ها و اثبات ارتباطات تکاملی ارائه می‌کند. مطالعه کردن رفتار حیوانات همچنین روانشناسان را قادر می‌سازد تا به درک بهتری از روانشناسی انسان دست پیدا کنند. مدل‌های حیوانی برای مطالعه احساسات و رفتار آزمایش می‌شوند.

روانشناسی مشاوره‌ای

روانشناسی مشاوره‌ای چنانکه از نام آن پیداست مربوط به مطالعه روابط بین فردی در برهه‌ای از زمان است. نقطه کانونی این شاخه از روانشناسی مسائل اجتماعی، عاطفی، تربیتی، توسعه‌ای و آموزشی است که منجر به بروز تغییرات عمده در رفتار می‌شوند. روانشناس مشاوره‌ای از روان درمانی برای مسائل روابط حساس استفاده می‌کند.

روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی زمینه‌ها و مداخلات تربیتی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. روانشناسان با ابعاد تدریس و رواشناسی اجتماعی در مدارس و کالج‌ها سر و کار دارند. روانشناسی تربیتی روش‌های تدریس و شیوه‌های عمومی در دانشگاه و حول آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روانشناسی بیولوژیکی

روانشناسی بیولوژیکی به مطالعه چهارچوب ذهنی به عنوان بستر بیولوژیکی می‌پردازد. این شاخه از روانشناسی رفتاری را بررسی می‌کند که ناشی از واکنش‌های دستگاه عصبی است. اکثر تحقیقات در این حوزه از طریق آزمایشات علوم اعصاب انجام می‌شود. هدف روانشناسی بیولوژیکی درک کارکرد مغز با توجه به محرک‌ها و فرآیند‌های روانشناختی مختلف است. روانشناسی بیولوژیکی رفتار انسان را به مغز مرتبط می‌کند تا به مطالعه مناطقی در مغز بپردازد که با واکنش‌های خاص در ارتباط هستند.

روانشناسی تکاملی

روانشناسی تکاملی که شاخه نسبتاً جدیدی از روانشناسی است تلاش می‌کند تا درک کند انسان چگونه و چرا با مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و حالت‌های رفتاری تکامل یافته است. شیوه‌ای که اجداد ما دچار مشکلات شده‌اند و برنامه‌های آن‌ها برای تحریک پاسخ و واکنش حوزه‌های مورد مطالعه هستند. این وضعیت‌ها با راه حل‌های مربوطه خود بررسی می‌شوند تا درک کنیم چگونه برخی از پاسخ‌های خود به خودی و ارادی در بین فرهنگ‌های غالب جهان تبدیل به کلیشه‌ای ذاتی شده‌اند.

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت متمرکز بر جنبه کلی حفظ سلامت انسان است. ابعاد روانی، فیزیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی افراد در رابطه با روانشناسی سلامت مد نظر قرار داده می‌شوند. برای توضیح بیشتر درباره روانشناسی سلامت، این زمینه همچنین متمرکز بر ارائه اقدامات پیشگیرانه به منظور کمک به حفظ سلامت ماست. روانشناسی سلامت همچنین درک واکنش‌های افرادی که با مشکلات سلامت مختلف مواجه هستند و چگونگی حل این مشکلات را هدف قرار می‌دهد.
روانشناسی حوزه‌ای گسترده است که دیدگاه‌ها، افکار، رفتارها و حتی بی‌قاعدگی‌ها به منظور دستیابی به الگوی ارزیابی و تحلیل متغیرهای فوق الذکر مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
 
نسخه چاپی